dåp eller ikke?

verteline

Elsker forumet
Hei :) jeg er en super tenker mamma :P å har allerede begynt å tenke dåp :P sist jeg var gravid var alle bordkort å innbydelser ferdig før fødsel.. hehe. super greit å slippe etterpå :)

så lurte på.. hva skal deres barn? døpes eller ikke? :)

Dåp i kirke :)

Dåp i kirken. Sist var innbydelsene så godt som ferdige før fødsel (manglet bare bilde)

dåp i kirken.

sist fikk vi ikke tid til dåp,så nå blir det nokså fort dåp tror eg

blir dåp i kirke  

Blir dåp i kirken:-) akkurat som med storebror.

Jeg er religiøs, så for meg er dåp en selvfølge;) jeg tenker også litt på den, og ve hva jeg skal ha til mat og dessert o.l. Jeg gleder meg. Hadde en fantastisk dåp for storesøster 4 år siden ;)

Her blir det også dåp. Om det blir i kirken eller om det blir i et tilsvarende trossamfun har vi ikke funnet helt ut av ennå. Men vi snakker også om det, og om hvem som skal være faddere. For oss der det viktig at det ikke er hvem som helst.

Dåp i kirken som storebror :)

Vi har vært enige om navnefest lenge =) 

Dåp i kirken, akkurat som storesøster :) 

Religion er ikke viktig for meg, men tradisjon og familie er veldig viktig for meg. