Dåp eller navnefest, hvorfor?

abrakad

Forelsket i forumet
Vi har enda ikke feiret navnet til gutten vår som snart er 1 år, den største grunnen er at vi har en stor familie med mange eldre så det har ikke vært et tema enda pga corona. Men nå begynner vi å tenke litt på dåp/ navnefest. Det er en "diskusjon" om vi skal døpe lille i kirken eller ha en såkalt humanistisk dåp (???) (korrekt meg om det er feil)

Jeg har ikke vært i en navnefest, kun i dåp i kirke og vet ikke hvordan det virker eller hvem man kontakter osv.

Vi har litt delte meninger at vår sønn kan melde seg inn i kirken når han er stor nokk til å forstå - derav navnefest. Men vi er også der at han kan jo melde seg ut av når han er gammel nokk om vi døper han i kirken. Vi greier liksom ikke å bestemme oss.

Hva valgte dere og hvorfor? :D
 
Her kommer vi til å gå for en uformell markering à navnefest:) Ingen ‘søknad’ involvert.
Vi er ikke religiøse noen av oss så det å love å ‘oppdra barnet i den kristne tro’, blir for oss å stå der og lyge:hilarious: uavhengig av hva barnet selv måtte velge senere. Men, vi er jo enige i hva vi velger, så er jo kanskje litt lettere! Lykke til, håper dere blir enige om noe som fungerer for dere! En fin dag blir det nok, uabsett hva slags markering det blir:)<3
 
Vi har enda ikke feiret navnet til gutten vår som snart er 1 år, den største grunnen er at vi har en stor familie med mange eldre så det har ikke vært et tema enda pga corona. Men nå begynner vi å tenke litt på dåp/ navnefest. Det er en "diskusjon" om vi skal døpe lille i kirken eller ha en såkalt humanistisk dåp (???) (korrekt meg om det er feil)

Jeg har ikke vært i en navnefest, kun i dåp i kirke og vet ikke hvordan det virker eller hvem man kontakter osv.

Vi har litt delte meninger at vår sønn kan melde seg inn i kirken når han er stor nokk til å forstå - derav navnefest. Men vi er også der at han kan jo melde seg ut av når han er gammel nokk om vi døper han i kirken. Vi greier liksom ikke å bestemme oss.

Hva valgte dere og hvorfor? :D
Vi har hatt akkurat samme diskusjonen nå nylig. Jeg vil helst døpe, pga tradisjonen, er ikke spesielt religiøs. Mannen ville helst ha navnefest. Siden vi giftet oss i kirken, også mitt ønske, så «fikk han denne». Vi booket gjennom nettsidene til humanistisk forbund. Så du kan jo sjekke der hva som er muligheten der dere bor? :)

Når vi først er inne på det har jeg et spørsmål jeg har lurt veldig på, om jeg får lov. Er det innafor med dåpskjole i en navnefest? :p
 
For vår del ble det dåp mest for å gjøre det enkelt for han når det er tid for konfirmasjon. Hvis alle vennene hans skal konfirmeres i kirken,så må han gjennomgått en dåp først hvis ikke. Å det er stress å litt kjipt i den alderen føler jeg.
Det er heller lettere for han å melde seg ut igjen når han er stor nok, om han vil det:)
 
Her kommer vi til å gå for en uformell markering à navnefest:) Ingen ‘søknad’ involvert.
Vi er ikke religiøse noen av oss så det å love å ‘oppdra barnet i den kristne tro’, blir for oss å stå der og lyge:hilarious: uavhengig av hva barnet selv måtte velge senere. Men, vi er jo enige i hva vi velger, så er jo kanskje litt lettere! Lykke til, håper dere blir enige om noe som fungerer for dere! En fin dag blir det nok, uabsett hva slags markering det blir:)<3
Nå spør jeg dumt, men - hadde dere gjester med middag, kake og gaver? Bare som en vanlig fest liksom? "MÅ" ikke navnet registreres noen steder annet enn på skatteetaten liksom? Helt blank her som du sikkert skjønner :joyful:
 
For vår del ble det dåp mest for å gjøre det enkelt for han når det er tid for konfirmasjon. Hvis alle vennene hans skal konfirmeres i kirken,så må han gjennomgått en dåp først hvis ikke. Å det er stress å litt kjipt i den alderen føler jeg.
Det er heller lettere for han å melde seg ut igjen når han er stor nok, om han vil det:)
Det som er litt morsomt her er at det kullet som skulle konfirmeres her jeg bor ifjor, de døpte seg før konfirmasjonen! De var 4 av totalt 17 konfirmanter som døpte seg og de synes det var kjempegøy :joyful:
Vi er ikke troende men jeg synes det er så fint og tradisjonelt å døpes i kirka, men igjen, vi er ikke tradisjonelle mennesker så ja.. Blir ikke enig med oss selv :wacky::joyful:
 
