Dåp/navnefest

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Hei!
Er litt tidlig ute med å tenke på dette, men tenker at det er bedre å ha det planlagt før fødselen enn å gå helt i ammetåka og ikke være fornøyd med valget etterpå. (Termin i juli).

Vi skal ha dåp, men vi bor i Oslo og har familie på Vestlandet der jeg kommer fra og i nord der mannen kommer fra. Hans familie er stor, med litt dårlig råd (og dyre utgifter når man skal reise til Oslo eller Vestlandet), og min lille familie sliter med psykisk sykdom (mor og bror som er syk, pluss tanter og onkler som sikkert ikke vil reise langt bare for en dåp), som gjør at de neppe kommer til å reise hverken til Oslo eller til nord. Kan nevne at mor ikke deltok i bryllupet vårt i fjor pga det. :( Vi vil gjerne la alle delta i dåpen fordi vi vet at de har lyst, men at sykdom stopper min familie og økonomi stopper hans, men for at det skal gå er det best at vi har en dåp i nord og en på Vestlandet, samt eventuelt en dåp for venner og familie som vi har i Oslo. Vi har et ganske stort nettverk her, nemlig. Men å ha tre dåper, eller dåpsfester føler jeg blir litt "mye". Hva ville dere gjort?

Da ville jeg hatt dåpen den dagen barnet blir født, og evt laget en helt enkel sammenkomst på hvert sted.

Kommer jo veldig an på hva dere har råd til og sånt, og hva dere selv ønsker.
Men kan du ikke høre med din familie om de tror de klarer å reise enten til dere eller nordover?

Sånn i teorien ville jeg selv kun ha ordnet til med en dåp med påfølgende dåpsfest, fortrinnsvis hvor vi bodde eller hvor flest familiemedlemmer hadde mulighet til å delta. Man får jo uansett bare døpe en gang.
Evt. tatt en familiesammenkomst på hvert sted ved en senere anledning, om vi hadde hatt råd til det.

Eg hadde nok med å arrangere ein dåp, og ville nok helst hatt den der eg budde. Ikkje alltid lett å reise med baby, og heller ikkje så enkelt å arrangere ein anna plass:)
Evt ta den der flest kan komme. Ungen kan jo berre døypes ein gang, så å ha tre festar syns eg virkar litt drøyt;)

Jeg har en dåp de do. Kan komme for komme. Vil ikke dra landet rundt når L er så liten som nå;)

Jeg tror jeg ville fått sykehuspresten til å komme og døpe barnet på sykehuset eller få det gjort veldig tidlig av lokal prest, slik at ingen får forrang på det "ekte" dåpsselskapet. Dere kan velge inntil seks faddere, men kun to må være tilstede under dåpshandlingen, så sånn sett kan dere velge folk som bor andre steder.

Så ville jeg laget tre sammenkomster når det passer sånn fremover, uten å stresse med det.

Lykke til med valg, planlegging, og ikke minst med fødsel:)

Jeg ville hatt dåpen der vi bor, hadde ikke orket å reise så lenge med en liten baby (har ei på 6måneder nå) og orker fortsatt ikke å reise langt med henne. Og hadde mer enn nok med å lage til en dåp her i vinter, babyen er avhengig av DEG 24t i døynet så ikke planlegg for mye!

Vi valgte å ha dåp på hjemstrdet mitt spm var 50 mil unna der vi bodde.
Det var 8 stk av svigerfamilien som ikke kom..
Resten av de kom
Å lage flere dåper hadde jeg ikke giddet.

Ang det å kjøre langt med baby så var det null problem for vår del

Jeg ville hatt dåpen der vi bor, hadde ikke orket å reise så lenge med en liten baby (har ei på 6måneder nå) og orker fortsatt ikke å reise langt med henne. Og hadde mer enn nok med å lage til en dåp her i vinter, babyen er avhengig av DEG 24t i døynet så ikke planlegg for mye!
Er veldig stoe forskjell på babyene da, vi kjørte 50 mil flere ganger det første året, første gang var babyen 3 mnd og det var null problem

Takk for svar! Er ikke så lett å bestemme seg når man vil tre forskjellige ting like mye. Min familie rikker ikke på seg, fordi min mor er såpass syk at hun nesten ikke tør forlate huset. Så de kommer nok ikke om ikke dåpen eller en fest blir der. Igjen så blir vi ikke akkurat mange om dåpen skulle vært der, kanskje 3-4 personer utenom meg, mannen og barnet. Så det blir veldig stusselig.

Har vi det i Oslo risikerer vi at det er lite familie og mest venner som kommer. Man får nesten lyst til å droppe hele greia og bare være meg og mannen og eventuelt to faddere/vitner. :( men om barn nummer to kommer kan vi jo ikke gjøre forskjell og hvem vet hvordan situasjonen vil være da for familiene våre.

Back
Topp