Miss Independent
Elsker forumet
Ja, jeg vet det er kanskje tidlig å snakke om dette men men...det er lov å spørre og lufte ut tankene sine om tema ![]()
Hva skal dere ha eller tenker å ha?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, jeg vet det er kanskje tidlig å snakke om dette men men...det er lov å spørre og lufte ut tankene sine om tema ![]()
Hva skal dere ha eller tenker å ha?
Her blir det vel det samme som med storebroren - "Velkommen til verden" fest ![]()
Da inviterte vi familie og nærmeste venner på en liten fest (som i en vanlig dåp egentlig). Vi var ca 20 stk. Laget hjemmelaget koldtbord. Inn i på bordkortene som jeg hadde laget sto det en liten skriv; fødselsdato, vekt/høyde og navnet hans og betydningen av navnet hans. + limt et bilde av babyen som de kunne ta med seg hjem.
Så det blir nok det samme denne gangen òg. I desember en gang.
VI hadde ingenting med storebror, så det blir nok ikke noe nå heller.Fru H skrev:
Alternativet er Humanistisk navnefest, dåp er ikke noe for oss =)
Jeg ønsker ikke å stå i kirken å love at vi skal oppdra ungene i kristen tro når vi ikke finnes religiøse i det hele tatt.
I tillegg er jeg ikke enig i at det blir "lettere" for barna å velge selv ved konfirmasjon om de er døpt. Hvorfor det?
Er det ikke bedre at de kan ta hele det valget selv når de nærmer seg tid for konfirmasjon? Man er fortsatt døpt og medlem av kirken så lenge man en gang har blitt døpt og ikke har meldt seg ut (noe som er VANSKELIG!) og har meldt seg inn i et annet trossamfunn...
Sign.![]()
Hali skrev:
VI hadde ingenting med storebror, så det blir nok ikke noe nå heller.Fru H skrev:
Alternativet er Humanistisk navnefest, dåp er ikke noe for oss =)
Jeg ønsker ikke å stå i kirken å love at vi skal oppdra ungene i kristen tro når vi ikke finnes religiøse i det hele tatt.
I tillegg er jeg ikke enig i at det blir "lettere" for barna å velge selv ved konfirmasjon om de er døpt. Hvorfor det?
Er det ikke bedre at de kan ta hele det valget selv når de nærmer seg tid for konfirmasjon? Man er fortsatt døpt og medlem av kirken så lenge man en gang har blitt døpt og ikke har meldt seg ut (noe som er VANSKELIG!) og har meldt seg inn i et annet trossamfunn...
Sign.
Her blir det dobbeldåp, da minstejenta alltid har vært syk og dårlig, så har aldri passet seg med og døpe hu før nåmammatil2prinsesser skrev:Størsten er døpt
Vi skal døpe vår lille tulle i kirka. Nå er det engang slik at Den Norske Kirke er statskirka vår, og det at folk velger å døpes, konfirmeres, gifte seg og begraves i kirka av "tradisjon" så er ikke det det minste unaturlig eller hyklersk for det er faktisk endel av den norske kultur, noe man ikke kan komme unna. Vi er ikke spesielt religiøse av oss, liker ikke ordet "kristen" noe særlig heller, men de fleste tyr til kirka når det kommer til de store hendelsene i livet, både positive og negative, og jeg føler at det er riktig å innlemme den lille i kirka siden vi benytter den til høytider og viktige begivenheter i livet.Marian87 skrev:
Vi har snakka om å ha dåpen i romjula siden hele familien allerede er samla i byen da, eller i januar, orker ikke å ha dåp i førjulstida for da er det nok stress og november tror jeg blir for tidlig.
Fru H skrev:
Vi skal døpe vår lille tulle i kirka. Nå er det engang slik at Den Norske Kirke er statskirka vår, og det at folk velger å døpes, konfirmeres, gifte seg og begraves i kirka av "tradisjon" så er ikke det det minste unaturlig eller hyklersk for det er faktisk endel av den norske kultur, noe man ikke kan komme unna. Vi er ikke spesielt religiøse av oss, liker ikke ordet "kristen" noe særlig heller, men de fleste tyr til kirka når det kommer til de store hendelsene i livet, både positive og negative, og jeg føler at det er riktig å innlemme den lille i kirka siden vi benytter den til høytider og viktige begivenheter i livet.Marian87 skrev:
Vi har snakka om å ha dåpen i romjula siden hele familien allerede er samla i byen da, eller i januar, orker ikke å ha dåp i førjulstida for da er det nok stress og november tror jeg blir for tidlig.
Men du ser forskjellen du også, på at dere døper om dere også velger kirken ved andre høytider og for oss som ikke bruker kirken eller føler tilhørlighet til den i det hele tatt?
Det eneste vi ikke kommer unna er at vi MÅ begraves på en kirkegård, der har vi faktisk ikke noe valg, men når det gjelder alt annet ville vi aldri valgt kirken som et alternativ en gang.
Jeg føler absolutt ikke at jeg frarøver barna mine noenting ved å ikke døpe dem. Om de føler en tilhørlighet eller bare ønsker å døpe seg og konfirmere seg kirkelig så kommer det selvsagt til å være helt i orden, men da er jeg hvertfall trygg på at det er et valg DE har tatt selv, og ikke noe vi bare gjorde fordi alle andre mente at vi burde gjøre det når vi ikke kommer til å følge opp de lovnadene man gjør under en dåp i det hele tatt.