Nå spør jeg dumt, men - hadde dere gjester med middag, kake og gaver? Bare som en vanlig fest liksom? "MÅ" ikke navnet registreres noen steder annet enn på skatteetaten liksom? Helt blank her som du sikkert skjønner :joyful:

Hei! Har ikke hatt ennå da førstemann fortsatt ligger inni magehuset, men har vært i to stk:)
Der var det kun en sammenkomst med venner og familie, som en bursdag. Var ingen fokus på navn heller sånn sett, men taler og gaver, mat, velkommen til verden, etc. Veldig kos:) Mulig humanetisk forbund har egne ordninger og ‘registreringer’, men det er sikkert lett å Google seg frem til:)
 
For oss var dåp uaktuelt. Ingen av oss har noe tro og vi synes det blir feil å stå i kirken og love at vi skal oppdra våre barn i kristen tro når det ikke kommer til å skje. Så av respekt for kirken og deres medlemmer valgte vi en uformell navnefest. Vi er også av den oppfatning av at tro er noe man skal velge selv (en dåp anser vi som et valg vi har tatt). Så barna står fritt til å døpe seg senere hvis de ønsker det. Ønsker de dåp og konfirmasjon i kirken støtter vi det.
 
Vi har enda ikke feiret navnet til gutten vår som snart er 1 år, den største grunnen er at vi har en stor familie med mange eldre så det har ikke vært et tema enda pga corona. Men nå begynner vi å tenke litt på dåp/ navnefest. Det er en "diskusjon" om vi skal døpe lille i kirken eller ha en såkalt humanistisk dåp (???) (korrekt meg om det er feil)

Jeg har ikke vært i en navnefest, kun i dåp i kirke og vet ikke hvordan det virker eller hvem man kontakter osv.

Vi har litt delte meninger at vår sønn kan melde seg inn i kirken når han er stor nokk til å forstå - derav navnefest. Men vi er også der at han kan jo melde seg ut av når han er gammel nokk om vi døper han i kirken. Vi greier liksom ikke å bestemme oss.

Hva valgte dere og hvorfor? :D


Vi går for en dåp i kirken så kan det bestemme selv når det er gammelt nok til å melde seg ut (som du beskriver selv i innlegget her)

vi er ikke religiøse personer så valget gikk ikke på kirke av den grunn, men vi ønsket det formelt. Var inne på forskjellige som navnefest, men dette føltes ikke oss så da gikk vi for dåp i kirke.
 
Det som er litt morsomt her er at det kullet som skulle konfirmeres her jeg bor ifjor, de døpte seg før konfirmasjonen! De var 4 av totalt 17 konfirmanter som døpte seg og de synes det var kjempegøy :joyful:
Vi er ikke troende men jeg synes det er så fint og tradisjonelt å døpes i kirka, men igjen, vi er ikke tradisjonelle mennesker så ja.. Blir ikke enig med oss selv :wacky::joyful:
Ja det kan sikkert være gøy hvis det er flere som må gjøre det samme,men kan tenke meg det er litt kjipt om man må gjøre det alene :p
 
Har hatt dåp pga tradisjon. Fristende å ikke døpe sistemann fordi jeg syns det er blitt mye styr for lite. :hilarious: Og mitt forhold til kristendom er blitt verre siden sist. Men det er viktig for mannen, og det er litt ukult for sønnen vår om han blir den eneste i klassen som ikke er døpt.
 
Vi er ikke medlem av noe trosamfunn eller human-etisk forbund og har derfor ikke hatt dåp/navnefest.
Om barna ønsker å bli medlem av et trosamfunn og døpe seg så får de selvsagt lov til det.

Om de ønsker å konfirmere seg så er det selvsagt greit også, -både religiøst og borgerlig. Om de da må døpes, så regner jeg med de er modne nok til å gjennomføre dette.
 
Vi hadde navnefest, uten noen seremoni gjennom humanetisk forbund eller andre :) Det var formelt i den forstand at alle pyntet seg, bunad osv. Det var middag, kakebord, gaver og taler. Han fikk også to faddere som har i "oppgave" å være ekstra gode voksne for ham å støtte seg på:Heartblue Vi har ingen tilknytning til noe trossamfunn, men ville feire gutten vår sammen med de vi er glad i:joyful:
 
For eldste ble det ingenting. For mellomste ble det en "velkomstfest". Liksom en velkommen-til-verden, i stedet for verken dåp eller navnefest.
Da inviterte vi nær familie (våre foreldre, søsken og besteforeldre) og laget middag (en gryte rett av noe slag, og ris) og ordnet kaker. Ble veldig hyggelig :)

Med denne babyen har vi ikke egentlig snakket om noe enda, men en slags velkomstfest er jo hyggelig ❤️
 
Back
Topp