dåp

*Ingunn*

Flørter med forumet
har noen begynt å tenke på dåpen, eller er det bare meg[;)]
når er det vanlig at barna døpes?  har noen peiling på hva en generell dåp kommer til å koste sånn ca.? koster kirka noe?  

HA EI GOD HELG ALLE SAMMEN =)

Barnet skal vel ha fått navnet sitt etter 3 mnd i følge ligningskontoret.. mener jeg å ha lest et sted.

Om kirken koster noe.. står vel kanskje her inne[;)]

http://www.kirken.no/bakgrunn/daaben_tro.cfm

Vi har allerede begynt å små snakke litt om dåp, så du er ikke den eneste.

har også begynt å tenke de baner selv om det nok er litt tidlig for det ennå.hehe.

Men har begynt å lure på om jeg heller vil ha navnefest. men er usikker på det ass. vanskelig valg. det er jo disse bestemødrene som mener at dåp er man nødt å ha.

kirken koster ikke noe. men det er festen etterpå som koster. og evt dåpskjoler etc.

vi skal ha samboeren sin dåpskjole fordi min er av ull og er blitt så stygg og ull kan man visstnok ikke gjøre noe med når det har blitt gult. sambo sin er brodert og han var den første som har brukt den. har også bestemt hvor bebyen skal døpes og at vi skal ha festen hos svigers. men det er viss ikke jeg kommer å sier at jeg ikke vil ha noen dåp da. vanskelig valg.

[8|]

Vi skal ha dåp selv om ingen av oss er personlig kristne. Vi tenker at det er enklere for mini å bestemme seg for å ikke konfirmere seg enn å bestemme seg for å døpes for så å konfirmeres når han er 15 år.

heihei :)

Her bli det dåp... ! :)
verte lixom lettare før ongen når den ska konfirmere sej å ta ett valg om kristeli elle borgeli.. :)
+ at d e vel litt tradisjon oxo me dåp i kirka:)

Tenkte på dåp med en gang jeg fant ut om babisen jeg da.. men så skal det sies at jeg er veldig glad i å planlegge langt frem også da.
Jeg vil gjerne at vi skal døpe den lille i stavkirken der familien min kommer fra, i Telemark, det hadde virkelig vært flott, og min bestemor ville ikke minst blitt meget glad og stolt over det. Men det blir jo selvfølgelig
2 timers reisevei da for flesteparten av gjestene og det er litt negativt.. men det er det jeg ønsker meg aller mest. noen som synes det er dumt med så lang reisevei? Den lille skal døpes i nedarvet dåpskjole fra min oldemor, som alle i slekta mi er døpt i også. Som dere kanskje skjønner er jeg veldig opptatt av tradisjoner og mener at dåpsdagen er en stor begivenhet. Jeg er selv "personlig kristen", men langt fra superkristen. Bare tror på "noe" liksom..
Det er vanlig at barnet døpes i 3 mnd alder, men ingen hindring å gjøre det før så vidt jeg vet. Noen som har tenkt på faddere da? Og gudmor/far?

ORIGINAL: Ole Brumm

Tenkte på dåp med en gang jeg fant ut om babisen jeg da.. men så skal det sies at jeg er veldig glad i å planlegge langt frem også da.
Jeg vil gjerne at vi skal døpe den lille i stavkirken der familien min kommer fra, i Telemark, det hadde virkelig vært flott, og min bestemor ville ikke minst blitt meget glad og stolt over det. Men det blir jo selvfølgelig
2 timers reisevei da for flesteparten av gjestene og det er litt negativt.. men det er det jeg ønsker meg aller mest. noen som synes det er dumt med så lang reisevei? Den lille skal døpes i nedarvet dåpskjole fra min oldemor, som alle i slekta mi er døpt i også. Som dere kanskje skjønner er jeg veldig opptatt av tradisjoner og mener at dåpsdagen er en stor begivenhet. Jeg er selv "personlig kristen", men langt fra superkristen. Bare tror på "noe" liksom..
Det er vanlig at barnet døpes i 3 mnd alder, men ingen hindring å gjøre det før så vidt jeg vet. Noen som har tenkt på faddere da? Og gudmor/far?

Trodde faddere og gudforeldre var det samme jeg?
Vi har i allefall 3 stk forløpig, vet ikke om vi skal ha fler..

Vi har begynt å tenke på dåpen..[:)]
Vi har tilogmed bestilt lokale vi..Sånn at det er sikret..
Så hvis alt går etter planen og nurket er friskt og alt er bra så blir det dåp 8 oktober her...
Men noe gjeste liste er ikke klart..Men tror faddere er i boks..

Har tenkt litt på dåpen.. men her har jo det vært et stort samtale-emne siden jeg og mannen min har forskjellige dåpsyn (jeg er voksendøpt, velsignet som barn).. men jeg har gitt meg, så det blir dåp...

har jo tenkt litt på gjester, mat, lokale.. men bare i hodet.. det er jo litt moro[:)]

Her blir det nok også dåp. Men siden vi sparer til bryllup neste år, bilr det nok veldig enkelt med selskap hjemme hos oss etterpå. Egentlig like koselig det synes jeg. Blir bare de aller nærmeste i dåpen. Til faddere har jeg diskutert litt med samboer... Jeg hadde lyst til å ha venner av oss som faddere, og ikke familien. Jeg kommer fra en ganske stor familie, og alle mine søsken er fadder for minst ett tante/onkelbarn fra før. Derfor har jeg mer lyst til å trekke venner inn. 

