Dåp

SMD

Gift med forumet
Himmelbarn
Desemberlykke2017
Hvor gammel pleier ungen å være før man døper det, og hvor lang tid i forveien må man bestille lokaler og ordne med kirke?

Hvor gammel pleier ungen å være før man døper det, og hvor lang tid i forveien må man bestille lokaler og ordne med kirke?
Vi har 3 mnd som alder på barna. Greit å bestille kirke og lokale i god tid slik at man får dato og alt man ønsker seg.

Det er vanlig at de er ca 3 mnd, men noen går jo selv også.

Vår eldste var 3,5 mnd, mellomste var knapt to mnd og yngste var ca 3 mnd

Kirken avtaler vi ganske tidlig, det kan fylles opp enkelte datoer og vi har gjester som skal reise så reelt sett avtaler vi dato med gjestene først og så booker vi den i kirka. Lokale så fort dato er satt, i alle fall dersom det er mange dåpsbarn den dagen.

Sånn 1-1,5 mnd før tror jeg vi ordnet med dette.

Tusen takk for gode råd. Vi får ta det når ungen begynner å nærme seg 1 mnd da. :)

Tusen takk for gode råd. Vi får ta det når ungen begynner å nærme seg 1 mnd da. :)
Jeg har stort sett startet når jeg har fått brevet fra kirken med datoene jeg kunne velge i

Jeg har stort sett startet når jeg har fått brevet fra kirken med datoene jeg kunne velge i

Kommer dette automatisk? Eller må man bestille det brevet?

Vi har fått brev med "invitasjon til dåp" fra begge menigheter det har vært aktuelt (flyttet mellom barn 2 og 3)

De fleste kirker sender det ut dersom foreldrene er medlem i statskirken

• Liker
Reactions: SMD
Rundt 3 mnd. men dette bestemmer du selv. vi fikk brev i posten om datoer som kanskje kunne passe :) ellers er det bare å ringe når du finner ut når du vil ha det :) lokalet hadde jeg ringt og ordnet med engang dere har snakket med kirkekontoret om når barnet skal døpes :)

• Liker
Vi bestilte rett etter fødsel og fikk ledig plass da han var 4 mnd:)

• Liker
Det kommer nok automatisk om fødeavdelingen har husket å krysse av for at du er medlem i kirken. Ellers så har kirken en internettside der du kan velge blant aktuelle datoer i din kirke, og så kontakter de deg når du har fyllt inn der. Hvis du ikke vil sitte hjemme og lure på når / om du får det brevet. ;)

Vi har døpt når barna har vært +/- 1 måned, du velger helt selv ut fra hva som passer for dere. :) Jeg liker å ha ting planlagt, så jeg har bestilt dato for dåp lenge før de ble født. Stort sett kan man få riktig dato på veldig kort varsel her, så det er ikke nødvendig å bestille lenge før. Noen steder kan de si stopp hvis det blir for mange dåpsbarn på en dag, men her lar de seg overtale til flere om du blir litt lei deg. :p

Det kommer nok automatisk om fødeavdelingen har husket å krysse av for at du er medlem i kirken. Ellers så har kirken en internettside der du kan velge blant aktuelle datoer i din kirke, og så kontakter de deg når du har fyllt inn der. Hvis du ikke vil sitte hjemme og lure på når / om du får det brevet. ;)

Vi har døpt når barna har vært +/- 1 måned, du velger helt selv ut fra hva som passer for dere. :) Jeg liker å ha ting planlagt, så jeg har bestilt dato for dåp lenge før de ble født. Stort sett kan man få riktig dato på veldig kort varsel her, så det er ikke nødvendig å bestille lenge før. Noen steder kan de si stopp hvis det blir for mange dåpsbarn på en dag, men her lar de seg overtale til flere om du blir litt lei deg. :p

Tusen takk for gode tips, regner med hun skal døpes, men vi har ikke bestemt oss helt :) Men greit å vite hvordan ting skjer da :)

Back
Topp