Dåp/navnefest

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Har plutselig begynt å tenke på dette sånn på ordentlig jeg. Har vært litt sånn leking med tanken, men nå har jeg tenkt på hvem jeg vil invitere og hvordan det skal gjennomføres rent praktisk.
Vurderer søndagen i pinsehelga, siden da er det lettere for folk med litt reisevei å komme.
I tillegg er det ikke så lett å bestemme hvem jeg skal invitere. Vil ha hvertfall 20 stk fra min familie, mens sambo vil bare ha 5. Hadde egentlig hatt lyst å invitere venner også, men ser jo at da blir det veldig mange.
Blir jo fort dyrt med all maten.
Hva slags mat skal man ha?
Tenker å ha det hjemme hos pappa for å spare penger på å ikke leie lokale (Må bare spørre han først).

Hvis vi skal ha det pinsehelga må man vel invitere om ikke så lenge...

Vurderte også pinse helga siden vi har familie langveis fra. Men fant ut at hun ville vere litt for stor for dåpskjolen da, så vi valgte påske helga i stedet. Skal ha det 1. påskedag sånn at gjestene kan reise hjem igjen mandag 2. påskedag. Valgte å ha det hjemme for å ikke bruke alt for mye penger på dåpen, og bare invitere nærmeste familie (våre foreldre, besteforeldre, søsken og tante/onkelbarn) da blir vi 22stykk+2 babyer. Hadde vi tatt med nærmeste venner og tanter/onkler/søskenbarn osv ville vi jo blitt 60-70 stykk :P Skal lage koldtbordet selv, og ha kaker/dessert/kaffe etterpå. Siden det er påske tenkte jeg å lage påskeegg jakt for barna i hagen, og kanskje noen andre leker også. Får se litt, jobber med planlegging :) Skal ha dåpen i kirka

Vurderte også pinse helga siden vi har familie langveis fra. Men fant ut at hun ville vere litt for stor for dåpskjolen da, så vi valgte påske helga i stedet. Skal ha det 1. påskedag sånn at gjestene kan reise hjem igjen mandag 2. påskedag. Valgte å ha det hjemme for å ikke bruke alt for mye penger på dåpen, og bare invitere nærmeste familie (våre foreldre, besteforeldre, søsken og tante/onkelbarn) da blir vi 22stykk+2 babyer. Hadde vi tatt med nærmeste venner og tanter/onkler/søskenbarn osv ville vi jo blitt 60-70 stykk :P Skal lage koldtbordet selv, og ha kaker/dessert/kaffe etterpå. Siden det er påske tenkte jeg å lage påskeegg jakt for barna i hagen, og kanskje noen andre leker også. Får se litt, jobber med planlegging :) Skal ha dåpen i kirka
Hva slags mat skal dere lage og hvor mye penger regner dere med å bruke på maten?

Har tenkt litt på det i dag faktisk ... Telte opp og endte til slutt på 35 gjester.

Tror kanskje vi tar det her hjemme. Enten i hagen i telt eller inne ( tror det går akkurat)

synes det er litt styr å ha det hjemme, men samtidig veldig greit for de store barna. Da har de jo hagen og rommene sine, så ting ikke blir så kjedelig for de. Blir 8 barn og 2 babyer, så greit at det er litt å finne på...

Bestiller mat tenker jeg. Enten en gryte av noe slag eller koldtbord. Også blir det jo kaker etter det :)

Vi gjør det samme som sist, det funka fint som bare det :) Men vi venter til August. Av forskjellige årsaker ble ikke Oliver døpt før han var et halvt år gammel, så kjolen er derfor ganske stor. I tillegg kan da familien i Danmark kombinere norgesferie med dåp :)

Vi leide lokale, bestilte koldtbord og dåpskake. Kjøpte drikke i Sverige. Bakte litt forskjellig selv. Vi var ca 25 sist, familie og venner - denne gangen blir vi muligens 30. Husker ikke hva vi betalte, men det ble ikke så veldig dyrt. Har kvitteringene et eller annet sted ;) Maten var i alle fall virkelig verdt det!!

