Dåp eller Navnefest?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Ditt barn er født, et nytt familiemedlem er skapt, dette vil gjerne feires. Men hvordan? Med barnedåp eller navnefest?

Les bloggen "Et familieliv" her

Navnefest :-)

Barnevelsignelse :-) (nærmest dåp)

Her blir det dåp. Jeg liker kirka selv om jeg ikke er overbevist av den kristne tro, synes sermoniene der er fine. Og så synes jeg det er greit at barna er døpt, så slipper de det senere dersom de ønsker å konfirmere seg :) Det er klart at vi gjør det mest av tradisjon, men jeg har sans for en del av de kristne holdningene.

Hva er barnevelsignelse? Eller hvem er det som holder/tilbyr det Millie93?

For min del kunne det godt blitt navnefest, men samboer ønsker dåp og jeg har ingen store motforestillinger, så her blir det dåp.....

Tror ikke vi kommer til å ha noe. Blir evt navnefest.

Siden ingen av oss er religiøse måtte det blitt navnefest hvis noe, men trolig kommer vi ikke til å arrangere noe større selskap. Kanskje en liten sammenkomst med besteforeldre, tanter og onkler i jula. Ikke bare bare det heller, siden mine foreldre er skilt og ikke trives så godt i selskap med respektives nye partnere..

Hva er barnevelsignelse?

Jeg er kristen, men er ikke medlem av statskirken. Er i en annen menighet og der er man litt "løsere" på ting som: at barn skal velge selv om de vil være kristen og det er mest normalt å døpe seg som voksen. Så er samme rituale bare at barnet blir ikke bundet eller skrevet inn noe plass.

Min kjære er ikke relgiøs, men jeg er,så barnevelsignelse passer fint siden det er en kristen happening hvor barnet blir bedt for (slik som dåp), men selve innskriving i kirka blir det ikke noe av :-) vanskelig å forklare ;-p

Jeg er kristen, men er ikke medlem av statskirken. Er i en annen menighet og der er man litt "løsere" på ting som: at barn skal velge selv om de vil være kristen og det er mest normalt å døpe seg som voksen. Så er samme rituale bare at barnet blir ikke bundet eller skrevet inn noe plass.

Min kjære er ikke relgiøs, men jeg er,så barnevelsignelse passer fint siden det er en kristen happening hvor barnet blir bedt for (slik som dåp), men selve innskriving i kirka blir det ikke noe av :) vanskelig å forklare ;-p

Takk for svar :) Oppklarende!

Dåp =) er tradisjon i vår familie, og jeg syns det er en fin tradisjon, selv om jeg ikke er kristen :P men er medlem i stats kirka så syns ungen skal være det også. så får han velge selv når han blir voksen om han vil melde seg ut eller bli =)

Back
Topp