Er det ikke vanligst med barnevelsignelse når barnet er lite, og så dåp når/hvis barnet velger det selv, seinere - i de tilfellene hvor en tilhører kirkesamfunn som ikke praktiserer barnedåp? Aldri hørt om noen med den bakgrunnen som har hatt navnefest og blanda inn Human-Etisk-Forbund (går ut fra at det er deres navnefest du mener) - ble bare litt nysgjerrig
Her er det en diskusjon som må tas, jeg er "aktivt utmeldt" av statskirka (ble døpt, valgte å ikke konfirmere meg i det hele tatt, og vi hadde borgerlig vielse) - mannen kommer fra kristen familie, men er vanskelig å få fatt på hvor han sjøl står. Eneste vi vet er at navnefest via HEF er helt uaktuelt. Jeg har en gudstro sjøl, men av en ganske annen type enn den kristne. Det med barnedåp er jo omdiskutert også i kristne miljøer, derav begrepene barnedåp / voksendåp. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg en Gud som bryr seg om hvorvidt et barn er døpt eller ei, og tror det er en handling / sakrament som har oppstått pga menneskelige kontrollbehov heller enn noe av betydning. Og så takler jeg ikke endel av ordlyden i dåpen (det som går på at barnet er født med arvesynd, at dåpsdagen markerer en ny start osv.) Sambo er helt med på disse tankene, men ville nok helst valgt dåp likevel pga tradisjon og forventingner. Og jeg synes og det er fint med en markering / feiring av det nye livet, og liker høytideligheten som kirkeseremonier gir - hadde det bare ikke vært for innholdet. Er dessverre ikke av typen som bare kan gi blaffen i hva som sies... Blir spennende å se hva det blir!