Dåpsdress eller dåpskjole?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Jeg skal ha dåpsklær til vesle Oliver James, men så ble jeg plutselig usikker...
Burde jeg kjøpe dåpsdress til han, er det vanlig nå liksom?
Eller kan jeg ha kjole med blått bånd?
:):)

(Må også ha ny dress til han)

Jeg synes man skal bruke dåpskjole når barnet døpes, men det er min mening :P
Jeg har døpt mine barn i samme dåpskjole som jeg er døpt i, en dame som heklet den til meg :)

Gutten min ble døpt i dåpskjole :)

Her er han 5 måneder når navnefesten er. Ikke helt med på å bruke dåpskjole, men sånn har det likevel blitt. Storesøster hadde dåpskjolen jeg ble døpt i og en annen som svigermor har kjøpt som hennes barnebarn har brukt. Hadde håpet at han ble for stor for kjolene til navnefesten, men de gamle har alltid en løsning :p

Hos oss e det dåpskjole enten det e gutter eller jenter :)
Vi har brukt samme dåpskjole til alle tre :) hvit strikket med hvite band :) forskjellige luer på jente og gutt :)

Nå når vi dåpte Emma Thalie var de 2 jenter og 2 gutter som ble døpt og alle hadde dåpskjole :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her skal han ha kjole. Mormor sydde den til meg da jeg ble døpt, så både hun og jeg synes det er stas at den blir brukt om igjen. Jenten min og ene fetteren min har også brukt den kjolen :)

Har noe finklær (skjortebody, vest og bukse) i bakhånd som jeg kommer til å skifte til etterhvert. Dåpskjole er på ingen måte praktisk så det kan være greit å ha noe annet å skifte til. Da jenten min døpte seg var det nærmere 30 grader ute, så hun endte opp med å bare ligge i bodyen til slutt :P

ikke vært borti noe annet enn dåpskjole under seremonien... Vi har en dåpskjole som mamma sydde da hun var 17 år og gikk søm på yrkesskolen, den er jeg, min bror, nesten alle mine søskenbarn og nesten alle deres barn døpt i :-) sønnen min er døpt i den og nå blir det snuppa sin tur :-)

Jeg foretrekker dåpskjole pga symbolikken. Synes ikke kjolen i seg selv er noe å rope hurra for, men liker symbolikken. Velger man først å døpe i kirken, synes jeg det er fint å følge dåpsritualet med de symboler som er:)

Her blir det dåpskjole. Blir dåpskjolen som hører til pappan hennes sin familie også blir vi bruken lua som pappan min ble døpt i. Syntes det var en fin måte å blande litt av begge sine familier =)

Jeg har strikka egen dåpskjole til lillegutt. Mangler bare bånda, enkel og tradisjonell.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Dåpskjolen er et symbol i form av en lang kjole som en skal ha å vokse i i troen. At den er hvit symboliserer renhet. Så velger man dåp synes jeg man skal ha kjole og. Mannen var ikke for dåpskjole før han fikk hvite symbolikken i det hele.
Av denne grunn synes jeg ikke dåpskjole hører med til en navnefest.

Ser alle mener eller har dåpskjole ja;)
Da går jeg/vi i mot alle , for her ble det visst dåpsdress:p
Jeg og mannen var på Lagunen sammen,og skulle handle...mannen sa æsj,fysj og nei til alle dåpskjolene...:p:eek:(Jeg hadde da i utgangspunktet tenkt å kjøpe dåpskjole).
Jeg har sett det blitt tatt i bruk dåpsdress i kirken også, men at vi er de eneste på dagen skal man ikke se bort i fra nei;)
Mamma som er veldig kristen sa heldigvis ikke noe på det:D:rolleyes:
Hadde vi hatt en kjole som gikk i arv, ville han nok sett anderledes på det.
Det er den ene tingen han får bestemme også, bastabom!!:oops:
Dressen er for all del flott og nydelig !

Ser alle mener eller har dåpskjole ja;)
Da går jeg/vi i mot alle , for her ble det visst dåpsdress:p
Jeg og mannen var på Lagunen sammen,og skulle handle...mannen sa æsj,fysj og nei til alle dåpskjolene...:p:eek:(Jeg hadde da i utgangspunktet tenkt å kjøpe dåpskjole).
Jeg har sett det blitt tatt i bruk dåpsdress i kirken også, men at vi er de eneste på dagen skal man ikke se bort i fra nei;)
Mamma som er veldig kristen sa heldigvis ikke noe på det:D:rolleyes:
Hadde vi hatt en kjole som gikk i arv, ville han nok sett anderledes på det.
Det er den ene tingen han får bestemme også, bastabom!!:oops:
Dressen er for all del flott og nydelig !

Godt å høre at det er flere som velger dåpsdress! Skal døpe min nå, har måttet utsette dåpen pga sykdom, og han blir så godt som 9 mnd på dåpsdagen. Syntes han ble for stor for dåpskjole da, og har valgt dress isteden. :D

Godt å høre at det er flere som velger dåpsdress! Skal døpe min nå, har måttet utsette dåpen pga sykdom, og han blir så godt som 9 mnd på dåpsdagen. Syntes han ble for stor for dåpskjole da, og har valgt dress isteden. :D
Dåpsdress er kjempe flott det!:D Veslegutt var så fin atte<3
Kjedelig med sykdom,håpe du/dere er frisk nå. Lykke til med dåpsforberedelsene:)

Back
Topp