Dåpsgave fra fadder

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Jeg skal i dåp til en venninnes barn og jeg har fått den store ære å være fadder! Saken er den at økonomien min er ganske dårlig for tiden og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med gave til dåpsbarnet. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt maks 500 kr. Ser at jeg kan få et sølvsmykke og et smykkeskrin for det. Men er ikke det noe liksom "alle" kjøper? Er jo litt kjedelig å få fem smykkeskrin liksom.

Derfor har jeg tenkt på den store barnesangboka. Den fikk min bror selv til sin dåp for snart 30 år siden og lever livets glade dager i bokhylla hos mamma fortsatt. Med sine falleferdige sider koser vi oss skikkelig mens vi mimrer og synger barnesanger sammen :p den koster 400 kr og inneholder en hel HAUG av de gode gamle klassikerne. Dette er noe jeg selv kommer til å ønske meg til mine barn.

Men er 400 kr for lite? Hva forventes? Jeg vil ikke blakke meg totalt heller!
Venninna mi er forøvrig klar over min økonomiske situasjon og er i samme situasjon selv, så håper jo at ho forstår. Jeg vil heller stille opp og være der for barnet hele veien enn å bare kjøpe dyre gaver hvis jeg kunne velge..

Har dere andre forslag til dåpsgaver som ikke alle andre også vil gi??:)

Ser ingenting galt i å gi den boka! :)

Jeg syns ikke gaven kan måles i penger. Man gir det man har mulighet til :)
En sangbok er en veldig fin gave :) det fikk eldstemann her, men må innrømme at den ikke er så mye brukt. Her gikk det mest i singsang kort..

Vi var fadder før sommeren og ville heller ikke kjøpe noe alle andre kjøpte.

Vi endre opp med en Blafre bhgsekk og barnetallerken + kopp fra Arne Jakobsen. Husker ikke hvor mye det ble, men sekken var hvertfall på tilbud :)

Ellers er gaver vi satt og ville satt pris på er f.eks
Trunki koffert - ligger rundt 500,-
Rørospledd for baby - også +/- 500,-
Gåvogn fra f.eks Brio - 4-500,-
Generelt barnebøker

Hadde blitt kjempeglad for den boka :) mamma har tatt vare på den vi hadde når vi var små, og den er mye i bruk her.

Og som det blir skrevet over her, gaver kan ikke måles i penger. Du er fadder, skriver selv at du vil stille opp for barnet og være der og det er en mye større gave i seg selv :)

Jeg så ikke på pengeverdien av gavene sønnen min fikk, men verdien i det de faktisk hadde brukt tid på å finne på :) fikk masse som ikke nødvendigvis kosta en formue :D å fikk ingenting vi ikke ble glad for!

Jeg husker jeg kjøpte min første sko til en jeg er fadder til :) med byttelapp så foreldrene kunne bytte størrelse ;) kanskje litt sært?! Men de ble veldig glade å det var noe ingen andre gav.

Jeg har kjøpt tallerken, kopp og skål til mine tantebarn, med motivet av dyrene i hakkebakkeskogen, Kardemommeby osv. kjempe koselige gaver som blir brukt og som tas vare på videre ;)

Tusen takk for svar alle sammen!:) så godt å se at dere ville både satt pris på å få, men også å gi det i gave :) og takk for gode tips til andre ting i den prisklassen :)

Da et spørsmål til: ville dere ha skrevet navn og dåpsdato inni boka på "denne boka tilhører"? Syns det er hyggelig å skrive noe som "på din dåpsdag..osv" men da får de jo ikke byttet den..?:/

Tusen takk for svar alle sammen!:) så godt å se at dere ville både satt pris på å få, men også å gi det i gave :) og takk for gode tips til andre ting i den prisklassen :)

Da et spørsmål til: ville dere ha skrevet navn og dåpsdato inni boka på "denne boka tilhører"? Syns det er hyggelig å skrive noe som "på din dåpsdag..osv" men da får de jo ikke byttet den..?:/
Man får ofte flere qv de bøkene så jeg ville nok ikke skrevet i de.

