Dåp eller navnefest?

Friele

Glad i forumet
Noen som har tenkt i disse baner ennå? I disse dager er det jo fritt frem hva man kan velge..men de fleste av oss har kanskje noen meninger eller tanker rundt dette? Noe eller noen spesielle en må eller føler en bør ta hensyn til?
Tenkte det var moro å få igang en liten avstemning om noe:) Begrunn og kommenter gjerne svaret ditt :)

Personlig ville jeg valgt å vente til barnet er gammelt nok til å forstå hva det hele dreier seg om. Dette er fordi jeg fikk dette valget selv (også mine søsken). Nå har jeg såklart en ny familie å ta hensyn til, hvor døping av baby er en typisk tradisjon for dem. Her har det ikke blitt noe særlig diskutert enda, men regner med at vi må gjennom et par! 

Dåp:) førstemann er døpt også:) om de vil melde seg ut av statskirka seinere så er det greit også, men vil bli helt feil for meg og mannen å ikkje døpe barna våre :)

Dåp, svarte jeg og barnefaren :) Når barnet blir eldre kan h*n få velge selv om h*n vil fortsette å være medlem, melde seg ut eller bytte. Vær så god! :) Selv er vi "kristne", men har ikke tro og gidder ikke å gjøre noe med medlemskapet. Lar det være som det er :)

Unnimamma91 skrev:
Dåp!Vi er kristne (Ikke sånn supermegahyper kristne)

Samme her! Vi er begge døpt, konfirmert og gift i kirke, storesøster er også døpt i kirka. Holder på den tradisjonen!

Vi har døpt førstemann og skal døpe nestemann også :-) 

Her blir det ingen av delene...
Hadde ikke mye valg med førstemann, så han ble døpt. (etter press fra familie)
Denne gangen vil jeg gjøre ting på min måte, og det får de bare godta. Om ungen vil døpes når h*n blir eldre, så skal jeg ikke nekte h*n det.

Min mening er uansett at det bør gjøres av de rette grunnene, ikke bare fordi det er en tradisjon.....

Vi skal døype, syns det er en fin tradisjon. Nr 1 & 2 og også døypte. Så kan de selv velge hva de vil når de skal konfirmeres.

Vi døper. Syns dåp/konfirmasjon/kirkebryllup handler om mer enn religion. Det handler også om tradisjon og tilhørighet. 
Maxern er også døpt, og fikk en flott silkekjole sydd til seg. Hadde vært trist om den bare skulle blitt brukt én gang... :o

Jeg syns dåp er en fin tradisjon, men det blir vel ikke det her i huset. Når jeg og mannen giftet oss for et par måneder siden gjorde vi det human-etisk, så det er vel mulig vi ender med en human-etisk navnefest.

hadde nøytral velkomstfest til første, uten religiøs eller annen sermoni. For meg er det grunnleggende feil å bære frem ett nyfødt barn for å rense det for skyld. Hadde jeg vært troende hadde jeg heller valgt barnevelsignelse. Jeg har meldt meg ut av statskirken nå i voksen alder, men er heller ikke medlem av organisasjoner som forkaster all eksistens av en gud (f.eks HEF)

Her blir det Human Etisk navnefest, akkurat som vi gjorde med førstemann. Dersom han/hun ønsker kristelig konfirmasjon, vil vi støtte han/hun i det hundre prosent når den tiden kommer, men vi ønsker at det skal være barnets valg, ikke våres.

Dåp. Vesla er døpt også. om de vil melde seg ut av statskirka seinere så er det greit også, men vil bli helt feil for meg og mannen å ikkje døpe barna våre .                                         

Navnefest:) Selv om jeg synes dåp er en fin tradisjon, er jeg vi ikke kristne, og velger da heller navnefest!

Jeg selv ville egentlig valgt å ikke døpe, men mannen min er kristen og vil gjerne døpe barnet, så da er det i orden for meg :) Det er viktigere for han å døpe barnet enn det er for meg å ikke gjøre det så. Barnet kan velge selv når det blir eldre uansett :-)

Dunn skrev:
Vi har døpt førstemann og skal døpe nestemann også :-) 

Dåp her. Tror det blir ramaskrik fra svigers om vi ikke døper barnet. For meg er det helt det samme, jeg legger ingenting i det selv, men det er en fin tradisjon. Pluss at første barn ble døpt, også.

vi hadde en liten fest for å feire at vi hadde fått sønnen vår. Men det var ikke noe navnefest eller dåp. Vi er ikke kristne og mener at det er tull at små babyer skal måtte renses for skyld. Finnes jo ikke noe mer uskyldig enn et spedbarn! Ønsker våre barn å konfirmere seg kristelig så håper jeg dem gjør det av riktig grunn; at dem er oppriktig kristne. Og gjør dem det av riktig grunn vil dem heller ikke ha noe problem med å døpe seg som ungdommer.

Hvis det blir noen fest for denne babyen så er det et par jeg ønsker å ikke invitere som var der sist, fordi dem ikke klarte å respektere at vi ikke døper barna våre.

Back
Topp