Dåp, Fadder

*baby.i.magen*

Flørter med forumet
Jeg bare lurer på en ting..
Når jeg velger fadder til Prinsessa mi, så vet jeg jo hvem jeg skal velge, men det jeg er litt usikker på er om jeg da må/skal be hele familien eller da bare henne med sin kjære??
De har tilsammen 3 barn. Er det da noen regel på dette??

her ba vi alle,men vi hadde med barna til alle som var bedt siden vi regnet dette som en familie/vennedag vhor vi nærmeste koste oss sammen

Dette er noe derre må finne ut av,slik at det evt ikke blir noe mistforståelse, har hørt enkelte har argumentert at i dåpen ska ingen andre barn fordi at de andre barne kan ta bort lyse over selve dåpsbarne. Noe jeg ikke helt kan forstå

Her er dåp en familieting, og når vi inviterer gjør vi det MED barn..
Jeg vil nok faktisk gå så langt som å si at jeg ikke haddet STILLET som fadder i utgangspunktet om ikke ungene fikk være med.. For å sette det på spissen, hvorfor skal jeg gjøre/være noe ekstra for ditt barn, om mine ikke engang fikk være med noen timer på den store begivenheten..?

Da vi døpte gutten vår, inviterte jeg hele familien til venninna mi. De har også tre barn. Er vant med at barna inviteres i barnedåp. Men hvis det f.eks er plassmangel som gjør at dette blir vanskelig, får du sikkert forståelse for det.

Her er det klinkende klart at enten inviterer man HELE familien til den som skal være fadder(mann og barn), eller så lar man være å be den personen om å være fadder.

En dåp er like viktig for andre barn som for de som holder den for dåpsbarnet.

Hadde de som jeg ba om å være gudmødre hatt menn og barn så hadde mennene blitt spurt om de ville være gudfedre, og barna deres hadde fått vært med på begivenheten.
(Men min sønns gudmødre er single og barnløse.)

ok, det var det jeg trodde. Men så var det noen som sa til meg at jeg ikke trengte å be barna. Så da måtte jeg forhøre meg litt ;) Her er det ingen plassmangel, så da blir det hele familien. :)

Sofie. skrev:

Hadde de som jeg ba om å være gudmødre hatt menn og barn så hadde mennene blitt spurt om de ville være gudfedre, og barna deres hadde fått vært med på begivenheten.
(Men min sønns gudmødre er single og barnløse.)

Det har ikke vi gjort.
Min beste venninne er fadder til Alena men ikke samboeren hennes, og bestekompisen til Lasse er fadder til Amanda, men ikke hans samboer..

Men jeg tar også det som en selvfølge at barna til de som blir bedt, blir bedt.

Hadde ikke falt meg inn å ikke bedt resten av familien til fadderen(e)

Det er nok "normalen" å invitere fadderen med partner og barn dersom ho/han har det.

Eg er fadder på tre barn og ungane var invitert i dåpen til to av dei. Det tredje fadderbarnet mitt er ekstremprematurt og hadde akkurat kome heim etter 4 mnd på sjukehus då h*n vart døypt. Dei inviterte ingen barn pga smittefaren, og det har eg ingen problem med å skjøne.

Back
Topp