Vil ellers tipse om serviser med navn på
Min på 10 år bruker sitt fortsatt

Jeg tenkte ikke over hva gavene til mi kostet da hun ble døpt. Og av to av mine venninner som var faddere fikk hun hjertesmykke av ei, og servise og en nydelig kjole av hun andre. Kjempe fine gaver, så syns ikke du skal tenke så mye over hva gaven koster ;)

Man skal gi etter økonomi og ikke etter hva andre synes. Har man råd til å gi gaver for 5000 kr, fint for de, men man skal ikke ha dårlig samvittighet for at man gir 4-500 kr heller. I de fleste tilfeller er det giver som tenker over summen, ikke mottaker :)
Jeg hadde blitt kjempeglad for den boka til barnet mitt. Fikk selv min i dåpsgave for snart 30 år siden og har den i bokhylla her hjemme og bruker den flittig :)
Det er alltid flott med ting som kan brukes, ikke bare til pynt.

Syns det var en fin gave å gi :) ellers fra faddere fikk vi trunki koffert (4-500 kr ca), lammeskinn og medlemskap i boligbyggelag. Ca samme pris :)

Eldste fikk den sangboka i dåpsgave fra sin gudmor. :) Vi har brukt den veldig mye. Jeg synes det er veldig fint at det er skrevet en hilsen i bøker, men det er lurt å vente med å skrive det til etter dåpen, så man ser at ikke flere har gitt det samme. :) Sangboken og barnebibelen er nok de eneste dåpsgavene han selv vet hvem han har fått fra også, nettopp fordi det står hilsen i dem.

Ikke tenk på pris :-) Vi hadde fire faddere med like stusselig økonomi som oss selv, man velger jo ikke faddere etter størrelse på lommeboka :-D Blant annet fikk vi den boka du nevner, og den blir brukt flittig! Og så fikk vi totalt fire smykkeskrin og plenty smykker, så du tenker riktig der :-D Andre gaver vi satte pris på var eventyrbok (i samme "serie" som sangboka) og barneservise.

Jeg har gitt bergans barnehagesekk og putta forskjellige ting oppi:) (flaske med navn,refleksvest med navn,liten termos osv)

Så gode dere er som har så mange fine tanker!!!:love022
Da blir det mest sannsynlig sangbok til dåpsbarnet og så får jeg skrive en hilsen hvis de ikke får flere av den!:)

Da min skulle døpes fikk jeg spørsmål om hva vi ønsket. Da sa jeg at vi ønsket bl.a bøkene i den serien. Så han fikk mange bøker og heldigvis var det bare 1 eller 2 som måtte byttes da vi fikk dobbelt opp. Også fikk han mange forskjellige sparebøsser i sølv.
Smykkene han fikk har vi aldri brukt på han, men tatt vare på. Også fikk han dåpsattestrør som vi ønsket. Greit å ha dåpsattesten i.
Noe annet som vi også ønsket, men ikke fikk var et dåpsfat som var inngravert med fødsels og dåpsdato, vekt, lengde osv. Har tenkt å få laget et sånt til han og sette inn et babybilde av han.
Jeg har selv et sånt, og synes det er så fint.
Ellers fikk vi sengesett, litt klær, og sølvrammer for å ha bilde i, samt "mine melketenner"-boks i sølv.

Boken høres virkelig it som en topp gave! :D
Vi fikk en bok når gutten føddes og en annen når han døptes, og helt ærlig har de bare stått i hylla. Til nå.
Han er 3,5 og elsker historier som rødhette og bukkene bruse :)
Vil du i tillegg gjøre noe spesielt som fadder kan jeg tipsa om en sak vi fikk fra gudforeldrene.
De hadde printet et bilde i svart/hvit på gutten vår og skrevet en fin dikt på farget papir ved siden av. Dette rammet de inn i en enkel ramme og ga han på dåpsdagen ❤️ den henger på veggen i rommet hans enda :)
Ikke så dyrt, enkelt å lage selv, og satt VELDIG pris på av mammaen :D

Boken er topp:)
Jeg ønska de bøkene til mine barn i dåpen. Gav også til niesen min som jeg er fadder til.

Syntes det er en fin bok :) pris er ikke alltid alt :)

Back
Topp