Dåp/navnefest

Vi blir å ha reinkjøtt siden det får vi gratis siden det ordner svigerfar :) har tenkt på finnbiff eller lappebiff for det er så godt :) ja kofta er søtt men ho som jeg bruker til å sy kofta bor i Karasjok så er litt langt å kjøre :p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Kofta på de små er jo bare så søtt!! <3 Her tenkte vi å lage bidos til middag. Litt lettere å lage til flere.
Hihi så at jeg ikke fikk skrevet det jeg sku havnet på egen link :p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg mente ikke å kritisere deg altså, håper ikke du følte det sånn?
Jeg mener at alle må få ta de valgene de selv mener er riktig i forhold til religion. Poenget mitt var bare at når det er snakk om babyer så "velger" jo vi foreldre på den ene eller den andre måten for barna våre uansett. Det viktigste er jo at vi kan se forbi våre egene ønsker når barna blir større og støtte de i det de ønsker å velge selv når den tid kommer. Jeg syntes det dere velger å gjøre er kjempe flott, det er jo egentlig det mest "rettferdige" valget. At noen kritisere og stiller spørsmål ved det er jo bare dårlig gjort og egoistisk. Mann bør ikke døpe barna sine om mann ikke har noe forhold til kirken på noe vis syntes nå jeg... :)

Nei, absolutt ikke :)
De som har kritisert er vanligvis familiemedlemmer eller venner som mener at vi burde døpe uansett om vi tror eller ei, eller uansett om vi har noe forhold til kirken eller ei. De mener at vi på en måte frarøver dem muligheten til å være kristne ved å ikke døpe...

Når det kjem til mat har eg avtalt med pappa at han lagar Bali gryte og Klingens spesial - to rettar som er enkle og laga dagen før og varma opp på sjølve dagen. Blir servert med pasta/ris og kvitlauksbagettar.
Kaker skal venner/familie få laga, men sjølve hovudkaka lagar eg nok sjølv.
Me kan ha festen hjå mamma og min stefar, ellers så kjem me kanskje til å leiga barnehagen eller speiderhuset som ligger 3 min i gåavstand frå huset.. Familien min er ganske stor og har eit veldig godt forhold til 95% av dei og da får me ikkje plass til det heime pga oppussing :(

De som har kritisert er vanligvis familiemedlemmer eller venner som mener at vi burde døpe uansett om vi tror eller ei, eller uansett om vi har noe forhold til kirken eller ei. De mener at vi på en måte frarøver dem muligheten til å være kristne ved å ikke døpe...

Nei så tåpelig! Unskyld, men det er jo det. Dere kan jo ikke døpe barnet deres om dere ikke har noe forhold til kirken. Da vil dere jo stå i en kirke å lyve da jo. Det vil jo være et hån mot kirken og det dåpen liksom skal representere... Hvis dere har familie og venner rundt dere som går i kirken så kan vel de ha med barna om de ønsker det? Sånn er det her, min mamma som har med barna i kirken av og til. (Jeg er liksom ikke like "engasjert" som det hu er, men det henner jo jeg blir med da, å de går bare med barna når det er familie gudstjenester). De syntes det er kjempe spennende. Vi er bare nøye på at når vi snakker om tro og/eller når barna har spørsmål rundt ting så sier vi at "noen tror det er sånn, andre tror noe annet, så må dere velge hva dere vil tro, for det er det som er så kjekt, alle kan tro på det de vil selv" Sånn at de vet at de må velge selv hva de vil tro på, for jeg vil ikke at de skal få en religion "tredd ned over hode" liksom... Alle som ønsker det er alltid velkommene i kirken, døpt eller ikke døpt, så dere tar jo ikke ifra babyen noe som helst selv om dere ikke døper. Det er ikke spesielt "kristent" å dømme og kritisere andres valg... Håper de rundt dere tar til fornuften og aksepterer og ikke minst respekterer deres valg snart... :-)

Utrolig merkelig ting å si, Jesus ble ikke døpt før i voksen alder. Og så tenker jeg at dersom man ikke blir oppdratt kristent, men likevel velger kristendommen, da viser man oppriktig hengivenhet til religionen.
Jeg regner meg selv som hedning, men har respekt for de som velger å tro.
Pinsevennene døper ikke barna før de er 12, for de mener at da er barna store nok til å velge selv. De mener at barn er født uten synd, og derfor trenger man ikke døpe små barn. Jeg synes det virker mye mer fornuftig, selv om jeg synes 12 er for ungt til å bestemme seg.
Både lillesøsteren min og bestevenninna mi døpte seg ca. 1 uke før konfirmasjonen. Det var ikke noe stress, var bare å "stikke innom" kirka å få gjort det:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kva tenker dikka på ang fadder/verge? Skal du ha det om du velger navnefest?

Eg veit ikkje som nemnt kva me skal ha til lillegutt... Men kunne tenkt meg ein form for fadder/verge uansett og funderar på kven eg vil ha... Me kjem ikkje til å velga kommande besteforeldre fordi det føler eg blir litt smør på flesk (noko dei er enige i). Vil ikkje ha kommande tanter/onkler... Vurderer venner og tenker på kven som eg trur/veit kjem til å vera i livet vårt...
Det er ikke noe "fadderordning" i hef sin seremoni. Så blir veldig merkelig å ha synes jeg da. Hadde ikke det til sønnen vår. Men vi inviterte de nærmeste venneparene våre i tillegg til familie da.

Og hvis man døper frarøver man de muligheten til annen tro... Burde ikke være kritikkverdig å forholde seg nøytralt. Men sånn er det jo med mange religiøse - kun en "riktig" løsning...

Her blir det dåp, ca 40 gjester (nærmeste familie og en haug med faddere) :)
Har allerede startet planleggingen, alt fra mat til kaker, og pynt.. Hater å organisere, like greit å få det unnagjort :P

Her skal vi lage en stor navnfest til sommeren. Blir en stor hagefest med venner og familie.
Kommer ikke til å melde inn i hverken kirke eller humanistisk forbund.

Termin 2.februar 2014

Her skal vi lage en stor navnfest til sommeren. Blir en stor hagefest med venner og familie.
Kommer ikke til å melde inn i hverken kirke eller humanistisk forbund.

Termin 2.februar 2014

Dette er eit av vårt alternativ, men kjem dikka til og ha noko som representerer fadder?

Her blir det dåp innen de 3-4 første mndene.
Er ikke fordi vi er kristne av oss, men mer for tradisjonen sin skyld ;)
Også får jo ikke barna konfimere seg uten å være døpt - ser ikke for meg at en 14-15 år gammel gutt døper seg for å få lov til å konfimere seg i kirken. Er lettere å melde seg ut dersom de vil velge noe annet selv.
Så derfor velger vi dåp, så får ungene bestemme selv hva de vil når de er i konfirmasjons alder.

Vi skal ha dåp i påsken. Vi er gift i kirken, og storebror er døpt. Vi er ikke nevneverdig religiøse, det handler mest om tradisjoner for oss.

Fint å kunne forholde seg til kirken i ulike sammenhenger som dåp, bryllup og begravelse. Syns også det er kjekt siden de lærer om jule/påsketradisjoner i bhg osv. Vi gjerne holde på de tradisjonene.

Back
Topp