Dåp, navnefest +++ ?? *Avstemning*

Miss Independent

Elsker forumet

Ja, jeg vet det er kanskje tidlig å snakke om dette men men...det er lov å spørre og lufte ut tankene sine om tema 

Hva skal dere ha eller tenker å ha?

Her blir det vel det samme som med storebroren - "Velkommen til verden" fest 

Da inviterte vi familie og nærmeste venner på en liten fest (som i en vanlig dåp egentlig). Vi var ca 20 stk. Laget hjemmelaget koldtbord. Inn i på bordkortene som jeg hadde laget sto det en liten skriv; fødselsdato, vekt/høyde og navnet hans og betydningen av navnet hans. + limt et bilde av babyen som de kunne ta med seg hjem.

Så det blir nok det samme denne gangen òg. I desember en gang.

Velkommen til verden fest hørtes fint ut:-) her blir det dåp. sikkert når lille allerede er to måneder for å unnslippe dåp i julestria;-)

Hm, jeg trykka på navnefest altså, men det kom ikke frem i avstemminga :-/ anyways: vi skal ha navnefest! Hadde det med storebror også, flott seremoni og en fin dag :) vi har ingen tilknytning til kirken så dåp er helt uaktuelt. Jeg synes igrunn det er tullete å døpe barnet fordi det "er tradisjon". Men for all del, man må velge selv..

Vi skal ha dåp :) Planlegger å ha den i slutten av november/begynnelsen av desember. Da slipper vi å ha det hengede over oss! Storesøster var 4 mnd da ho ble døpt, å var kanskje litt stor ( les; sto å hoppet på fanget under gudstjenesten )

Her blir det dåp. Vi er ikke noe religiøse av oss og gjør det bare av ren tradisjon. Det blir da lettere for vesla å ta et valg ved konfirmasjonen. Da slipper hun hvertfall å døpe seg først om hun ønsker å konfirmere seg. Lettere å bare melde seg ut av kirka om hun ikke ønsker å vere medlem. :) Tenker det blir dåp i begynnelsen av november for oss, siden mannen reiser på jobb igjenn i midten av nov. Da er vesla ca 2 mnd gammel. :)

VI hadde ingenting med storebror, så det blir nok ikke noe nå heller. 
Alternativet er Humanistisk navnefest, dåp er ikke noe for oss =) 
Jeg ønsker ikke å stå i kirken å love at vi skal oppdra ungene i kristen tro når vi ikke finnes religiøse i det hele tatt. 
I tillegg er jeg ikke enig i at det blir "lettere" for barna å velge selv ved konfirmasjon om de er døpt. Hvorfor det? 
Er det ikke bedre at de kan ta hele det valget selv når de nærmer seg tid for konfirmasjon? Man er fortsatt døpt og medlem av kirken så lenge man en gang har blitt døpt og ikke har meldt seg ut (noe som er VANSKELIG!) og har meldt seg inn i et annet trossamfunn...

Pappaen er gresk-ortodoks så det blir dåp men ikke i den norske kirke =) Skal bli spennende å se hvordan det gjøres der.

Selv døpte jeg meg da jeg var 14 fordi jeg ville konfirmere meg, syntes det var veldig koselig jeg =D da fikk jeg jo med meg sermonien og selskapet etterpå ^^

Her blir det dobbeldåp, da minstejenta alltid har vært syk og dårlig, så har aldri passet seg med og døpe hu før nåStørsten er døpt

Fru H skrev:
Jeg ønsker ikke å stå i kirken å love at vi skal oppdra ungene i kristen tro når vi ikke finnes religiøse i det hele tatt. 
I tillegg er jeg ikke enig i at det blir "lettere" for barna å velge selv ved konfirmasjon om de er døpt. Hvorfor det? 
Er det ikke bedre at de kan ta hele det valget selv når de nærmer seg tid for konfirmasjon?
Man er fortsatt døpt og medlem av kirken så lenge man en gang har blitt døpt og ikke har meldt seg ut (noe som er VANSKELIG!) og har meldt seg inn i et annet trossamfunn...

Sign.

Vi hadde det vi kalte Navnefest for storebror, men det var ikke i regi av noe som helst, kun en fest med familie og venner, så jeg vil vel heller si at det var en "Velkommen til verden"-fest.
Trykka på Velkommen til verden-fest nå.

Hali skrev:

Fru H skrev:
Er det ikke bedre at de kan ta hele det valget selv når de nærmer seg tid for konfirmasjon?
Man er fortsatt døpt og medlem av kirken så lenge man en gang har blitt døpt og ikke har meldt seg ut (noe som er VANSKELIG!) og har meldt seg inn i et annet trossamfunn...

Sign.

Som om jeg skulle skrevet det selv :P

Her blir det dåp, men når vet jeg ikke. Nr 1 var 4 mnd da han ble døpt, men det var pga at svigerfar døde dagen før dåpsdagen, så utsatte vi det en mnd. Nå trur jeg det blir i januar, slik at det ikke blir i jule mnd. Blir nok utgifter uansett da, he he

Vi skal ha dåp, men er usikre på når. Ideelt sett hadde det kanskje vært når han er rundt 3 mnd, men det er sannsynligvis midt i jula, så kanskje vi prøver å få det unna i månedsskiftet november/desember. 

