Dåp og faddere

Hanne79

Elsker forumet
Hvor mange faddere er vanlig?
 
Minimum 2 og maksimum 6 hvis det er i den norske kirke. Min lille tulle hadde 5.
 
Du har jo to unger å velge faddere til, da.. så du kan jo velge om de skal ha samme faddere eller noen felles og noen som er "bare sin"[;)] - blir altfor ofte sånn at tvillinger blir sett på som EN når de gjerne ønsker å være to..
men så vil de gjerne være sammen om noe skulle skje med deg og pappa'n deres [8|]

Hva med at f.eks. farmor er til en, og farfar til den andre? (eller andre, såklart, men at de er gift, men likevel har forskjellige fadderbarn..)

Bare et tips fra meg.
Er selv "dadda" til et par tvillinger (som går på u.skolen nå [:-]) og vet at de har alltid vert veldig bevisste på at de er TO, og ønsker seg ikke noe felles til bursdager og jul. -gjerne samme ting, men hver sin![;)] hihi..
 
Tror de fleste velger 2 eller 4 faddere...
Vi valgte kun 2 faddere,men har forskjellige til barna da!
Selv har jeg og min søster 4 faddere,hvor av to av de er felles, og så har vi to forskjellige utenom det.
Blir jo da litt åssen en ønsker selv...Men faddere i dag er ikke det samme som tidligere![8|]
 
Hei!
Tror en 4-5 stykker er max, men tror det er veldig opp til deg Bedre med få, som virkelig bryr seg, enn mange som ikke gjør det for å si det slik!
Har to barn, og holdt to barnedåper, og det viser seg å være lurt velge de som man tror vil bry seg mest, slik at barnet får faddere som bryr seg, og som viser interesse for barnet. Hvis ikke er liksom hele poenget med faddere borte, syns jeg da. Kan selvfølgelig være andre som mener noe annet!

j.elise[:D]
 
Min datter har 6 faddere. Min mor var gudmor og bar henne til dåpen. Min svigerfar tok av lua og var fadder. Min bror og dama hans, bror til min kjære og kona hans var og fadder. Så hun mangler ikke faddere nei [:D]

Jeg syntes at det var vanskelig å velge faddere for det var første barnebarn på min side og da var det jo så mange som hadde lyst å være faddere.. Jeg var redd for å såre noen osv.. Men 6 faddere var maks sa presten vår [:D]
 
Jeg skjønner ikke helt poenget med å bruke besteforeldre og oldeforeldre til faddere.. Faddere er jo der for å ta vare på barnet visst noe skjer meg og pappaen, men visst fadderne er så gammel at de knapt klarer å ta vare på seg selv, er jo poenget borte!? Greit at de ikke er sååå gammel når barnet blir født, men hvor gammel er de når barnet er 10?
 
Må selvsagt se det an..
hadde nok ikke valgt oldeforeldrene til barnet mitt som faddre, da de er gamle og skrøpelige.. men besteforeldrene til mine barn er ikke gamle, og har god helse i ihvertfall 10-15 år til, vil jeg tro..
Ellers synes jeg det er en god ide å ha noen faddre med "livserfaring" og noen som er unge og friske.. da kan de nok ta bedre avgjørelser sammen enn om det "bare" er unge folk [;)]
 
Synes det er kos med besteforeldre som faddere jeg[:)] Man kan jo velge flere, så har man både unge og litt eldre faddere[;)]
 
Jeg trodde at ingen faddere har som oppgave å ta vare på barnet hvis noe skulle hende foreldrene. Oppgaven til fadderne er vel kort sagt å veilede barnet videre i troen.[8|]
 
Det er meningen at faddere skal se til at barnet blir oppdratt i den kristne tro. Faddrene "overtar" ikke barnet hvis foreldrene går bort.
 
Det er låv ha opp til 8 faddere nå [:D]

Jeg svarer kansje litt sent, men bedre sent en aldri..hehe.. [;)]
 
Jeg tror du "skruller" litt nå Skrulle_jenta! Det er lov å ha høyest 6 faddere i den norske kirke.Mammen og pappen kommer altså i tillegg, di kan ikke være faddere på sitt eget barn.[;)]
 
Mulig at hun har fått ha 8 faddere, det vet vel ikke vi[;)]
Er veldig forskjell fra prest til prest. (som nevnt tidligere) og så er det jo noen som blir døpt i andre kirker enn DNK[;)]

Uansett, lykke til med valg av faddere, alle dere som velger å la barna deres bli døpt![:D]
 
Besteforeldre kan fint være faddere!!

Jeg har ei jente som jeg er både tante og fadder til, hun har også to stk bestemødre som faddere!
 
hei jeg lurte på en ting. håper noen kan hjelpe meg.
vi har valgt 3 faddere til jenta vår men vil ha 4 stk.
og jeg har veldig lyst til at lille broren min skal være fadder, men han er bare 16 år.
kan han være fadder eller må han ha fylt 18?
 
åå så bra nå ble jeg glad [:D]
tusen takk veronica [:)]
 
Hmmm...Våre faddere måtte være myndige!?
Er det forskjell på det rundt i fylkene,kirkedømmene!?
 
Back
Topp