Her blir det ingenting :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva slags mat skal dere lage og hvor mye penger regner dere med å bruke på maten?
Tenker å lage en buffè med godt pålegg og småretter. Skal vi bestille koldtbord her koster det 339 per pers dvs nesten 7500nok for 22 personer. Og da får du med bl.a 3 typer sild, rekecabaret, leverpostei, kokt skinke i tillegg til det andre. Og det er jo ingen som spiser dette når det er masse annet godt, sitter alltid igjen med silda etter vi har kjøpt koldtbord ;) Når man kjøper koldtbord er det nesten aldri noe hjemmelaget, bare kjøpe mat som er lagt i skåler og på fat, veldig kjedelig. Så derfor lager vi heller selv, er jo så enkelt, mye bedre og mye billigere. Tenker å bruke 2-3000 på maten. Kjøper da: litt spekemat, noen gode oster, røkelaks fra naboen
Lager selv: kjøttboller/karbonader, eggerøre, potetsalat, focaccia, gresk salat, tzatziki, aioli, tandorii kyllingspyd, thaimarinert indrefilet av svin, marinerte scampi, urtegravet indrefilet av hjort, mini vårruller,
Øl, vin, kaffe og brus til drikke
kaker: uglesjokoladekake (laga av svigerinne), ostekake (laga av svigermor) karamellpudding (laga av oldemor)
Lage selv: iskake, osteiskake, snikkers kake og sikkert noen flere (lager de i god tid og fryser de ned)
Bestille: marsipankake med bilde

Nam nam, nå blei jeg sulten! Gleder meg til påske! Lager sikkert noen flere retter, men dette er så langt jeg har kommet til nå :)

Øl, vin, kaffe og brus til drikke
Alkohol! Den debatten rasa her hjemme før dåpen til Oliver husker jeg! :) Jeg er ikke vandt med øl og vin i dåp, men i Danmark er dette helt vanlig visstnok. Det er jo en helt annen alkoholkultur der nede. Men det ble jo ikke fyll og fanteri, så de skal få alkoholen sin denne gangen også :)

Alkohol! Den debatten rasa her hjemme før dåpen til Oliver husker jeg! :) Jeg er ikke vandt med øl og vin i dåp, men i Danmark er dette helt vanlig visstnok. Det er jo en helt annen alkoholkultur der nede. Men det ble jo ikke fyll og fanteri, så de skal få alkoholen sin denne gangen også :)
Er heller ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon, men vet det har blitt vanligere med åra. Hadde det vert en vanlig søndag hadde jeg kanskje ikke hatt det heller, men siden alle har fri dagen etterpå og hele familien på begge sider er samlet så blir det jo en liten påskefest i tillegg. Ingen som kommer til å drikke store mengder siden det er barn tilstede og det er en dåp, så da synes jeg man skal få ta et glass god vin eller øl til den gode maten :)

Folk får drikke alkohol for min del, men da får de ha med selv. Blir altfor dyrt å kjøpe inn. Tenker å bruke 2-3000 på hele greia.

Folk får drikke alkohol for min del, men da får de ha med selv. Blir altfor dyrt å kjøpe inn. Tenker å bruke 2-3000 på hele greia.
Hehe, nå så jeg for meg en gjeng mennesker i dress og bunad som kom bærende med hver sin six-pack med øl i en Remapose ;)
Her tar danskene med når de kommer, og de kjøper i Tyskland. Da blir det ikke så dyrt. Hadde aldri i livet kjøpt inn her i Norge!

Vi har dåpen i slutten av juli. Dette for at min familie kan komme til Norge, må passe på skoleferien til niesa mi ;-)

Vi bestiller koltbord. Det er svigers sin dåpsgave til barnet siden vi har alt ellers. Kake lager vi selv, oldemor og svigermor lager sikkert en også hvis jeg spør igjen. De er veldig glade når de blir spurt om å hjelpe til. Heldige jeg!

Skal ha vin og øl til maten. Ingen som drikker masse her, og så er vi begge vandt til det.
Festen skal vi denne ganga ha hjemme. Blir 25stk om alle kan komme. Derav 7 barn. Greit med inngjerdet hage og div. leker med barn fra 1 år til 7 år :-)

Tror kanskje vi går for snitter. Lager selv. Pappa foreslo å skrive det i innbydelsen sånn at folk vet hva de får.
Inviterer til kl. 14, så det blir som en lunsj. (Skal ha navnefest uten sermoni). Satser på at noen vil bake kake også.
Skal ha det utendørs i partytelt, så satser på bra vær. Er bare vegg på ene siden tror jeg (husker ikke helt).
Inviterer 25 voksne og 6 barn, satser på at ikke alle kommer;)

Moren min driver cafe, så vi skal ha dåpen der i slutten av mai. Litt tidlig egentlig, men for å få det til å klaffe for familie både i Sverige og i Oslo så ble det sånn. Skal ha tapasbuffet, og så får jeg hjelp med kaker. Skal bake hovedkaken selv, har litt utstyr for å pynte med dåpstema :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi kjører navnefest uten seremoni denne gangen, har det hjemme. Blir vel mer en slags velkommen-til-verden-fest. Inviterer familie på begge sider, da blir vi vel 17 stk tenker jeg. Tenker en slags tapas/koldtbord-ting, lage det meste selv, også hjelper nok mamma og svigermor til tenker jeg. Vet ikke helt når vi skal ha det, juni kanskje, ellers blir det i august.

Back
Topp