Dåp/navnefest?

Ccaa

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerbarna 2019
Hva velger dere? Hvorfor?

Hva skal dere ønske dere til den lille?
 
Vi velger dåp rett og slett på grunn av tradisjon og vi vil ikke skuffe «de eldre». Vi ville ha navnefest for eldstemann, men oldefar er veldig religiøs og en dåp betyr mye for han. Det er også gratis i kirka.
Jeg har også vært kursleder i humanetisk konfirmasjon og må si jeg synes synet dems er i overkant, og jeg er ikke enig i måten de fremstiller andres religion og tro på. Så denne gang er det et lettere valg :)

Ønskelista foreløpig er:
Bergans ruffen 12l sekk i Rosa

Gavekort Fødselsplakat

Barnesølje

Sparebøsse

Matboks fra beckmann

Flaske fra beckmann

Hva vil du bli når du blir stor? (Rosa eller gul)

Sparebøsse
 
Vi skal velge dåp. Årsak er både tradisjon og følelsen av å gjøre det rette for oss og han. Han er for liten til å ta et valg nå så da velger vi dåp. Så kan han ta et valg når konfirmasjonstiden kommer om det skal bli humanetisk eller kristelig :)

Ingen ønskeliste faktisk, trudde ikke det var en ting:hilarious: Men nå har ikke jeg vært i dåp på sikkert 13 år så ikke rart jeg henger litt bak.

Fine ting dere ønsker dere :love017Fødselsplakat skal også vi ha!
 
Vi skal velge dåp. Årsak er både tradisjon og følelsen av å gjøre det rette for oss og han. Han er for liten til å ta et valg nå så da velger vi dåp. Så kan han ta et valg når konfirmasjonstiden kommer om det skal bli humanetisk eller kristelig :)

Ingen ønskeliste faktisk, trudde ikke det var en ting:hilarious: Men nå har ikke jeg vært i dåp på sikkert 13 år så ikke rart jeg henger litt bak.

Fine ting dere ønsker dere :love017Fødselsplakat skal også vi ha!

Det er sant :) lettere å velge kristelig også når man er døpt. Kanskje ikke like kult å bli døpt som 13 åring :)

Mye bedre at folk kjøper noe som vi ønsker og blir brukt enn at vi skal ha masse vi stuer bort i skuffer og skap :)
 
Det er sant :) lettere å velge kristelig også når man er døpt. Kanskje ikke like kult å bli døpt som 13 åring :)

Mye bedre at folk kjøper noe som vi ønsker og blir brukt enn at vi skal ha masse vi stuer bort i skuffer og skap :)

Helt enig, har enda en hel pose med sølvting fra min dåp. Det blir jo ikke brukt og har bare brukt plass hos mine foreldre i alle disse årene...
 
Last edited:
Her blir det dåp på grunn av tradisjon og fordi jeg er veldig begeistret for den menigheten vi har her lokalt - de gjør utrolig mye bra for barn og ungdom, uavhengig av at de har kristen base. Vi er ikke troende selv, dog..

Jeg har vare begynt å sondere med tanke på datoer, og har ikke kommet lenger enn det. Men vi ser faktisk for oss dåp i romjulen. :) Ønskeliste får vi jobbe litt med etterhvert. Lokalet håper jeg blir på skolen her vi bor, mamma er rektor der :p
 
Vi skal velge dåp. Årsak er både tradisjon og følelsen av å gjøre det rette for oss og han. Han er for liten til å ta et valg nå så da velger vi dåp. Så kan han ta et valg når konfirmasjonstiden kommer om det skal bli humanetisk eller kristelig :)

Ingen ønskeliste faktisk, trudde ikke det var en ting:hilarious: Men nå har ikke jeg vært i dåp på sikkert 13 år så ikke rart jeg henger litt bak.

