Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvor mange faddere er "lov"? Mener å huske 4+ foreldrene, og en av disse er gudmor/ far?
Må fadderne være medlem av Den Norske Statskirken?
Ber dere deres egne søskenbarn og onkler/ tanter?
Må foreldrene være av de 6 fadderne?
Skal ikke ha barnedåp, men barnevelsignelse. Her inviteres de av tanter/onkler og søskenbarn som vi har en del kontakt med, men ikke alle.
Vi skal ha 4 faddere (vel, hvis de sier ja), min bror, bestevenninnen min, og et vennepar. Tenkte oldemor, altså min bestemor skulle få bære til dåpen siden hun er den eneste faktisk kristne og det hadde betydd mye for henne, da må kanskje hun også være fadder?
Har tenkt å invitere noen få venner, ellers familie (våre foreldre, søsken m. samboere og barn, besteforeldrene mine). Tipper det blir ca 20. Er det vanlig å invitere tanter og onkler? Altså min og mannen sine, babyen sine tanter og onkler blir selvsagt invitert.
Når tenker dere å ha dåp? Jeg er usikker på om vi får det til logistisk før april-mai... Ingen i familien bor i nærheten, og vanskelig å ordne overnatting til 20 personer på vinterstid. (På sommertid er det to hytter de fleste kan bo på).
Jeg lurer litt på barnevelsignelse. Både mannen min og jeg er medlem av kirken, men vi valgte dette selv da vi var i tenårene ved å la oss bli døpt før konf. Det ønsker vi at jenta vår skal få lov til også- men jeg ønsker likevel en liten markering med nærmeste familie. Jeg ønsker ikke navnefest, det blir også feil for oss. Kan du fortelle litt om barnevelsignelse?
Vurderer snarest mulig for ikke å havne i desember/ januar mnd....men når er det mest "normalt"? Regner ikke med at hun skal gå opp selv
Vi skal ha 4 faddere (vel, hvis de sier ja), min bror, bestevenninnen min, og et vennepar. Tenkte oldemor, altså min bestemor skulle få bære til dåpen siden hun er den eneste faktisk kristne og det hadde betydd mye for henne, da må kanskje hun også være fadder?
Har tenkt å invitere noen få venner, ellers familie (våre foreldre, søsken m. samboere og barn, besteforeldrene mine). Tipper det blir ca 20. Er det vanlig å invitere tanter og onkler? Altså min og mannen sine, babyen sine tanter og onkler blir selvsagt invitert.
Når tenker dere å ha dåp? Jeg er usikker på om vi får det til logistisk før april-mai... Ingen i familien bor i nærheten, og vanskelig å ordne overnatting til 20 personer på vinterstid. (På sommertid er det to hytter de fleste kan bo på).
Eg hadde ikkje invitert tante og onkla hadde det ikkje vert for at tanta mi er litt tlbakeståande og har kun min familie der for ho, og onkelen min som ikkje har noken familie heller
Dåpen håpar eg på at vi får unnagjort den 24. November eller 1. Desember! Men man kan vell ikkje planlegge meir enn i hodet før ungen er ute? SÅnn med tanke på lokale og kirka og sånt??
Er selv døpt som barn, konfirmert, men ikke oppdratt kristent. Ble kristen selv som voksen, og menigheten jeg går i er en pinsemenighet, og jeg mener akkurat som deg at dåp skal være ett valg en tar selv når en er voksen nok til å bestemme selv at en vil følge Jesus.
Barnevelsignelse (slik vi gjør det i alle fall) blir en sermoni på lik linje med dåp, der vi går i "kirka", kommer frem foran menigheten og pastoren velsigner jenta vår. Etterpå holder vi fest Vi gjør det sånt fordi jeg ønsker å ha en feiring for at jenta vår har kommet til verden, og ønsker å presentere henne for menigheten, men uten at hun må døpes.
Bestevenninna mi har også hatt barnevelsignelse for sine 3, men hun har gjort det litt anderledes. Hun har også holdt fest for barna sine, men det har vært faren hennes som har holdt selve velsignelsen. Det er også en veldig fin måte å gjøre det på
Det er nok i pinsemenigheten det har blitt mest brukt, men en må ikke tilhøre en menighet for å gjøre det.Tusen takk for utfyllende svar! Men er det sånn at man må tilhøre en menighet for å få barnevelsignelse? Fant ut at de jeg har hørt om som har hatt det har vært tilhørt bl.a. pinsemenigheten nemlig...
Ikke meningen og kuåpe tråden her altså! Er bare så mye jeg ikke vet