Dåp/navnefest

EJ

❤️ Februar 14's Miss Gravid ❤️
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Ser det er mange som planlegger/tenker på dåp/navnefest. Tenkte at me kanskje kan ha ein tråd som går direkte på det tema :)

Her er eg veeeeeeldig usikker på kva eg/me vil. Eg er døypt men er konfirmert borgarleg, og har ingen forhold til kristendom/kyrkja osv. Det er mangen i familien min som har valgt navnefest som har vore veldig flotte.
Det eg tenker som er minus med navnefest er om ungen ønsker å bli konfimert i kyrkja så han døypast først. Er jo ikkje så stas det for ein 14/15 år gammal gut... Har heldigvis litt meir tid å tenka på det ;)

Her blir det dåp innen de 3 første månedene! :-)

Vi er forsåvidt ikke kristne men det går mer på tradisjonen. Enkelt å skrive seg ut av statskirken om man skulle ønske det :-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Her har jeg sagt til mannen at han får bestemme hvorvidt vi skal døpe eller ikke. For min del har jeg ikke noe behov for å døpe, og ser helst at jeg slipper å bruke penger på å holde dåp. Navnefest eller lignenede blir ikke aktuelt. Så får vi se da hva sambo finner ut, regner med det går i glemmeboka :p

Vi tenker navnfest:) Grunnet hadde ikke selv valgt å konfirmere meg i dag. Føler jeg må stå for valget.. :) Men syntes det er koselig med en markering av fødsel/navn.. Så tenker seremoni i humanetisk forbund.

Her blir det dåp. Pga tradisjon og synes det er litt mer "høytidig" og stas. Vet ikke helt hvorfor. :p
Men vi er alle i både min og sambo sin familie døpt og storesøster er og døpt. Så da blir det slik denne gangen også.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi skal ha barnedåp. Hadde stor fest for kommende storesøster da hun var 4 mnd. Hadde vel en 100 gjester og stort lokal, masse mat og drikke. Ble sliten av all planleggingen, så blir mye mindre denne gangen. Kun nærmeste familie :)

Her skal vi døpe. Vi er ikke kjempekristen, men som jeg bruker å si: Det er bedre å være på den sikre siden...
Vi skal ikke bruke så mye penger på dåpen. Vi inviterer nærmeste familie og faddere til enkel dåpsfest. Tenkte å servere hjemlaga bidos eller noe i den duren. Ellers bruker vi pynten som ble igjen fra bryllupet vårt. Heldigvis var det rosa, lilla og grønt, så da passer det fint til ei jente. Dessuten er mannen min og jeg flinke til å bake.

Her blir det navnefest, likt som med kommende storebror. Har sjekka når neste seremoni (HEF) er i det lokalet vi ønsker og skal melde på innen fristen i februar. Så blir det selskap her hjemme etterpå. Forrige gang leide vi lokale til mat etterpå men nå har vi plass hjemme :)

Jeg ønsker ikke å døpe da det blir feil å love å oppdra i kristen tro. Jeg tror at dersom man virkelig ønsker å konfirmere seg kristelig så vil man bli døpt også.

Her blir det dåp innen de 3 første månedene! :-)

Vi er forsåvidt ikke kristne men det går mer på tradisjonen. Enkelt å skrive seg ut av statskirken om man skulle ønske det :-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014
Hehe jeg slet i 3 år med å få skrevet meg ut!!! De bare nektet for å ha fått skjemaet gang på gang, eller ikke godtok at det ble sendt i posten istedenfor personlig levert osv. Sønnen min er enda ikke utmeldt, han er 6 år nå. Lenge siden jeg sendte siste utmelsingsskjema på han nå da, gir liksom litt opp... De skal tydeligvis ha penger for oss

Her blir det privat navnefest. Jeg og mannen er begge utmeldt av statskirken (som ikke alltid er så enkelt som man skulle tro :p ), så dåp er uaktuelt for oss... Likevel har vi fått kritikk fra en del familiemedlemmer som av en eller annen grunn mener at vi tar et valg for henne ved å ikke døpe :/

Hvis hun vil konfirmere seg senere vil jeg at hun skal gjøre det fordi hun faktisk er kristen, og i så fall vil det jo ikke være noe problem å døpe seg. Da vil det bare bety mye mer. Og jeg skal gladelig stille opp i kirken både til dåp og konfirmasjon hvis det er det hun virkelig vil.

