Dåp eller navnefest.

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
Hva kommer dere til å ha?

Her blir d dåp da mannen sin familier er kristne. Jeg er også døpt og synes d er en fin tradisjon selv om jeg ikke tror på Gud. Synes d er trivelig med familieselskaper me god mat og kaker!;)

Vi skal også ha dåp. Storebror er døpt og vi er døpt. Dette er mest pga tradisjon og da kan barna velge selv om de vil stå kristelig komfirmasjon:)

Her blir det navnefest utenom humanistiske forbundet. Vi ber familien til bebis og spiser mat, drikke kaffe og spiser kake. En liten feiring av bebis:) vi gjorde det samme med storesøster og det var kjempe kos.:)

Her blir det nok dåp, også av tradisjon. Ingen av oss eller våre familier er personlig kristne, men vi er alle døpt. Fått litt reaksjoner på hvorfor velge dåp da, og jeg skjønner hvorfor, men syns det er rart å skulle bryte tradisjonen likevel. Og syns det er stas at frøkna kan døpes i kjolen både jeg og min bror ble døpt i..

Her skal det bli dåp :) Dog en litt mindre tilstelning en vi gjorde med storesøster, det ble litt mye for oss med slik en stor familie, nå blir det de aller nærmeste :) For oss er dåpen en flott tradisjon, både jeg og sambo er døpt. :)

Her blir det navnefest utenom humanistiske forbundet. Vi ber familien til bebis og spiser mat, drikke kaffe og spiser kake. En liten feiring av bebis:) vi gjorde det samme med storesøster og det var kjempe kos.:)

Vi gjør det samme, en "velkommen til verden" fest. Veldig koselig å samle alle sammen, og vise frem det lille nurket. ❤️

Akkurat nå heller vi mot ingen av delene, ingenting føles 100% rett liksom :)

Men dette hørtes trivelig ut :) Her har faktisk familiene våre aldri møttes til tross for at vi har vært sammen i snart 8 år (bor i hver sin del av landet, og vi bor i en tredje del), så det hadde vært en hyggelig måte å gjøre det på :)

Akkurat nå heller vi mot ingen av delene, ingenting føles 100% rett liksom :)

Men dette hørtes trivelig ut :) Her har faktisk familiene våre aldri møttes til tross for at vi har vært sammen i snart 8 år (bor i hver sin del av landet, og vi bor i en tredje del), så det hadde vært en hyggelig måte å gjøre det på :)
Oj.. Fortsatt ikke møttes nei! Da hadde det jo sikkert vært kjempe hyggelig for familiene deres å møtes i en sånn setting! :)

Blir ingen markering her.

Samme her, gjorde det med de 2 første også.

Mannen min ville ikke stå forann prest og alle å lyve om at han kom til å oppdra de i kristen tro.

Det var første gang familiene våre møttes ordentlig, og alle hadde en fin dag.

En del sure miner fra enkelte som mente vi burde gjøre det av tradisjon og at barna vil bli sure om de vil konfirmere seg. Men om de vil døpes da skal jeg støtte dem i det.

Her er det navnefest, begge de største har også det. Kjempe fin seremoni å jeg er enig med mannen din, jeg står ikke å lyver i kirken om at jeg skal oppfostre barnet i kristen tro. Jeg respekterer de som er kristine ved å ikke gjøre det. Lager vår egen tradisjon uten religion

Kan jeg spørre om hvorfor?:)
Bare nysgjerrig altså:)
Fordi jeg ikke vil stå foran presten og lyge om at vi skal oppdra barnet i den kristne tro. Og jeg vil ikke døpe kun pga tradisjon. Navnefest i regi av hef har jeg ikke noe forhold til, er ikke medlem av hef heller, så det var ikke noe alternativ i grunnen.

Her blir det dåp :-) gler meg til å døpe han i samme dåpskjole som eg og alle søskenbarn mine brukte! Farmor som har strikka:-)

Vi har tenkt til å døpe henne:) jeg og mannen min giftet oss i kirke i fjor (samme som jeg ble konfirmert i), og selv om jeg ikke er så veldig kristen synes jeg det er fint å følge tradisjonen. Så kan hun velge selv om hun vil stå konfirmant :)

Her blir det dåp :) både jeg og samboer er selv døpt. Og tenker at da kan barnet selv velge om han vil ha humanetisk eller kirkelig konfirmasjon da den tid kommer. Hadde selv humanetisk konfirmasjon, men synes dåp er greit hos den lille forde :)

Back
Topp