Dåp/navnefest

Hva velger dere?

• Dåp

Votes: 15 65,2%
  • Navnefest

Votes: 4 17,4%
  • Ingen

Votes: 1 4,3%
  • Annet (gjerne utdyp)

Votes: 1 4,3%
  • Vet ikke enda

Votes: 3 13,0%

• Antall som har svart
    23
Her er det faktisk et stort diskusjonstema!

1.Ingen av oss er kristne eller tror på Gud og føler derfor at det blir feil å gå i kirken og sverge på noe man ikke kommer til å holde/følge opp.
2. Vi er helt alene her.. Hvem i alle dager skal vi få til å stille som faddere? :(
3. Dersom ungen ikke døpes, kan det skape frustrasjon dersom h*n ønsker å konfirmere seg eller gifte seg kristelig senere i livet (må døpes i voksen alder)
4. Hele familien min forventer at ungen skal døpes i kirke
5. Skal man videreføre tradisjon fra den ene eller den andre siden av familien? Jeg er døpt, sambo er ikke døpt og det er heller ikke hans søsken.

Hva tenker dere? o_O

Jeg tenker at det handler om religion og ikke tradisjon i mine øyne. Jeg er ikke kristen, heller ikke mannen og da blir det veldig feil (og respektløst) for meg å stå og lyve til presten og si at jeg skal oppdra barnet i kristen tro bare for å følge en tradisjon. Hvis barnet er så bestemt på kristen konfirmasjon senere er det sansynligvis ikke noe problem for det å døpe seg heller..
Vet at mange er uenige med meg i dette, men det er ihvertfall sånn jeg føler det ;)

PS Her blir det nok navnefest :)

Her blir det navnefest. Vi er begge døpt, men har også begge meldt oss ut av kirken i voksen alder. Blir feil å stå der da og si at ungen skal oppdras i kristen tro, noe den ikke kommer til å bli. :)

Her er det faktisk et stort diskusjonstema!

1.Ingen av oss er kristne eller tror på Gud og føler derfor at det blir feil å gå i kirken og sverge på noe man ikke kommer til å holde/følge opp.
2. Vi er helt alene her.. Hvem i alle dager skal vi få til å stille som faddere? :(
3. Dersom ungen ikke døpes, kan det skape frustrasjon dersom h*n ønsker å konfirmere seg eller gifte seg kristelig senere i livet (må døpes i voksen alder)
4. Hele familien min forventer at ungen skal døpes i kirke
5. Skal man videreføre tradisjon fra den ene eller den andre siden av familien? Jeg er døpt, sambo er ikke døpt og det er heller ikke hans søsken.

Hva tenker dere? o_O

Veldig mange av de samme tingene som vi har diskutert, og fremdeles diskuterer.
Det er vanskelig, men her bunner det nok ut i; hvem "taper mest" på å ikke få sin vilje?

Hos oss er ståa sånn her:
1. En kristen, en ikke kristen...
2. En er døpt og har tradisjoner på det, den andre ikke, og har tradisjoner på alternative løsninger.
3. Vi begge ønsker å ta med våre tradisjoner
4. Hele min familie bor langt borte, og halve hans. Hvis vi skulle hatt en koselig helg med samling så ville det kostet så mange mennesker så mye penger at jeg føler ikke det er verdt det.
5. Den ikke kristene ser ikke behovet for å samles rundt den lille og lage masse styr. Alle skal få kose og se når det passer

Her har vi kommet frem til to muligheter:
1: at istedenfor en samling her vi bor, så får det heller bli litt større treff. Vi reiser uansett på besøk til min familie sommeren 2017, så får vi heller inviterere til grillfest der. Også gjør vi det samme hos halve hans slekt, der de bor, og grillfest med resten her vi bor. Så vi velger bort seremoni.
2: ingen ting. lar det hele forbigå i stillhet uten at noen nevner det

Hos oss er ståa sånn her:
1. En kristen, en ikke kristen...
2. En er døpt og har tradisjoner på det, den andre ikke, og har tradisjoner på alternative løsninger.
3. Vi begge ønsker å ta med våre tradisjoner
4. Hele min familie bor langt borte, og halve hans. Hvis vi skulle hatt en koselig helg med samling så ville det kostet så mange mennesker så mye penger at jeg føler ikke det er verdt det.
5. Den ikke kristene ser ikke behovet for å samles rundt den lille og lage masse styr. Alle skal få kose og se når det passer

Her har vi kommet frem til to muligheter:
1: at istedenfor en samling her vi bor, så får det heller bli litt større treff. Vi reiser uansett på besøk til min familie sommeren 2017, så får vi heller inviterere til grillfest der. Også gjør vi det samme hos halve hans slekt, der de bor, og grillfest med resten her vi bor. Så vi velger bort seremoni.
2: ingen ting. lar det hele forbigå i stillhet uten at noen nevner det
Grillfest! :joyful: Så koselig det hadde vært når dere reiser til familien din :cat: Og hans familie også såklart :)

Med vår gutt døpte vi han på sykehuset 2 dager etter fødsel og stadfestelse 4 mnd etter i kirke med en dåpskjole som har fulgt med i godt over 30 år, helt fantastisk :-) dette er en laaaang familietradisjon basert på kristne verdier. Bare i nærmeste familie er vi rundt 35 stk pluss faddere og nære venner, så blir nok rundt 50-60. Middag og kaffe med kaker og en stor fest for nurket er vanlig i vår familie, så koselig :-)

Vi døper i kyrkja, mest pga tradisjon og at mini skal sleppe å måtte døpe seg før konfirmasjon dersom h*n vil gjere det i kyrkja. Også er det litt rart å ikkje døpe toern når førstemann er døpt ;) men det er ingen big deal for oss, ingen av oss er i grunnen spesielt kristne. :)

Back
Topp