Dåp? Navnefest? Barnevelsignelse?

I tradisjonens tråd blir det nok dåp, så får han velge selv når han skal konfirmeres. :) Eller hun hehe


Excuse me- damn that autocorrect.
 
Navnefest;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Blir nok navnefest, men hva er barnevelsignelse?
Pastoren velsginer barnet. Her i familien er vi kristne, men vil at ungen skal velge religion selv, og dermed døper vi ikke barnet. Men for å ha et alternativ fest for barnet, så velsigner pastoren barnet i menigheten, og hele menigheten leser velsignelsen (herren vesigne deg....) for barnet. Ikke like stort som dåp, men vi har selskap og gaver på samme måte :) Ingen faddere, og man pynter seg ikke like mye. Barnevelsignelse foregår f.eks. i frelsesarmeen og i baptistmenigheter.
 
Navnefest, i eget regi.

For oss føles det mest riktig at barnet(barna) selv får bestemme sin eventuelle religiøse tilhørighet.
 
Navnefest, vi er ikke religiøse og ønsker at barna skal bestemme selv.
 
Vi døper barna. Da det å døpe er å ha et løfte om å oppdra dem kristne. For den dagen de står i konformasjon skal de selv velge om de tror eller ikke:) men da har keg også gjort min :)
 
Navnefest, i eget regi.

For oss føles det mest riktig at barnet(barna) selv får bestemme sin eventuelle religiøse tilhørighet.

Hvordan gjør dere det? Skal dere ha noen form for seremoni, eller har dere "bare" en sammenkomst?
Vi tenker nemlig å ha en sammenkomst uten hverken dåp eller navnefest i regi av HEF, men vet ikke helt hvordan vi skal legge det opp enda..
 
Hvordan gjør dere det? Skal dere ha noen form for seremoni, eller har dere "bare" en sammenkomst?
Vi tenker nemlig å ha en sammenkomst uten hverken dåp eller navnefest i regi av HEF, men vet ikke helt hvordan vi skal legge det opp enda..

Vi lånte huset til svigers:) Og ja, det ble en sammenkomst og ikke en seremoni. Samboer holdt en bitteliten tale før alle satt seg til bords, og jeg hadde en tale etter maten og før kakene. Pappa hadde en tale under middagen, og det var veldig hyggelig!

Jeg hadde i forkant av navnefesten tegnet 4 bevis (vitnebevis) som vi delte ut til de 4 vitnene (etter mat, før kaffe og kaker). Veldig uformelt, men vi ville at mini skulle ha noen vitner, og at de skulle få en fin, hjemmelaget tegning:)

Tja.. Vi bestilte catering (koldtbord) + lagde/ordnet selv alt av kaker og snacks, samt drikke og kaffe. Jeg pyntet et langbord og pyntet ellers i huset med pastellfarger (grønt, blått, hvitt, gult etc). Vi hadde også kjøpt inn en liten notisbok og fikk alle gjestene til å "signere" og skrive en liten hilsen når de kom/før de dro.
 
Den dagen vi får barn velger vi navnefest via Unitarforbundet (ikke Human Etisk forbund) siden ingen av oss er kristne, men vi er begge agnostikere.
 
Babyen skal døpes. Både jeg og mannen er kristne og velger å oppdra han på den måten. Han har selvfølgelig full mulighet til å velge bort kristendommen når han skal konfirmeres, og det er helt i orden for oss.

Det er viktig å huske på at dåpen er foreldres valg ut fra deres ståsted, mens konfirmasjonen er barnet/ungdommens eget valg av tro/livssyn.
 
Vi døper våre i kirka og gir dem en grunnleggende oppdagelse og undervisning så får de selv ta valget når det er tid for konfirmasjonen.

Andre retninger innen kristendommen bedriver ikke barnedåp, men sånn velsignelse, for det er slik de har tolket skriften, og det er greit for meg, men jeg holder meg til statskirken så da døper vi
 
Back
Topp