Fine ting dere ønsker dere :love017Fødselsplakat skal også vi ha!
Det er sant :) lettere å velge kristelig også når man er døpt. Kanskje ikke like kult å bli døpt som 13 åring :)

Mye bedre at folk kjøper noe som vi ønsker og blir brukt enn at vi skal ha masse vi stuer bort i skuffer og skap :)
Kan jo bare si at det var ikke noe problem å velge kristelig konfirmasjon selv om jeg ikke var døpt. Synes det var flott å få velge selv og det var kjekt å døpes selv om jeg var 13 ;) samtidig så var jeg eneste i klassen som ikke var døpt, og det føltes litt rart og irriterende at folk i klassen ville døpe meg i sølepyttene på skolen, men det har satt noe varig spor i meg.

Selv ønsker jeg å døpe guttungen, men min samboer synes det blir feil da vi ikke går i kirken og han ikke er kristen. Da har vi inngått kompromiss så guttungen får navnefest og vi gifter oss i kirken når den tid kommer. Det vil jo alltid være foreldre som velger siden babyene ikke kan, og da er det jo viktig å velge det som føles riktig. Om det er tradisjon, tro eller livssyn som er bakgrunn for valget er opp til foreldrene. Vi vet at det er personer som ikke kommer fordi vi velger navnefest over dåp, og det er jo litt trist da, men for oss føles det feil å velge dåp fordi andre i familien vil vi skal det.
 
Kan jo bare si at det var ikke noe problem å velge kristelig konfirmasjon selv om jeg ikke var døpt. Synes det var flott å få velge selv og det var kjekt å døpes selv om jeg var 13 ;) samtidig så var jeg eneste i klassen som ikke var døpt, og det føltes litt rart og irriterende at folk i klassen ville døpe meg i sølepyttene på skolen, men det har satt noe varig spor i meg.

Sant det ja at de har selvfølgelig valget om å døpe seg når de er eldre :) Hvor jeg kommer fra er det veldig uvanlig så det er ofte ikke noe en kommer på.
Kjedelig å høre at de i klassen reagerte slik. Synd disse valgene blir tatt i en følsom tid når de rundt ikke forstår slike valg og kan fort ty til mobbing eller kommentarer:sorry: Hos oss var det igrunn kun de som tilhørte "Salem" som døpte seg rett før konfirmasjonen, og vi var faktisk mer nysgjerrige og spurte de ut om det. Det virket som de satt mer pris på det siden de likte å fortelle hvorfor de gjorde som de gjorde :) Men tror nok de fikk noen sleipe kommentarer av andre uvitne ungdommer som ikke klarte å holde seg :shifty:
 
Vi døpte begge jentene, mest pga tradisjon i begge familier :)

Til eldste ble det mye praktiske ting, minimeis, lekestativ, penger, trehjulssykkel, dukkehus osv. Til minste ble det en del smykker, smykkeskrin, penger osv :)
 
Sant det ja at de har selvfølgelig valget om å døpe seg når de er eldre :) Hvor jeg kommer fra er det veldig uvanlig så det er ofte ikke noe en kommer på.
Kjedelig å høre at de i klassen reagerte slik. Synd disse valgene blir tatt i en følsom tid når de rundt ikke forstår slike valg og kan fort ty til mobbing eller kommentarer:sorry: Hos oss var det igrunn kun de som tilhørte "Salem" som døpte seg rett før konfirmasjonen, og vi var faktisk mer nysgjerrige og spurte de ut om det. Det virket som de satt mer pris på det siden de likte å fortelle hvorfor de gjorde som de gjorde :) Men tror nok de fikk noen sleipe kommentarer av andre uvitne ungdommer som ikke klarte å holde seg :shifty:
Hos oss var det vanlig å bli døpt, og jeg var vel eneste i klassen som ikke var døpt og det var vel mer lek enn mobbing sånn jeg tenkte på det. Ble aldri fysisk døpt i søledammen fordi jeg ikke ville ;)

Men tiden er også endret, og jeg føler det er mer vanlig med navnefest nå enn før, da det var mer dåp eller ingenting.
 
