Dåpskjole?

Kiwi86

Elsker forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Vet att det er veldig tidlig og egentlig tenke på det ennå.. med begge guttene så leide vi kjole fra en brudesalong, men nå har jeg lyst å kjøpe en egen dåpskjole som kan gå i arv i familien, som vi kan sy på navn og dåpsdato[:D] men hvilket stoff evt er det best og ha vis en skal gjøre det? har jo sett mange fine som en kan bestille på nettet, som er av silkeaktig stoff...

Noen som har erfaringer med det? eller går det ann å sy på navn og slikt på kjoler som er strikket/heklet? hvor syr man på navn på selve kjolen eller på sløyfen?

Vi har hjemestrikket dåpskjole til Mathias, den går det veldig fint ann å sy navnet hans på, kjolen på den er tettstrikket[;)] Det er vel de dåpskjolene som er av silkaktig stoff som er vanlige tror jeg. Jeg hadde ihvertfall det når jeg ble døpt. he he

Mamma sydde dåpskjole da Knerten (første barnebarn) ble født, den skal Mikro også bruke.

Vi har ikke skrevet/brodert navn og dåpsdato på da, men jeg har sett det på andre kjoler, det er jo fint på sitt eget vis. Du kan fint sy det på "silkestoff" på heklet og strikket litt avhengig av hvor tett heklet det er, går greit der også. Eller på sløyfa, men mange bruker jo ulik sløyfe for gutt og jente (vi hadde blå sløyfe på kjolen når Knerten ble døpt, skal ha rosa om det stemmer at Mikro er jente) Mamma har snakket om å sy en "kjolepose" til å frskte den i, som hun tenkte å brodere navn på, dessuten skal vi lage et album med bilde av dåpsbarnet og litt sånn, har bare egentlig aldri fått laget det enda... Knerten er den eneste som er døpt i kjolen enda.

Jeg har en dåpkjole som ble sydd når jeg skulledøpes, og alle de andre kusiner og fettere som ble døpt i...Det er en bomullkjole så veldig lett å brodere navn og dåpsdato...[8D] Tenker det er lurt med bomull i og med det kan komme gulpeflekker og da er det enklere å sende den til rens eller klor den...Det er en to lagsdåpkjole...

Eliah døpte seg i dåpskjolen som pappen og søsteren hans døpte seg i. Valgte denne for den er helt nyyydelig. Laget av silke, med blonder og ja, egentlig litt mer spesiell[:)] Skal se om jeg finner bilder av den!

Vi bestilte et stor lyseblått dåpsbånd med navn og dåpsdato brodert på. Dette sydde jeg på med noen troklesting, og vips så var det en gutte-dåpskjole[:D]

Vi har ikke brodert inni den, men det gjorde mamma med den jeg og søstrene mine døpte oss i. Den har alle søskenbarna mine døpt seg i..

Vi har en jentedårpskjole som har gått i arv, tante har brukt den, hennes barn, jeg, min datter..

Den er faktisk sydd av en gammel kjøkkengardin! Men er nyyydelig oldemoren min som sydde den den er hvit og rosa.. så hvis det kommer en gutt vet jeg ikke helt..

Med prinssesen vår så brukte vi den som papsen og svigerinnen min brukte når dem døpte seg,da vi døpte prinsen mente sviermor den va så falmet så vi endte opp med og og kjøpe en ny kjempe søt dåpskjole av en gammel dame som bor i nerheten som driver og syr og selger[;)]så eneste vi må ordne denne gangen e og kjøpe rosa sløyfer og tre på[;)]den e kjempe fin der den henger[8D]tittet på den senest i går[;)][;)]

vi har en som har gått i famen alltid... [:D]

Min bror fikk hekla dåpskjole når han ble født, og vi ca 13-14 personer som har blitt
døpt i den kjolen[:)] og skulle det blitt brodert inn hvem som har blitt døpt i den hadde det
ikke blitt fint da kjolen er 2 kjoler i en pga hekla overkjole som er hvit og evt en rosa eller blå
underkjole. Kanskje jeg skal se om jeg finner bilde av den ? [:)]  

Må også si at det blir den kjolen knøttet blir døpt i, men mindre sambos kjole er finere da.  

Back
Topp