Dåp/navnefest

Hva velger dere?

• Dåp

Votes: 15 65,2%
  • Navnefest

Votes: 4 17,4%
  • Ingen

Votes: 1 4,3%
  • Annet (gjerne utdyp)

Votes: 1 4,3%
  • Vet ikke enda

Votes: 3 13,0%

• Antall som har svart
    23

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Lurer på hva dere kommer til å ha når babyen har kommet :) Hva velger flertallet? :p

Her kommer vi til å gå for dåp igjen. Synes det er en så fin tradisjon vi har i familien vår. Dåpskjolen vi bruker har vært brukt i flere generasjoner, og ble laget av min oldemor :)

Vi skal ha dåp. Ikke fordi vi er så kristen, men vi er begge døpt, og skal gifte oss i kirken neste år :-) Syntes og det er en fin tradisjon, også i forhold til de få som er igjen av de gamle i familiene våre :-) Men navnefest er fint, var fadder i en sånn i fjor :-)

Her er det faktisk et stort diskusjonstema!

1.Ingen av oss er kristne eller tror på Gud og føler derfor at det blir feil å gå i kirken og sverge på noe man ikke kommer til å holde/følge opp.
2. Vi er helt alene her.. Hvem i alle dager skal vi få til å stille som faddere? :(
3. Dersom ungen ikke døpes, kan det skape frustrasjon dersom h*n ønsker å konfirmere seg eller gifte seg kristelig senere i livet (må døpes i voksen alder)
4. Hele familien min forventer at ungen skal døpes i kirke
5. Skal man videreføre tradisjon fra den ene eller den andre siden av familien? Jeg er døpt, sambo er ikke døpt og det er heller ikke hans søsken.

Hva tenker dere? o_O

Vi skal ha dåp, vi er begge døpt og gift i kirken. Synes det er en kjempe fin tradisjon å ha. Når er det vanlig å ha dåp? Tre til fire måneder etter fødselen? Og hvem inviterer dere? Jeg tenker bare nærmeste familie. Vi er allerede da 16 stk:) uten å telle alle småbarna:)

1.Ingen av oss er kristne eller tror på Gud og føler derfor at det blir feil å gå i kirken og sverge på noe man ikke kommer til å holde/følge opp.
2. Vi er helt alene her.. Hvem i alle dager skal vi få til å stille som faddere? :(
3. Dersom ungen ikke døpes, kan det skape frustrasjon dersom h*n ønsker å konfirmere seg eller gifte seg kristelig senere i livet (må døpes i voksen alder)
5. Skal man videreføre tradisjon fra den ene eller den andre siden av familien? Jeg er døpt, sambo er ikke døpt og det er heller ikke hans søsken.

Hva tenker dere? o_O

Åj vanskelig å ta stilling til. Det er jo som du sier at det er lettere for barna når de skal konfirmere seg, de har da to valgmuligheter. Hvis du velger navnedag, og de fleste av vennene til barnet ønsker å stå konf i kirken senere må de da døpe seg da. Noe som ikke er så kult kan jeg tenke meg. Men siden dere ikke er Kristine og hans side ikke er døpt er vell sjansen for en kristen konf også litt liten? Det viktigste er at dere begge er enige, begge deler er fine tradisjoner. Selv om det er vanskelig forsøk å glem familien deres og hva de ønsker, og fokuser på hva dere vil for barnet:) masse lykke til:)

Vi skal ha dåp, vi er begge døpt og gift i kirken. Synes det er en kjempe fin tradisjon å ha. Når er det vanlig å ha dåp? Tre til fire måneder etter fødselen? Og hvem inviterer dere? Jeg tenker bare nærmeste familie. Vi er allerede da 16 stk:) uten å telle alle småbarna:)
Vanligst 3-4 måneder etter fødselen, ja :)
Med forrige var vi 20 stk, tror jeg. Foreldrene våre, min mormor/morfar og faddere med partnere. Synes det var veldig greit med et lite selskap, lettere å gi nok oppmerksomhet til alle som kommer. + det blir litt billigere ;)
Men tror nok vi kommer til å be søsknene våre i tillegg denne gangen :)

