dåp..

M.C.F

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
nån som veit kor gammel ein person må va førr å få va gudmor/gudfar??

Fant dette på ei side på kirken.no:

Fadder-fakta
Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

takk førr svar..har det nåkka å sei om person e komfirmert borgelig?

Hm... det står jo ingenting direkte om konfirmasjon i krava til å vere fadder..., men det står at man må vere medlem av den norske kirke, og eg trudde kanskje at dei som er medlem der er konfirmert i kirka også? Men det veit du jo best sjøl, viss den du tenker på er konfirmert borgerlig, men er medlem av den norske kirke så skulle det vel gå sånn som eg ser det.....
Men tenker samtidig at dei som konfirmerer seg borgerlig er jo helst personer som velger å stå utenfor statskirken... eller?

Hverken jeg eller mine foreldre er medlemmer av statskirken. Og vi skal døpe fordi sambo vil. Hadde da tenkt å ha mine foreldre som faddere...men da går vel ikke det da? Siden de ikke er medlemmer? Teite regler... jaja får ljuge da...[8D]

Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene.

Dei sjekker nok om dere er medlemmer eller ikkje.... vil iallefall tru det. Veit at tanta mi meldte seg inn att i den norske kirke når ho var spurt om å vere fadder til ein unge.

hun står i statskirka,så da ska vel det gå bra...

Vi fikk ha lillesøsteren min til fadder, hun var da 13 år, blir 15 år og konfirmert til neste år (2006). Men hun blir ikke "skrevet" inn i kirkeboka(?), eller hva det nå heter, som fadder før hun er 15 år. [:D]

okey..men da ska det vel gå bra å ha henne som fadder..hun er 16..

Her må man være 16år...Iallefall sist vi hadde dåp!
Men man må ikke stå innmeldt i statskirka,er greit så lenge en av foreldrene er innmeldt!

fadderne vi har på vår første var 2 over 18 og 2 under 18 ene var 12 år.
det er opp til hver enkelt prest å bestemme har jeg fått hørt, men det kan jo være om de er over 15 eller ikke de bestemmer da

Her fikk vi vite at det er opp til presten hvor gamle de må være.. Ene presten sa nei til at søskenebarnet mitt på 13 skulle få være gudmor til lillesøstra si, men den andre sa ja.. Da ble den andre valgt[8D] Det er ikke noe krav at man må være konfirmert eller med i statskirka.. Ikke her hvertfall!

ORIGINAL: Cecci85

ORIGINAL: lilletrille

Fant dette på ei side på kirken.no:

Fadder-fakta
Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

Hei,jeg har vært fadder 2 ganger,og jeg er ikke medlem av statskirken!!
tror ikke de er så nøye med det!!

hm... trur kanskje kirka må ha ei lita opprydding i sine eigne rekker.... Kan ikkje skrive noko på internett-sidene sine, og så følger ikkje prestane opp dette i det virkelige liv! Hm, hadde liksom trudd at av alle personer og instanser så gjorde prester og statskirka som dei sa! He he.
Men heilt greitt! Ingenting som er bedre enn at det er nokon som ser gjennom nålauget... [:)]

Min søster er fadder på vår gutt og har ikke komfa seg men skulle melde seg ut og motte vente til etter hun var fadder ellers fikk hun ikke vær det.

Back
Topp