Dåp eller navnefest?

Enitsirhc

Forelsket i forumet
Er det noen her som har planlagt allerede??

Samboer tenkte i grunn på navnefest i begynnelsen,men der satte jeg foten ned. Vi var på en navnefest til nevøen vår tidligere i år,og jeg syntes det var kaldt og lite personlig. Så jeg sa at det kun var dåp som var alternativet for meg,siden vi begge også er døpt. Han har hatt en god stund på å tenke seg om,og her i forrige uke kom han og fortalte at han ville ha dåp i den kirken han er døpt i. Det er jo i grunn greit for meg,selv om jeg gjerne ville ha døpt barnet i min menighet (han er døpt i Den Norske Kirke,det er ikke jeg). Men jeg tenkte at så lenge jeg får viljen min med dåp,så er det det samme for meg hvor den blir. Og kirken vi sogner til og skal ha dåpen i er i grunn den flotteste kirken i byen her,så sånn sett kunne det ikke vært et bedre alternativ.

Er det flere her som har hatt uenigheter ang dette temaet også?

Vi går i pinsekirken, så hos oss blir det barnevelsignelse :)

Her blir det dåp. Mest pga.tradisjoner egentlig..

Her blir det navnefest. Jeg kunne sikkert hatt dåp, men kjæresten er veldig imot alt som har med kirken å gjøre, så da går jeg med på det. Like hyggelig med navnefest syns jeg:) Niesa mi hadde det, og det var kjempe hyggelig og fint:) Hadde ingen seremoni, men familien møttes på et flott lokale med gaver, mat og kaker.

Her blir det dåp, pga familietradisjoner :)

Alle forventer at vi kommer til og ha dåp. Og hele slekta mi på pappa sin side kommer nok til å ikke dukke opp på noe annet. Men jeg nekter og ha dåp. Jeg har meldt meg ut av statskirken, og vil ikke stå og juge presten opp i trynet om at vi skal oppdra barnet i kristen tro. Her skal barnet få lære om alle relgioner, og ha valget til og velge selv hva hun vil involvere seg i når hun er stor nok.

hehehehe, så her blir det navnefest! :D

Her blir det dåp. Synes det er utrolig koslig. Skal ikke si at vi er kristine. Men synes kristendommen er utrolig koselig. Spesielt i forbindelse med julen :)

Også når vi døpte Dennis snakket presten om at det skulle bli en del forandringer på dåpssermonien! Skal ikke bli så utrlig kristen som den er nå ;) Mer allsidig. Så er ikke sikker man må "juge" til presten.. ;)

Ingen av delene! Vi er så lite religiøse som det overhodet går an og da syns jeg det blir feil å stå å love at man skal oppdra ungen kristent, på grunn av tradisjoner. Og fordi navnefest, i mine øyne, bare er et tåpelig alternativ til kristen dåp. Kommer heldigvis fra svært ureligiøse familier begge to, så blir ikke noe problem sånn sett. Vi tenker heller å ha en liten, uformell familiesammenkomst der nærmeste familie kan komme og se gutten, sånn 1-2 måneder etter han har kommet til verden! :) 

Vi skal døpe i kirken som vi giftet oss i og som storebror er døpt i. Kjempe vakker kirke <3>

Her blir det dåp selv om jeg personlig fint kunne ha droppet det. Sambo sin tradisjon :)

Her blir lillebror døpt på samme måte som storebrødrene er døpt :)

Vi diskuterte det mye før vår første kom til verden, og egentlig før vi fikk barn. Min samboer er ikke medlem av statskirken(DNK), og tilhører ikke noe trossamfunn. Men jeg er døpt og har et forhold til kirken. Så vi ble enig om dåp til første, så da blir det det med neste også.
Det blir litt utfordring med hvem som skal være faddre da. For mange på hans side er ikke tilknyttet DNK, og kan ikke være det, men det blir litt dumt om det bare blir fra min side også. Så sist valgte vi kun venner og ikke noen fra familie.

FMQ skrev:
Vi diskuterte det mye før vår første kom til verden, og egentlig før vi fikk barn. Min samboer er ikke medlem av statskirken(DNK), og tilhører ikke noe trossamfunn. Men jeg er døpt og har et forhold til kirken. Så vi ble enig om dåp til første, så da blir det det med neste også.
Det blir litt utfordring med hvem som skal være faddre da. For mange på hans side er ikke tilknyttet DNK, og kan ikke være det, men det blir litt dumt om det bare blir fra min side også. Så sist valgte vi kun venner og ikke noen fra familie.

Det er ikke alle kirker som er så strenge på det. Ikke er de nok så nøye med å sjekke det ut heller. Vennina mi hadde to faddere som ikke var døpt i sin dåp :)

Jeg er jo døpt og komfirmert i Metodistkirken,og der er det sånn at alle som er der under dåpen blir faddere.Men siden vi nå skal ha det i DNK,så ble vi enige om å spørre min bror og samboers søster.Det blir det enkleste for oss,siden min bestevenninne ikke er barnedøpt.

Dåp. Ingen andre alternativer er aktuelle engang:) Dåp synes jeg er utrolig koselig, og en god tradisjon hos oss begge:) så ingen tvil der.

Her blir d dåp, som med vårres første to

Her blir det dåp :) vi er ikke store kirkegjengere, men dåp - konfirmasjon - bryllup og begravelse liker vi å ha i kirken :) har en veldig koslig barnetro som jeg vil at mine barn også skal få muligheten til å ha :)

Back
Topp