Dåp og reserverte prester

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Kjenner at eg koker over når eg leser om prester som reserverer seg mot og vie homofile. ( eg er ikkje ute etter andre sine meninger) når den norske kirken endelig klarer og si ja til homofile kan gifte seg i kirken så reserverer likevel alle pestene seg for og gjør det. Eg har ein liten baby eg ønsker og døpe. ( spesielt siden døtrene mine er døpt) men alle prestene i min kommune har reservert seg mot og vie homofile. Og kjenner at eg nekter og døpe min søn når prestene er så trangsynte. Kan eg døpe i andre kommuner ?det er ein viktig sak for meg. Men eg ønsker og følge tradisjonen og døpe alle barna mine. Vurderer navnefest for gutten pga dette tullet. Kan evt vente til dei bytter ut prestene her. 2 av dei er ca 100 år. Så må vell inn nye innen noen år.

Ja du kan døpe i en annen kommune, min eldste er døpt i Oslo, og vi bodde ikke der da :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Mini ble døpt i hjemkommunen min og ikke der vi bodde.
Bra du tar tak, jeg vurderer å gifte meg kirkelig nå bare for å provosere, for vil ha en homofil kompis som forlover om jeg noen gang gifter meg.

Ja, det er mulig å døpe i en annen kommune. :) Bare ring å hør. Kanskje greit å undersøke om prestene der er åpne for å vie homofile først da. Veldig synd at det ikke er en eneste prest i kommunen din som er åpen for det.

Du kan døpe i en annen menighet, men i utgangspunktet blir babyen likevel medlem i sin lokale menighet. Vi døpte eldste i kommunen der vi kom fra, men dåpssamtalen var uansett med presten i menigheten der vi bodde. Hvis du finner ut hvor du vil, så kan du jo alltids ringe dit og høre hva som lar seg gjøre da. :)

Du kan også bruke en annen prest om du kjenner en som vil stille opp. Det gjorde vi, da vi har en prest i familien og alle bruker han til al av bryllup, begravelser og barndåp.

Back
Topp