Med forrige var vi 20 stk, tror jeg. Foreldrene våre, min mormor/morfar og faddere med partnere. Synes det var veldig greit med et lite selskap, lettere å gi nok oppmerksomhet til alle som kommer. + det blir litt billigere ;)

Takk for svar:) Ja enig, blir fort veldig dyrt og liten plass hvis det skal komme veldig mange i dåpen. Hos oss er faddere familiemedlemmer heldigvis så vi slipper litt "billigere" unna:) dyrt med alt det nye her fra før, så vi har begynt å spare:) gleder meg til dåp, da er fødselen over, pju:) :)

Åj vanskelig å ta stilling til. Det er jo som du sier at det er lettere for barna når de skal konfirmere seg, de har da to valgmuligheter. Hvis du velger navnedag, og de fleste av vennene til barnet ønsker å stå konf i kirken senere må de da døpe seg da. Noe som ikke er så kult kan jeg tenke meg. Men siden dere ikke er Kristine og hans side ikke er døpt er vell sjansen for en kristen konf også litt liten? Det viktigste er at dere begge er enige, begge deler er fine tradisjoner. Selv om det er vanskelig forsøk å glem familien deres og hva de ønsker, og fokuser på hva dere vil for barnet:) masse lykke til:)

Vi hadde nettop et onkelbarn på hans side som døpte seg i kirke forrige helg (15 år gammel) men det gjorde også 4 stk fra klassen hans også, så han synes ikke det var noe flaut.
Jeg er veldig glad i tradisjoner og har flere dåpskjoler å velge mellom. Jeg har lyst å døpe ungen, også kan h*n velge selv senere i livet om kristendommen er riktig eller ikke. Det er jo ikke noe en 4 mnd gammel baby kan ta stilling til :p

Vi hadde nettop et onkelbarn på hans side som døpte seg i kirke forrige helg (15 år gammel) men det gjorde også 4 stk fra klassen hans også, så han synes ikke det var noe flaut.
Jeg er veldig glad i tradisjoner og har flere dåpskjoler å velge mellom. Jeg har lyst å døpe ungen, også kan h*n velge selv senere i livet om kristendommen er riktig eller ikke. Det er jo ikke noe en 4 mnd gammel baby kan ta stilling til :p

Helt enig med deg:) og veldig bra at det var flere som gikk sammen og at de syntes det ikke var noe flaut :) Mye lettere å ta stilling til slik Når de kan bestemme selv senere ja:) lykke til med avgjørelsen.

Hva tenker dere? o_O

1. Det blir nok kanskje litt feil å stå og lyve i kirka ja :)
2. Dere har vel venner/familie dere vil be? :) Vi hadde 3 av søsknene våre som faddere i alle fall, alle kan være faddere :)
3. Mannen min døpte seg i forbindelse med konfirmasjon. Det var visst superflaut i hans øyne :bag: Det var han og 3 babyer liksom :laughing002
Tror ikke det hadde vært like flaut hvis det hadde vært i forbindelse med bryllup da. Da gjør man det jo for å dele resten av livet med drømmepartneren :)
4. Det er deres valg, familien deres får bare respektere valget deres. Ikke føl dere presset av dem, det er helt og holdent opp til dere.
5. Det er nok det vanskeligste spørsmålet, og bare dere to kan svare på det. Følg magefølelsen :)

Takk for svar:) Ja enig, blir fort veldig dyrt og liten plass hvis det skal komme veldig mange i dåpen. Hos oss er faddere familiemedlemmer heldigvis så vi slipper litt "billigere" unna:) dyrt med alt det nye her fra før, så vi har begynt å spare:) gleder meg til dåp, da er fødselen over, pju:) :)
Vi gifter oss i mai, om alt går som planlagt, og tenkte at vi kunne ta dåp samtidig, men jeg syntes det blir så lenge å vente. Så jeg tenker vi tar en liten dåp i januar/februar for de aller nærmeste, så får folk bestemme selv om dem kommer i begge delene :-)

Vi bestemte oss for å ikke gifte oss i kirken så vill vi heller ikke døpe i kirken. Vi vill få for humanetisk navnefest. Noe familie er veldig imot da barnet vårt må døpes viss han/hun vill konfirmeres. Men vi ser ikke vits å bruke kirken viss du ikke er troende, samt på vårt barn spesielle dag orker vi ikke sitte igjennom 1 time med gørr kjedelig sermoni i kirken.
Etter seremonien vill vi ha liten fest med kun kake servering og de nærmeste familie. Ønsker ikle bruke mye tid eller penger på en dag, mener dagen blir spesiell nok i seg selv :)

