Dåp/ikke dåp?????

glmag

Glad i forumet
Er det mange som velger å ikke døpe barnet, eller er man helt unormal om man ikke gjør det.....???

Jeg har ikke døpt barna mine.
Heller ikke navnefest,skjønner ikke helt poenget med det jeg..

Hadde dåp på gutten min ja!

Er ikke kristen eller medlem av noe annet så vi har ikke døpt noen av ungene, syns det blir feil å døpe de om man ikke er religiøs....

Vi giftet oss ikke i kirken heller [;)]

Og jeg er meldt ut av statskirken[:D]

Jeg valgte å døpe. Mest fordi jeg føler "valget" da blir enklere når hun har valget om å stå konfirmant eller ikke. Mer pes å døpe seg for å kunne konfirmere seg, enn å melde seg ut av statskirken om hun ikke ønsker det.

Også synes jeg det er en fin tradisjon[:D]

ORIGINAL: Novembergull

Hadde dåp på gutten min ja!

Mine er døpt [;)]

Vi døpte lillemann:)

Vi skal selvsagt (for oss) døpe våre barn.

Vi giftet oss i kirken i fjor sommer, og til høsten bærer vi vårt barn til dåp i kirken. Det er for oss helt naturlig at det er sånn det skal være. Selv om vi ikke løper ned dørene der til daglig, så har vi vår basis i vår barnetro, og ønsker å videreføre dette til våre barn.

Du er ikke unormal om du ikke døper, det er mange som ikke døper barna sine nå om dagen, og har man ikke et forhold til kirken som gjør det naturlig å stå forran menigheten og love å oppdra barnet i den kristne tro, så synes jeg det står respekt av å ikke døpe. Om man velger en HEF-seremoni, en helt privat markering, eller ikke noe i det hele tatt, varierer nok. Mange ønsker å markere med en navnefest likevel, men slett ikke alle gjør det. Det får nå være opp til den enkelte og deres ønsker.

Vi hadde dåp...

Vi hadde navnefest..koselig med en litt høytidelig markering synes vi [:)] (valgte ikke dåp fordi ingen av oss er personlig kristne, og det blir for "teit" å stå i kirak og juge og love å oppfostre ungen i kristen tro)

ORIGINAL: glmag

Er det mange som velger å ikke døpe barnet, eller er man helt unormal om man ikke gjør det.....???

Vi skal døpe lillejenten,men det er fordi barnefaren vil, og alle i familien min,Jeg er ikke døpt selv og er glad for det for då kunne jeg velge selv. Men det er jo et valg man må tenke litt på,er du kristen og tror og går i kirken vil det jo være naturlig å døpe,mens syns du ikke noe om kristendommen og tror på "naturen og apene" er vel ikke dåp noe å snakke om? I alle fall sånn som jeg har skjønt det[;)]

opp med seg

Dåp! [:)]

Vi skal døpe snuppa!! Vi er ikke personlig kristen, men både jeg å sambo oppdrar snuppa etter mye av det kristendommen står for...derfor døper vi henne! [:)]

Vi hadde Navnefest og kommer til å ha det på nestemann og.. [:)] 

Døpte ikke jenta vår og kommer ikke til å døpe lille loppa heller. Vi har barnevelsignelse i stedet.
Pastoren i vår menighet velsigner barnet, og så ber alle for det. Etterpå har vi vanlig fest for familien[:)]
Syns at barna mine skal ta et standpunkt selv, om de vil døpe seg eller ikke. Pluss at jeg tror barn er født uten synd, og derfor ikke trenger å vaske vekk noen synd i dåpen for å tilhøre Gud.
Men hva man velger å tro\ikke tro, og gjøre\ikke gjøre får være opp til hver enkelt[:)]

Vi hadde både dåp og barnevelsignelse[:)]

Vi skal ha katolsk dåp [:)]

Vi valgte å ikke døpe, da vi mener at det ikke er noe poeng med barnedåp.
Det står ingen plass i Bibelen at babyer skal døpes - det står at når en døpes erkjenner en at en tar i mot Jesus og blir frelst.
At en prest skvetter noen dråper vann på hodet til en baby har ingenting med dåp (dens betydning) å gjøre.
Litt tragikomisk at enkelte er av den oppfatning at hvis en baby ikke døpes og dør, så havner den i Helvete.

Back
Topp