Dåp og fadre

tipp

Forumet er livet
Har dere funnet dåpsdagen og fadrene? Det har vi. Hartenkt og tenkt på de fadrene fra min side. Men fant til slutt ut at jeg skulle spørre min mor og far. Ville egentlig ikke siden de allerede er der masse for Ine og Melinda, men det er de 2 jeg stoler mest på.

Fadrene til Ine er min kusine og svigerbror. Og de har ikke engasjert seg så masse. Så derfor vil jeg ha noen som gidder engasjere seg. Og det vet jeg at min mor og far gjør.

Dåps dagen blir mest sannsynelig 1 juli. Håper bare kirken er ledig da. Er litt deilig å ha det i boks.

Her i gården blir man ikke enig om vi skal ha dåp eller ikke...jeg ønsker det...ikke for at hverken jeg eller samboer er spesielt kristne...men mest fordi det er tradisjonsrikt og litt mer spesielt enn å feire navnedag (noe samboer ønsker heller[:@])...dette skjer jo bare en gang i livet også er det jo litt enklere den dagen Oliver skal konfirmeres...valget er litt enklere...han kan jo enkelt velge borgerlig eller kirkelig (om vi ikke døper han og han ønsker kirkelig konfirmasjon så må han jo døpes i en alder av 14-15 år og det er jo litt mer flaut) Men får se om man får samboer på gli...(han har meldt seg ut av statskirken...men IKKE jeg)[:)]

Vi skal ha dåp 10 juni (1 uke senere enn i fjor[:D]) så vi er gjengangere
i kirken for 18 juni 2005giftet vi oss,4 juni 06 døpte vi Tjalve og nå
den 3 juni blir det Frøyas dåp[:)].
Vi skal ha de samme fadderene til begge 2!  

Vi satser på å ha dåp 10 juni. Har lyst å være ferdig med det til sommerferien begynner. Vi har ikke helt bestemt oss for faddere, syns det er vanskelig jeg. Til de to eldste har vi hatt 3 faddere til hver. To familie og en venn. Tror vi prøver å ha det denne gangen også. Det er ikke så lett å finne noen som engasjerer seg syns jeg. Folk tar så lett på dette med fadderoppgave for tiden. En vennine av meg er fadder til nr to. Vi har nesten ingen kontakt lenger, det er synd. Syns godt hun kunne ringt på bursdagen hans i det minste, men nei..... Ja, ja han får iallefall bursdagsgave da. En kan kanskje ikke forvente så mye mer

ORIGINAL: Cece_28.04.07

Her i gården blir man ikke enig om vi skal ha dåp eller ikke...jeg ønsker det...ikke for at hverken jeg eller samboer er spesielt kristne...men mest fordi det er tradisjonsrikt og litt mer spesielt enn å feire navnedag (noe samboer ønsker heller[:@])...dette skjer jo bare en gang i livet også er det jo litt enklere den dagen Oliver skal konfirmeres...valget er litt enklere...han kan jo enkelt velge borgerlig eller kirkelig (om vi ikke døper han og han ønsker kirkelig konfirmasjon så må han jo døpes i en alder av 14-15 år og det er jo litt mer flaut) Men får se om man får samboer på gli...(han har meldt seg ut av statskirken...men IKKE jeg)[:)]

Jeg har 2 kusiner som døpte seg rett før komfen. Og de syntes det var kjempe flaut

vi skal ha dåp 24 juni. vi velger to faddere hver, jeg har valgt min svoger, og en god venninde, og min mann har sine to søsken.

vi skal også ha gudfar, og det blir min svigerfar.

vi må være tidlig ute å planlegge, for søsteren hans bor i australia for tiden, og kommer hjem bare i en uke. så dette må være på stell.. [;)]

et spørsmål?.. er det innen en bestemt tidsfrist du må ha dåp??
Her er jeg skikkelig i tvil om jeg skal ha eller ikke.. vil liksom vite hvem faren er først hvertfall... men det kan visst ta en stund [:(] 

Jeg og mamma vil ha dåp, men pappa nekter.. ser ikke vits i at vi skal i kirken og sitte der, men det er jo en tradisjon.. er heller ikke kristen, men som dere andre sier, kjipt når han skal komfimeres..

Et annet spørsmål også.. må du ver medlem i kirken for å få døpe ungen din???

du må ikke være medlem av kriken, og du kan døpe NÅR som helst DU vill...[;)] 

ta den tiden du trenger.. noen som døper seg like før konfirmasjon til og med..

ORIGINAL: Silje_

et spørsmål?.. er det innen en bestemt tidsfrist du må ha dåp??
Her er jeg skikkelig i tvil om jeg skal ha eller ikke.. vil liksom vite hvem faren er først hvertfall... men det kan visst ta en stund [:(] 

Jeg og mamma vil ha dåp, men pappa nekter.. ser ikke vits i at vi skal i kirken og sitte der, men det er jo en tradisjon.. er heller ikke kristen, men som dere andre sier, kjipt når han skal komfimeres..

Et annet spørsmål også.. må du ver medlem i kirken for å få døpe ungen din???

Er ingen frist for å døpe og trenger ikke være medlem. Men din far skal vel ikke ta den avgjørelsen om barnet skal døpes eller ikke? Jeg hadde iallefall ikke brydd meg i det hele tatt om hva min far hadde sagt og jeg selv ønsket dåp.

Har en vennine som ikke er døpt. Hun har alltid sagt at når hun får egne barn så skal de døpes. Hun syns det var kjempe kjipt å ikke kunne konfirmere seg når vi andre skulle uten å døpe seg først. Ikke særlig kult å bli døpt i den alderen syns hun....

Jeg trodde en av foreldrene måtte være medlem i statskirken for å få døpe, men vet ikke...

Vi skal ikke døpe Oda. Jeg forstår argumentet med at barnet da står "friere" ved konfirmasjon, men samtidig tenker jeg at det finnes "borgerlig konfirmasjon" som et godt alternativ. Dersom ho føler så sterkt for kristendommen at ho vil konfirmeres i kirka så tenker jeg at det sikkert ikke er noe stort problem å ville døpes først. For konfirmasjon skal jo være en bekreftelse på at du tror på kristendommen.

vi skal ha dåp 3 juni =) Kasper Sjuls-Axelsen heter han forresten =)  hihi

bestevenninna mi, x en til pappa skal være faddere, også to typen velger, vet hvem men kan ikke skrive det ennå for de er ikke spurt. - så blir spennende om de sier ja=) håper det =)

Vi har ikke snakka om det ennå... men vi skal ha dåp og søstra mi skal være en av fadderene! Vet ikke hvor mange flere det blir... [;)]

tror at vi skal ha dåp i august..[:)]

Maylèn skal døpes 16 juni. Pappa skal bære henne, og farmora skal ta av lua.
Så skal søskenbarnet til min mann og hans kone vær faddere, og et av mine søskenbarn å elste datteren til et av mine andre søskenbarn skal også vær faddere. Så hun får 6 faddere til sammen[:D][:D]

Vi skal ha navnefest i regi av humanetisk den 30 juni. Faddere/vitner er søstern min og søstra til samboeren og et vennepar av oss. GLeder oss masse[:)]

Back
Topp