Dåpskjole til navnefest!??

MaryLou

Juni12s energiske <3
VIP
Helluen!

Jeg og samboer har vel forsåvidt bestemt oss for å ha navnefest for vår lille skatt!
Dvs. navnesermoni i regi av Humanetisk Forbund!

Saken er den at jeg har veldig lyst til å bruke en dåpskjole som antrekk på den lille gutten min i anledning dagen, da jeg syns dåpskjoler er utrolig fine.
I tillegg liker jeg "tradisjonen" om at slike kjoler kan gå i arv og at kjolen blir en form for et familieklenodium.

Er jo klar over at det heter "dåps"-kjole, men om man istedefor kaller det for en "sermoni"-kjole, kanskje???
emoticon

Grunnen til at jeg lufter temaet er at jeg har fått noen utenforståenes synspunkter på det å bruke nettopp dåpskjole på en navnefest-sermoni. De mener det blir heelt feil, og at det, i den sammenhengen, blir det samme som å ta på sønnen min en (hvilken-som-helst) kjole!!?

Hva syns dere om det??
Kan man bruke dåpskjoler i denne sammenhengen??

Dette sto på hjemmesiden til Humanetisk Forbund.

Kan vi bruke dåpskjole?
Dåpskjole kan benyttes. Det er ingen krav til antrekk hos navnebarna. Antrekkene er stort sett bunader, penklær eller dåpskjoler. Kle barna slik dere ønsker. Noen familier har en dåpskjole som har gått på omgang i slekten i lang tid, og det er forståelig at bruk av dåpskjolen betyr mye for familien. Det vanlige både barn, foreldre og gjester pynter seg i bunad/kjole/drakt/dress eller lignende.

Jeg personlig vile ikke brukt dåpskjole om vi skulle hatt navnefest tror jeg. Her blir det nå dåp så her blir det dåpskjole som jeg holder på å strikke..

Nja... Vet ikke helt. Vi hadde navnefest for storebror, og ingen der hadde dåpskjole på.

Var ikke et alternativ for oss forsåvidt. Tror nok ikke vi kommer til å bruke det på lillesøster heller.

Gjør som du vil! :) Kjedelig om man må velge dåp i kirka for å "få lov" til å ha på det man vil hvis man ikke er kristen.

Ingen velger vel seremoni ut i fra hva slags klær man vil ha på babyen håper jeg?! Men jeg mener også det blir litt merkelig å ha på en gutt dåpsKJOLE i en navnefest. Hører liksom til tradisjonell dåp - som er kjoleunntaket for små guttebabyer...

dåpskjole blir feil å bruke i navnefest syns jeg, dåpskjolen symboliserer den kjolen du vokser inn i til konfirmasjonen, derfor har også kirkelige konfirmanter på seg hvit kjole...

Men du kan jo alltids bruke nymotens dåpskjoler, finnes i forskjellige farver og inspirert av forskjellige moter, bunadsinspirert, asia-inspirert..

Har vært på navnefest, og ingen av barna hadde dåpskjole på.
Alle var kledd i vanlige penklær.Guttene i dress O.L og jentene i pene kjoler.

Vi hadde navnefest for A, der var det en god blanding av dåpskjoler og andre klær. På forhånd hadde vi fått beskjed om at det var helt ok å bruke dåpskjole hvis vi ønsket. det. Synes dere skal gjøre det dere har lyst til jeg, spiller jo egentlig ingen rolle hva andre tenker, det er deres feiring av deres barn. Vi hadde en en strikket dåpsdress til gutten vår, som bestemoren hadde strikket.

Eg er nok enig med mange av kommentarene over, at dåpskjole passer best i dåp. Har selv vært i navnefest, der var det ingen dåpskjoler, man masse fine klær på de små, alt fra dresser og kjoler til bunader :)

Vi kommer nok selv til å ha navnefest, men kommer nok til å bruke bunad på den lille gutten vår :) Og eg tenker jo for min del at bunader også er en fin tradisjon og noe som kan gå i arv :) 

Men dersom dere har en dåpskjole som har gått i arv og er tradisjon i familien, ville eg nok vurdert den ;) Lykke til med valget :) 

Gjør det du vil! Om noen andre mener du har valgt rart eller feil så er det ikke ditt problem. Jeg synes man kan bruke hvilkesomhelst plagg nårsomhelst :)

Vi skal også ha navnefest, og kommer ikke til å bruke dåpskjole på gutten vår! Men jeg ville ikke reagert negativt om noen andre valgte å gjøre det... Som du sier det er jo en fin tradisjon, og noe som kan gå i arv osv. Så på tross av at dett strengt tatt er en dåps tradisjon synes jeg da du skal gjøre det om dette er viktig for deg! Synes ikke det er så farlig jeg! Nå som det begynner å bli vanligere med ikke religiøse sermonier synes jeg folk skal få lov til å ta med seg gamle tradisjoner inn i det nye.. Jeg ville ikke gjort det selv, men det er fordi jeg overhode ikke har noe spesielt forrhold til dåp eller dåpskjoler. Nesten ingen i min familie er døpt og vi har heller ikke noe dåpskjole som kan gå i arv...

Vi hadde namnefest til jenta vår, og brukte dåpskjole. Mest fordi bestemor byrja på ein dåpskjole til henne då eg vart gravid, som ho ville vi skulle få og ha i familien, og eg hadde då selfølgelig ikkje hjarte til å ikkje bruke den. Men såg det som uproblematisk å bruke den! Trur faktisk det var eit par til som brukte dåpskjole til sitt barn.

Jeg tror ikke jeg ville brukt dåpskjole i navnefest.. Ei venninne av meg har hatt 2 navnefester og begge døtrene hennes har brukt en fin bunad =) Kanskje det kan være noe? Fins gutte-bunader som er helt bedårende <3

lilletitti skrev:
personlig ville jeg ikke brukt det i en navnefest, men du gjør jo akkurat som du vil :)

Eg har vært i 2 navnefester og der var d mange som brukte d. Så hvis dere vil d så synes eg dere ska gjøre d:-)

Jeg syns dere skal gjøre det, hvis det er det dere har lyst til! Det er deres barn, og deres dag!:) Og i tillegg gir jo humanetisk forbund klarsignal på at det er greit så:)

Jeg har vurdert att og fram her ang det samme hvis det skulle bli aktuelt med navnefest, og slik jeg tolker det på sidene til humanetisk forbund er det mange som velger å bruke dåpskjole når de har dette i familien. Og personlig har jeg nok ikke hjerte til ikke å bruke kjolen hvis det skulle bli navnefest...... men dette er så klart opp til hver enkelt :) 

På navnefesten til storebror var det flere som bruke dåpskjole. Vi valgte penklær, men det var jo mye pga at vi var litt seint ute og var blitt alt for stor for dåpskjole.
Så dersom dere har en dåpskjole og vil bruke denne så gjør det!

Vi hadde navnfest for junior og da var det flere som brukte dåpskjole. Synes det er helt greit jeg for de som ønsker dette. Vi har ingen tradisjoner mht dåpskjole i familien, men hadde vi hatt det så tror jeg nok vi hadde brukt den uansett kjønn. Det viktigste er at det skal være et godt og fint minne for dem det gjelder :)

Back
Topp