Har tenkt masse på dåp - til og med før vi ble gravide.... Mannen ble velsignet som barn og døpte seg før konfirmasjonen, jeg er døpt som barn og er kristen selv, selv om jeg vel ikke er den ivrigste kirkegjengeren. Nå ha jeg nettopp diskutert med en kristen venninne om dette med dåp, og de er med i en menighet hvor de ikke praktiserer barnedåp. Vi har kommet fram til at vi har et forskjellig syn på hvorfor man døper små barn, hvorfor man døpes i det hele tatt. Har i alle å egentlig lurt litt på hvorfor statskirken praktiserer barnedåp; Jesus ble døpt som voksen, og han sa jo at ALLe barn skulle komme til han, osv.... Men, skal ikke gjøre dette til en diskusjon om bakgrunnen for dåp. Synes bare det er greit å ha en bevisst forhold til det å skulle døpe ungen. Man lover jo å oppdra barnet i den kristne tro, noe som jeg mener forplikter litt. For vil man at ungen skal kunne ta et selvstendig valg til konfirmasjonen, så må man jo la dem lære om kristendommen. Og det gjør de ikke på skolen i dag. Men, altså, (roter meg bort til stadighet her....[;)]) vi har vel kommet fram til at dåp er mest riktig for oss, selv om svigerfamilien -(særlig besteforeldrene til mannen) kanskje helst hadde sett at vi valgte barnevelsignelse. Men vi har jo litt dilemma på hvor vi skal ha det - er 150 mil mellom foreldrene våre, og vi flytter snart til et sted midt mellom........[8|] Så tror ikke det blir noen stor dåp, uansett hvor det blir. Ber nok våre foreldre og besteforeldre, søsken, nærmeste venner av oss og et par av de søskenbarna vi ser mest. Skal dere invitere deres egne tanter og onkler? Tror vi dropper dem..... Blir litt mye styr.....i alle fall om det blir midt mellom begge familiene... Hmmm... Mye å ta hensyn til......

jeg har begynnt å tenke på dåpen...har termin i juli, men skal være i bodø det komende skoleåret..kjæresten min skal studere der mens jeg har permisjon fra min utdanning....hadde tenkt å ha dåp i jula når vi reiste hjem, for da er jo alle samlet, men så er jo 5 mnd da...den er for stor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uff..må vel en svipptur hjem å døype den før en gang da...mamma skal sy kjolen![:)]

ORIGINAL: Monicus

ORIGINAL: Ole Brumm

Trodde faddere og gudforeldre var det samme jeg?
Vi har i allefall 3 stk forløpig, vet ikke om vi skal ha fler..

den som bærer ungen i dåpen er gudmor/gudfar.....
Personen kan vel samtidi vær fadder tror jeg...men tror ikke man nødvendigvis må væære det.....

Vi skal ha navnefest eller en annen samling med nærmeste familie. Jeg er humanetiker, men samboeren min er medlem av statskirka - uten å være kristen. Synes det er feil å plassere babisen i et trossamfunn før hun/han har noe mening selv. Dersom han blir kristen og ønsker å konfirmere seg i kirken, får han også tørre å stå for det ved å døpe seg da. Målet er jo å få såpass selvstendige og reflekterende unger at de kan ta et valg når de blir 15...

Ikke noe gøy for bestemødrer å høre at det ikke blir dåp, men man kan ikke fortsette hele livet med å bare følge tradisjoner og å gjøre det som blir forventet.  Når man ikke tror at det finnes en gud, får man kutte ut de kirkegreiene. Altfor mange er likegyldige, synes jeg.

Etter gammelt av skal barnet døpes senest innen tre måneder er gått. Jeg har ikke begynt å tenke på det... er mer enn nok å tenke på allerede!

Der jeg kommer fra er faddere og gudforeldre (gudmor og gudfar) det samme.....

vi sej at personen so bære ongen til dåpen e gudmor/gudfar .

ORIGINAL: lisa79

Vi skal ha dåp selv om ingen av oss er personlig kristne. Vi tenker at det er enklere for mini å bestemme seg for å ikke konfirmere seg enn å bestemme seg for å døpes for så å konfirmeres når han er 15 år.

Signerer..

Blir nok dåp her også.. Har også døpt snuppa mi.. Det er faktisk en stor og koselig dag..

Gudmor/far er som regel en av besteforeldrene til dåpsbarnet, og er den som bærer barnet til dåpen ja. Det er litt ekstra stas for den som blir valgt ut, men vet ikke om tittelen innebærer i praksis noe annet enn fadderne. Min samboer var gudfar og bar sin nevø til dåp i høst-kjempekoselig. I de fleste familiene jeg kjenner til, er det vanlig å ta mormor/farmor annenhver gang-hvis man får flere barn da (og selvfølgelig hvis man har søsken med barn). Siden min samboers søster ikke valgte sin mor som gudmor synes jeg det er rett og rettferdig at jeg får velge min mor som gudmor til vårt barn.
Her står det litt om hva en fadder er:
http://www.kirken.no/bakgrunn/fadder.cfm 

Back
Topp