Hvis det ikke er en tradisjon i familien deres, så må dere bare bli enige om det skal bli en tradisjon videre eller om dere skal fortsette som før.
Det er mye lettere å døpe seg senere i livet (i forbindelse med konfirmasjon/bryllup), enn å "ta tilbake" en dåp hvis man selv finner ut at den kristne tradisjonen ikke er noe for deg :)

Hva tenker dere? o_O
Det bruker vår familie mot oss, at viss barnet vill komfimeres, da må hen døpes først, det blir flaut. Vi ønsker ikke at vårt barn skal komfimeres i kirken men vill hen så skal hen få lov men da må dåp til først. Men velger hen det så vet vi at hen virkelig vill og da er det greit :) Hadde flere venner som måtte det, det var lukket kirke og ikke en ille opplevelse som
mange mener det er å døpes ungdom.
Og drit i hva familien mener og forventer, det er ikke dems barn. Vi går imot familien vår, men det vill vi gjøre på mye så dette er bare første ringe. :p

1. Det blir nok kanskje litt feil å stå og lyve i kirka ja :)
2. Dere har vel venner/familie dere vil be? :) Vi hadde 3 av søsknene våre som faddere i alle fall, alle kan være faddere :)
3. Mannen min døpte seg i forbindelse med konfirmasjon. Det var visst superflaut i hans øyne :bag: Det var han og 3 babyer liksom :laughing002
Tror ikke det hadde vært like flaut hvis det hadde vært i forbindelse med bryllup da. Da gjør man det jo for å dele resten av livet med drømmepartneren :)
4. Det er deres valg, familien deres får bare respektere valget deres. Ikke føl dere presset av dem, det er helt og holdent opp til dere.
5. Det er nok det vanskeligste spørsmålet, og bare dere to kan svare på det. Følg magefølelsen :)

Vi har tenkt å be familie ja (har ikke noen nære venner lengere), men familien bor 120 mil unna, så det er nok ikke noen som kommer bortsett fra kanskje mine foreldre. Hans familie bor i et annet land, så der er situasjonen litt det samme.

Dette med familie er veldig sårt tema... Mamma flyttet vekk fra sin familie pga jobb da hun var 19 år. Jeg måtte gjøre det samme da jeg var 21 år. Jeg har alltid sagt at jeg ikke ønsker mine unger skal vokse opp uten besteforeldre, tanter og onkler - men akkurat nå er det jo det jeg er i ferd med å gjøre :(
Vi har begge to faste og godt betalte jobber her vi bor, kjøpte oss stor enebolig med 4 soverom og svær tomt, bor landlig i trygge omgivelser og trives veldig godt her! Å flytte herfra er egentlig ikke et alternativ når vi vet at vi bare får en liten leilighet uten plass der mine foreldre bor.

Blæh!

Hvis det ikke er en tradisjon i familien deres, så må dere bare bli enige om det skal bli en tradisjon videre eller om dere skal fortsette som før.
Det er mye lettere å døpe seg senere i livet (i forbindelse med konfirmasjon/bryllup), enn å "ta tilbake" en dåp hvis man selv finner ut at den kristne tradisjonen ikke er noe for deg :)

Min familie har det som tradisjon men ikke hans. Man kan jo alltids melde seg ut av statskirken dersom det blir helt "feil" senere i livet :)

Det bruker vår familie mot oss, at viss barnet vill komfimeres, da må hen døpes først, det blir flaut. Vi ønsker ikke at vårt barn skal komfimeres i kirken men vill hen så skal hen få lov men da må dåp til først. Men velger hen det så vet vi at hen virkelig vill og da er det greit :) Hadde flere venner som måtte det, det var lukket kirke og ikke en ille opplevelse som
mange mener det er å døpes ungdom.
Min mann syntes det var skikkelig flaut, men han måtte av en eller annen grunn døpe seg sammen med 3 andre babyer :facepalm:
Det var snart 20 år siden da.. Høres mye bedre ut med lukket kirke ja! :)

Back
Topp