Dåp, navnefest eller annet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Har dere noen formening om hva dere vil velge for det kommende barnet?

Dere med barn fra før, hva valgte dere?

Begrunn gjerne deres valg :-)

Her blir det barndåp. Både min og hanes er døpt i kirka og vi synes det er en fin tradisjon.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hadde dåp ca 2 mndr etter fødsel, så blir det dåp igjen :)

Vi er begge døpt, vår datter er døpt og den lille i magen skal døpes. En fin tradisjon og det føles riktig for oss :) når de blir eldre får de ta sine egne valg om hva de ønsker, vi viluansett være glad i de!

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Blir dåp her! :) ble dåp på Sigrid også :) medt for at det ligger i familietradisjonene på begge sider - hadde det vært opp til meg hadde jeg nok foretrukket navnefest.. :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Her ser det ikke ut som det blir noen av delene... dersom det blir dåp, så er det bare fordi mannen vil det isåfall. Han er katolikk, mens jeg er ingentig. Og så ser jeg ikke helt poenget med navnefest?

Blir enten mentor- eller navnefest. Ikke bestemt oss helt enda :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Her blir det barnedåp som med storesøster :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Her blir det navnefest, men tror kanskje vi dropper seremonien av humanetisk forbund denne gangen da det var lite spennende og kostet en del.. Hadde det til storebror, også kaffe og kaker med familien i et leid lokale etterpå. Syns det er greit å feire barnet og samle familien, samt at jeg elsker å få gaver til barnet(barna) ;p Human etisk forbund har to seremonier i året her, og første mulighet for denne babyen blir i Juni da han er ca 7mnd... så tror kanskje vi ordner en egen feiring med familien når han er 3/4 mnd heller ;) - kanskje i samme sleng med bursdag til storebror i slutten av Januar, så han også får gaver samtidig ;p

Ingen av delene her. Vi finnes ikke kristne og jeg har sett og opplevd for mye til at jeg har noen tro på mennesket, så for meg blir både dåp og humanistisk navnefest helt feil. Føler jeg spotter de som faktisk tror ved å gjennomføre noe jeg selv ikke står for. :-/ Om hun ønsker å melde seg inn i noe senere i livet, så er det hennes valg. Ønsker ikke å presse henne inn i en religion heller, spesielt ikke når vi selv ikke tror.

Så vi har vel bare en liten sammenkomst med våre nærmeste for å feire at vesla er født, mye fordi kusinen hennes fikk masse gaver i sin dåp og jeg vil ikke at hun senere skal føle at hun fikk noe mindre da hun kom til verden. :-)

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Velger en tradisjonell dåp. Ikke fordi religion er viktig for oss eller noe slik, jeg vil bare ha det unnagjort. Så kan han velge om han vil stå til konfirmasjon senere. Mange av mine jevnaldrende torte ikke ha kristen konfirmasjon den gangen vi var yngre nettopp fordi de ikke var døpt, og syntes det var "flaut" å gjøre det da.

Sent from my iPad using BV Forum

Her blir det dåp i kirken - synes det er en fin tradisjon, og mini kan selv velge hva hun vil senere i livet :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg kunne tenkt å døpe barnet, mannen vil ikke. Kanskje vi ender opp med navnefest som et kompromiss.

Her blir det nok dåp i kirka, som med storebror. Men vi begrenser festen denne gangen til de nærmeste. Hadde 60 stk forrige gang og pengene fløy ut av vindu.

Har dere noen formening om hva dere vil velge for det kommende barnet?

Dere med barn fra før, hva valgte dere?

Begrunn gjerne deres valg :)

Vi har ikke hatt noe til de andre. Så blir ingenting denne gangen heller. Men familien får komme på kake uansett, så da trur jeg alle er fornøyd.

Vi skal døpe vår lille jente. Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, og går i kirken når det er spesielle anledninger( dåp, konfirmasjon osv)
Begge familier er kristne, den eldste generasjonen i min familie er lestadianere, ikke av den strenge typen men. For oss er det viktig å samle familien rundt en felles seremoni og pga avstand er det bestemt at vi skal døpe mini i kirken i Bø i Vesterålen, hvor samboeren min er døpt og konfirmert. Så kan min familie overnatte hos hans isteden for at alle måtte kommet til Bodø og betalt i dyre dommer for overnatting.

Her blir det navnefest, hadde det på storesøster også :-) Kjempe fin opplevelse !

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp