Dåp vs navnefest

Må si at jeg har STOR respekt for de som velger navnefest fordi de ikke vil oppdra barna i den kristne tro.

Jeg synes det blir feil å døpe barna og love at en skal oppdra dem i den kristne tro (for det GJØR en faktisk i en kristen dåp) og så IKKE holde hva en har lovet[8|]

jeg hører ikke til her jeg..men jeg må bare si noe..jeg er personlig kristen (ikke statkirka) pinnsemenighet..vi skal ha barnevelsingnelse..detta med at barna skal få velge selv er jeg helt enig i..men detta med at di må døpe seg før en konfirmasjon (altså statkirka) syns jeg er tullete..derfor meldte jeg meg ut..mine barn konfemerer seg i pinnsemenighet (da slipper di også å døpe seg først) eller borgelig..det får nå di besteme selv..

døpa babyen..tradisjon fra både  meg å smaboeren

Vet ikke helt hva det blir her i gården,i og med at faren er fra Tyrkia. Har døpt de andre 3, så det vil jo bli rart å ikke døpe gutten vår også. Har så vidt snakket om det, og jeg vet at samboeren min ikke vil. Men vi er jo enig i at vi ikke skal bestemme hvilken religion barnet vil tilhøre når det blir eldre. Men jeg kunne tenkt meg dåp... men det blir jo litt dumt da, for da lover jeg jo å oppdra han i den kristne tro... Vanskelig dette... Blir vel navnefest tenker jeg...[:)]

ORIGINAL: ~Fiorellina~

Må si at jeg har STOR respekt for de som velger navnefest fordi de ikke vil oppdra barna i den kristne tro.

Jeg synes det blir feil å døpe barna og love at en skal oppdra dem i den kristne tro (for det GJØR en faktisk i en kristen dåp) og så IKKE holde hva en har lovet[8|]

Er enig med forellina her![:)] 
Det blir dåp for den lille her, da vi begge er personlig kristne og virkelig vil oppdra barna våre med den kristne tro. Hadde vi tilhørt en fast menighet utenom statskirka ville jeg uten tvil ha døpt barnet mitt der, men da vi ikke går i noen slik menighet velger vi allikevel kirka. For oss er det selve dåpshandlingen som er viktigst, stedet får så være... [8|][:)]

Oi så langt har jeg ikke tenkt ennå ....Men det blir nok dåp [:)]

Her blir det navnefest, fordi samboer ikke er kristen og medlem av statskirken (jeg er,men er ikke veldig kristen fordet) og ønsker at sønnen vår skal få velge selv når han er gammel nok til å ta det valget. Dette støtter jeg ham fullt ut på, og ønsker at sønnen vår skal få en fin sermoni i regi av Human Etisk Forbund istedet.  

Back
Topp