Her blir det humanetisk navnefest slik som med storesøster :) Det er riktig valg for oss og vi syns det var en fin sermoni og feiring. men blir nok ikke før i april neste år, da det er begrenset med navnefester i løpet av et år og i tillegg bor ene settet med besteforeldre i Spania så dem trenger litt tid til å planlegge ferie og lignende :)

mammatil2prinsesser skrev:
Her blir det dobbeldåp, da minstejenta alltid har vært syk og dårlig, så har aldri passet seg med og døpe hu før nåStørsten er døpt

Så koselig å feire sammen da! =) 
Har egentlig vurdert det samme, siden vi aldri somlet oss til navnefest med storebror. 
Men han vil da være 4 år, så jeg er ikke helt sikker....

Her blir det dåp - bare "fordet". Døpte jenta vår, så da blir det sånn denne gangen også. Satser på november, storesøster var såvidt 2 mnd da hun ble døpt - perfekt alder :)

Vi skal døpe vår lille tulle i kirka. Nå er det engang slik at Den Norske Kirke er statskirka vår, og det at folk velger å døpes, konfirmeres, gifte seg og begraves i kirka av "tradisjon" så er ikke det det minste unaturlig eller hyklersk for det er faktisk endel av den norske kultur, noe man ikke kan komme unna. Vi er ikke spesielt religiøse av oss, liker ikke ordet "kristen" noe særlig heller, men de fleste tyr til kirka når det kommer til de store hendelsene i livet, både positive og negative, og jeg føler at det er riktig å innlemme den lille i kirka siden vi benytter den til høytider og viktige begivenheter i livet. 
Vi har snakka om å ha dåpen i romjula siden hele familien allerede er samla i byen da, eller i januar, orker ikke å ha dåp i førjulstida for da er det nok stress og november tror jeg blir for tidlig. 

Marian87 skrev:
Vi skal døpe vår lille tulle i kirka. Nå er det engang slik at Den Norske Kirke er statskirka vår, og det at folk velger å døpes, konfirmeres, gifte seg og begraves i kirka av "tradisjon" så er ikke det det minste unaturlig eller hyklersk for det er faktisk endel av den norske kultur, noe man ikke kan komme unna. Vi er ikke spesielt religiøse av oss, liker ikke ordet "kristen" noe særlig heller, men de fleste tyr til kirka når det kommer til de store hendelsene i livet, både positive og negative, og jeg føler at det er riktig å innlemme den lille i kirka siden vi benytter den til høytider og viktige begivenheter i livet. 
Vi har snakka om å ha dåpen i romjula siden hele familien allerede er samla i byen da, eller i januar, orker ikke å ha dåp i førjulstida for da er det nok stress og november tror jeg blir for tidlig. 

Men du ser forskjellen du også, på at dere døper om dere også velger kirken ved andre høytider og for oss som ikke bruker kirken eller føler tilhørlighet til den i det hele tatt?
Det eneste vi ikke kommer unna er at vi MÅ begraves på en kirkegård, der har vi faktisk ikke noe valg, men når det gjelder alt annet ville vi aldri valgt kirken som et alternativ en gang. 
Jeg føler absolutt ikke at jeg frarøver barna mine noenting ved å ikke døpe dem. Om de føler en tilhørlighet eller bare ønsker å døpe seg og konfirmere seg kirkelig så kommer det selvsagt til å være helt i orden, men da er jeg hvertfall trygg på at det er et valg DE har tatt selv, og ikke noe vi bare gjorde fordi alle andre mente at vi burde gjøre det når vi ikke kommer til å følge opp de lovnadene man gjør under en dåp i det hele tatt. 

Fru H skrev:

Marian87 skrev:

Men du ser forskjellen du også, på at dere døper om dere også velger kirken ved andre høytider og for oss som ikke bruker kirken eller føler tilhørlighet til den i det hele tatt?
Det eneste vi ikke kommer unna er at vi MÅ begraves på en kirkegård, der har vi faktisk ikke noe valg, men når det gjelder alt annet ville vi aldri valgt kirken som et alternativ en gang. 
Jeg føler absolutt ikke at jeg frarøver barna mine noenting ved å ikke døpe dem. Om de føler en tilhørlighet eller bare ønsker å døpe seg og konfirmere seg kirkelig så kommer det selvsagt til å være helt i orden, men da er jeg hvertfall trygg på at det er et valg DE har tatt selv, og ikke noe vi bare gjorde fordi alle andre mente at vi burde gjøre det når vi ikke kommer til å følge opp de lovnadene man gjør under en dåp i det hele tatt. 

jo for all del, vi går jo i kirken til jul og det var en selvfølge at vi skulle gifte oss i kirka, dermed er det naturlig å døpe barna der også. Jeg mener bare at om man føler tilhørighet nok til kirka til at man ønsker å døpe barnet sitt der, så er det opp til hver enkelt å avgjøre for seg selv om det er grunn "nok" til å døpe barnet sitt der. 

Back
Topp