Dåp, fadder som ikke er i den norske kirke

Marty94

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Vi skal snart ha dåp og har valgt to faddere, men den ene fadderen har meldt seg utav den norske kirke, men er støttende til barnedåp. Synes det var litt vanskelig å forstå når jeg leste på nettsida, men er det noen andre som har hatt fadder som Ikke har vært medlem av den norske kirke?
 
Jeg har vært fadder to ganger, og jeg har aldri stått i statskirken.. Jeg er faktisk medlem i humanetisk forbund i tillegg :joyful: Var ikke noe problem det ;)
 
Spurte om det samme da vi var på dåpssamtale og fikk til svar at det var greit med faddere som ikke var medlem av den norske kirke, både fordi det finnes andre kristne trossamfunn hvor det er naturlig å ha faddere fra, men også fordi at de respekterte at det er kristne som har meldt seg ut av den norske kirke av forskjellige årsaker. De ønsket helst at fadderne var kristne selv, men de kom ikke til å sjekke det opp :)
 
Ene fadderen her var ikke norsk en gang :p
 
Vært fadder uten å være medlem av den norske kirke flere ganger. Her er det ingen regel på at faddere er det. Noe jeg egentlig synes er rart. Jeg har vært tydelig på at jeg ikke er kristen eller tror på noen Gud, men fikk være fadder allikevel
 
Vår datter er døpt katolsk da mannen min er katolikk. Der var kravet at minst en av fadderene var katolikk. Jeg trengte heller ikke være katolsk, bare si meg enig i at barnet vårt ble døpt katolsk.
 
Jeg fikk ikke være fadder til min niese som ble døpt i Ålesund fordi jeg ikke var medlem av den norske kirke. Så det er kanskje ulikt fra kirke til kirke.
 
Jeg fikk ikke være fadder til min niese som ble døpt i Ålesund fordi jeg ikke var medlem av den norske kirke. Så det er kanskje ulikt fra kirke til kirke.

Husker du hvor fort dere fikk beskjed om det? Dåpen er til helga og ennå ikke hørt noe ift detc:p
 
Jeg er fadder, men ikke medlem.
Her var beskjeden at så lenge man ikke var medlem av et trossamfunn som er imot dåpen så gikk det bra. :)
 
Jeg er fadder, men ikke medlem.
Her var beskjeden at så lenge man ikke var medlem av et trossamfunn som er imot dåpen så gikk det bra. :)
Ja, det var akkurat den beskjeden jeg fikk og.. Både da jeg var fadder i Trondheim, og i Ullensaker ;)
 
Har vært fadder og ikke medlem. Ikke noe problem det. Men mannen min er medlem da. Kanskje minst en fadder burde være det?
 
Jeg fikk ikke være fadder til min niese som ble døpt i Ålesund fordi jeg ikke var medlem av den norske kirke. Så det er kanskje ulikt fra kirke til kirke.

Hvilken kirke var dette? Skal ha dåp 12 september i Ålesund og har totalt 6 faddere, der ene er katolsk og en annen er humanetiker.
 
Jeg er selv fadder - uten å være døpt selv eller medlem i statskirken. Ingen spørsmål ble stilt verken til meg eller foreldrene, fikk bare en ekstra brosjyre av kirken :)
 
Back
Topp