Hehe jeg slet i 3 år med å få skrevet meg ut!!! De bare nektet for å ha fått skjemaet gang på gang, eller ikke godtok at det ble sendt i posten istedenfor personlig levert osv. Sønnen min er enda ikke utmeldt, han er 6 år nå. Lenge siden jeg sendte siste utmelsingsskjema på han nå da, gir liksom litt opp... De skal tydeligvis ha penger for oss

Hehe, tok "bare" 6 mnd med meg. Broren min har måttet melde seg ut 3 ganger... :P

Her blir det dåp, de to andre er døpt de også. Vi er ikke super kristene, men har liksom vokst opp med kirken, så føler at det er det dom er riktig for oss :-)
Valget tar mann jo uansett enten mann velger å døpe eller ikke...Så tenker liksom at om barna mine velger å ikke være medlem av statskirken så kan de jo melde seg ut, på samme måte som at de som velger å ikke døpe må akseptere om barna ønsker det selv senere :-)

Har samme "problem", tror jeg meldte meg ut 3 ganger før det skikkelig gikk i orden :p

Her blir det navnefestsermoni via Human-etisk forbund, og en navnefest etterpå. Det har både jeg og min bror hatt og det skal vist være en veldig fin sermoni. Jeg er verken døpt eller konfirmert i kirken, og sambo er likegyldig til hva det blir og er ikke kristen selv :)
Hun får heller velge selv når hun blir større om hun vil konfirmeres i kirken og ta en dåp først. det får være helt opp til henne og vi kommer til å støtte henne uansett hva hun velger :)

Her blir det dåp, de to andre er døpt de også. Vi er ikke super kristene, men har liksom vokst opp med kirken, så føler at det er det dom er riktig for oss :)
Valget tar mann jo uansett enten mann velger å døpe eller ikke...Så tenker liksom at om barna mine velger å ikke være medlem av statskirken så kan de jo melde seg ut, på samme måte som at de som velger å ikke døpe må akseptere om barna ønsker det selv senere :)

Jeg tror forskjellen slik jeg ser det er at jeg tar et "valg" om at hun skal stå totalt fritt til å velge hva som helst senere. Jeg og mannen min har meldt oss inn i et annet trossamfunn, og skal ikke melde henne inn der heller. Det er derfor jeg ikke forstår den kritikken vi får... Eller jeg forstår jo at folk ikke nødvendigvis er så komfortable med at vi ikke følger tradisjonen, men når alle vet at vi ikke er kristne eller har noen planer om å oppdra barn i en kristen tro, så syns jeg det er litt merkelig at de vil at vi skal bare late som... :P

Kva tenker dikka på ang fadder/verge? Skal du ha det om du velger navnefest?

Eg veit ikkje som nemnt kva me skal ha til lillegutt... Men kunne tenkt meg ein form for fadder/verge uansett og funderar på kven eg vil ha... Me kjem ikkje til å velga kommande besteforeldre fordi det føler eg blir litt smør på flesk (noko dei er enige i). Vil ikkje ha kommande tanter/onkler... Vurderer venner og tenker på kven som eg trur/veit kjem til å vera i livet vårt...

Last edited:
Jeg tror forskjellen slik jeg ser det er at jeg tar et "valg" om at hun skal stå totalt fritt til å velge hva som helst senere. Jeg og mannen min har meldt oss inn i et annet trossamfunn, og skal ikke melde henne inn der heller. Det er derfor jeg ikke forstår den kritikken vi får... Eller jeg forstår jo at folk ikke nødvendigvis er så komfortable med at vi ikke følger tradisjonen, men når alle vet at vi ikke er kristne eller har noen planer om å oppdra barn i en kristen tro, så syns jeg det er litt merkelig at de vil at vi skal bare late som... :P

Jeg mente ikke å kritisere deg altså, håper ikke du følte det sånn?
Jeg mener at alle må få ta de valgene de selv mener er riktig i forhold til religion. Poenget mitt var bare at når det er snakk om babyer så "velger" jo vi foreldre på den ene eller den andre måten for barna våre uansett. Det viktigste er jo at vi kan se forbi våre egene ønsker når barna blir større og støtte de i det de ønsker å velge selv når den tid kommer. Jeg syntes det dere velger å gjøre er kjempe flott, det er jo egentlig det mest "rettferdige" valget. At noen kritisere og stiller spørsmål ved det er jo bare dårlig gjort og egoistisk. Mann bør ikke døpe barna sine om mann ikke har noe forhold til kirken på noe vis syntes nå jeg... :-)

Det heter vel vitner i borgerlig navnefest. Er enig med deg at det blir litt mye med nær familie som vitner.

Her blir det barnedåp når ho e 2 måneder gammel for har en dåpkjole som jeg brukte da jeg ble døpt om vi ikke skal ordne kofta til frøkna er litt usikker :) vi blir å ha nærmeste familie og faddere så får vi se om vi inviterer noen venner til kaffen så ikke det blir så mange å ordne middag til :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Her blir det barnedåp når ho e 2 måneder gammel for har en dåpkjole som jeg brukte da jeg ble døpt om vi ikke skal ordne kofta til frøkna er litt usikker :) vi blir å ha nærmeste familie og faddere så får vi se om vi inviterer noen venner til kaffen så ikke det blir så mange å ordne middag til :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Kofta på de små er jo bare så søtt!! <3 Her tenkte vi å lage bidos til middag. Litt lettere å lage til flere.

Back
Topp