Her blir det dåp 17/11-19. Allerede booket og planlagt. Vi har ikke så stor dåp da. Hadde ikke det med storebror heller. Vi velger dåp fordi jeg er kristen og syntes kirken gjør mye fint for barn og unge. Mannen min er ikke spesielt troende, men har vært enig at det har vært fint å døpe gutta. Når det kommer til ønskeliste så har jeg ikke så mye på lista utenom penger til sparekonto. Vet at han får obos medlemskap av foreldrene mine. Det er veldig fin gave. Storebroren fikk også det. I tillegg så fikk storebroren en gyngehest som svigerfar hadde malt med navn og fødselsår. Den er veldig fin! Har ønsket noe tilsvarende til lillebror, men f.eks trebil eller lekekasse isteden så vi slipper å ha to gyngehester.
 
Synne skal døpes, både jeg og min man tror på Gud, og jeg jobber som kateket.vi satser på februar, for da har mommo 60 årsdag. Vi skal ha dåpen hjemme i Troms, men vi bor i Bodø.
 
Her blir det dåp 17/11. Kirka og selskapslokale er bestillt.
For oss var det helt naturlig å ha dåp, har ikke diskutert noe annet. Vil ikke si vi er så veldig kristne, men det er kirka vi hører til.. Og vi er begge døpt, konfirmert og har gifta oss i kirka.
Eldste jenta her har gått i kor, og fulgt et veldig fint program med samlinger før 4 årsboka, og førskoleopplegg (husker ikke hva det het). I vår lokale kirke er de veldig flinke til å ha et fint opplegg for barn, herlige folk som jobber der.
Jeg tenker også å gå på babysang utover høsten.
 
Vi skal ha en velsignelses-sermoni i et buddhistsamfunn vi er medlemmer i. Hadde det samme med storebror i vinter. Bare få gjester og enkelt, men veldig fint likevel med lamaen som holdt en sermoni og utførte tibetansk buddhistiske ritualer for gutten vår i tempelet. En type buddhistisk variasjon av dåp. Ønsker ingen gaver, tror heller ikke det er vanlig og trenger jo i grunnen ingenting heller. Tenkte å vente til etter jul når han er litt større og vi har flyttet til hjemtraktene.
 
Er ikke troende selv og det har vært litt blandet i familien om folk har hatt dåp eller navnefest. Vi velger å døpe så får ungene ta valget selv når de skal konfirmeres eller ikke. Har venninner som måtte døpe seg som 15-åringer da de ville konfirmere seg i kirka og ikke var døpt som små. Tenker at det hvertfall er gjort om det er det våre barn ønsker senere.
 
Vi skal ha navnefest, men stresser ikke med det :) Storebror hadde det i forbindelse med 1 årsdagen sin, så tenker det blir nok noe lignende denne gang også.
 
Vi skal ha dåp. Vi er ikke religiøse på noen måte, men gjør det pga tradisjon og fordi de to andre er døpt.

Ønskeliste blir klær, sparebøsse, penger direkte inn på hennes BSU-konto, små sølvesker med skriften «Min første tann» og «Min første hårlokk». Begge de to andre har det, og synes det er koselig å titte oppi de selv :joyful:
 
Vi går for blot/knesetting!
Mini får møte familien, morkaka blotes, og svigermor brygger øl så vi alle kan skåle for Mini :D

Vi er omtrent så lite religiøse som det er mulig å bli, og lar oss ikke presse inn i noen religion selv om familie på begge sider gnåler om tradisjoner. Vi skal ha en hyggelig markering med mat og kake, og hvis noen absolutt vil gå i kirken den dagen så er det flere i området og jeg kan vise dem veien :p

Har ikke tenkt så mye på ønskelisten enda, tenkte ikke å ha det før i november, så har god tid. Det dukker nok opp noen ønsker etterhvert som behovene melder seg :)
 
Back
Topp