Dåp vs navnefest

Bølla 22.mai

Elsker forumet
Velger dere dåp eller navnefest?
Du må gjerne begrunne hvorfor?

Vi har valgt å døpe babyen vår.. Vi er ikke personlig religiøse noen av oss, men vi står fremdeles oppført som medlemmer av statskirka[8D]  Vi mener det er opp til barnet vårt å velge standpunkt når h*n er gammel nok til det, men vi gir hvertfall barnet en plattform, som vi synes er viktig..

Dåp her [:)]
Det er fordi det er tradisjon i begge våres familier...

Blir dåp her og, ikke det at vi er veldig kristne, men tradisjon og litt overtro kanskje. [;)]

Her blir det dåp!

Det er fordi mannen min ønsker dåp p.g.a. tradisjonen og høytiden rundt, jeg er kristen. Det vil også være lettere for barnet selv å velge konfirmasjon eller ikke når den tid kommer[:)]

Flere?

Her blir det dåp!!!

Samboer er ikke så for det som jeg er, men det blir det!!!

Mest pga tradisjon... Og litt fordi jeg selv har barntroen ganske inntakt

Dåp [:D] Tradisjon liksom...har aldri tenkt at det fantes noe annet jeg...[:D]

Dåp. jeg er døpt, sambo er ikke. Jeg er ikke personlig kristen, men det er alikevel viktig for meg. Føles naturlig. sambo har egentlig ingen sterke meninger om det! Såå da blir det dåp![:D]

blir dåp her også. trur foreldrene mine ville blitt veldig lei seg viss det ikkje hadde blitt det! eg er ikkje spesiellt kristen men vil at småen skal kunne velge sjøl når den tia komme, og det er en koselig tradisjon! for mannen sin del er det akkurat det samme. ikkje kristen familie der. men eg kjenner ei som brukte litt over 2 ÅR på å overtale typen til å døpe jenta.... det er litt voldsomt!! då høyrer det med til historien at mora følte seg litt "høg"/ euoforisk når presten plaska med vannet sitt, det var visst viktigare for ho enn ho trudde på forhånd[:D][:D]

ORIGINAL: Pastella

Her blir det dåp!!!

Samboer er ikke så for det som jeg er, men det blir det!!!

Mest pga tradisjon... Og litt fordi jeg selv har barntroen ganske inntakt

signerer den[:D] men her blir det dåp i meningheten til mamma og pappa å ikke i statskirken for det er de jeg har et forhold til å ikke til statskirken.. blir mer personlig og det liker jeg[:)]

Hos oss blir det navnefest. Hovedgrunnen til det, er at ingen av oss er kristne. En annen grunn er at det menneskesynet vi har, og som vi ønsker at barnet vårt skal lære, ikke henger sammen med det kirka har.

dåp. Fordi da kan barnet selv velge når det skal stå konfirmasjon. Jeg og mannen er døpt, og vi døpte første barnet. Så for oss er dette et naturlig valg.

ORIGINAL: MsMarte

dåp!

pga det er barnetroen på både meg og sambo.. vil at bebisen skal få velge selv når e er gammle nok..

Signerer denne[;)] Både jeg og samboer er døpt og vil føre den tradisjonen videre! Tror det er lettere å melde seg ut for barna siden enn å evt måtte døpe seg når de er ungdom/voksne[&:] Har vært på dåp til 15-åringer og tro meg, de syns ikke det er artig[8|]

Vi vil at barnet skal døpes (blir ikke i statskirken, men i den kirka vi er medlemmer i)
- vi er kristne, og ønsker å oppdra barna våre til det VI tror er det beste for dem[:)]

ORIGINAL: iris25

dåp. Fordi da kan barnet selv velge når det skal stå konfirmasjon. Jeg og mannen er døpt, og vi døpte første barnet. Så for oss er dette et naturlig valg.

signerer denne!

signerer- som jeg skulle sagt det selv [:)]
ORIGINAL: Pivi

Vi har valgt å døpe babyen vår.. Vi er ikke personlig religiøse noen av oss, men vi står fremdeles oppført som medlemmer av statskirka[8D]  Vi mener det er opp til barnet vårt å velge standpunkt når h*n er gammel nok til det, men vi gir hvertfall barnet en plattform, som vi synes er viktig..

Her blir det navnefest. Er ikke med i ststskirken. Dessuten tror jeg at jeg skal klare å gi barnet mitt gode og sunne holdninger helt uten at kirken blander seg inn.

Og sist men ikke minst: jeg tror ikke at min lille vil ha noe mindre valg når hun blir 15 fordi vi velger en navnefest, enn hun ville ha hatt dersom vi valgte dåp. Jeg har vært med på tre sermonier der 15 åringer har blitt døpt noen uker før konfirmasjonen sin. De fleste prester tenker såpass langt at de bare lar de nærmeste delta når dette skal gjøres. Og syns 15 åringen det er kjipt å døpes da er jeg litt usikker på hvor gjennomtenkt både den handlingen og konfirmasjonen er. Når man velger å døpe seg og konfirmere seg når man er så stor vil jeg jo anta at de faktisk bekjenner seg til den kristne tro. Og da vil vel både dåpen og konfirmasjonen være en viktig del av denne bekjennelsen?

Men det er sikkert lett for meg å si. Jeg bor i Oslo, og her har man et reelt valg. Det vet jeg at ikke er helt tilfelle dersom man bor på et mindre sted og vil være som alle andre.

Uansett er jeg klar på en ting: Det blir navnefest nå, så skal hun få ta alle slike valg helt på egen hånd i framtiden. Dersom hun føler seg kallet til å bli nonne eller prest skal jeg støtte henne i det også [;)]

ORIGINAL: Mai gull

Dåp [:D] Tradisjon liksom...har aldri tenkt at det fantes noe annet jeg...[:D]

signerer

Back
Topp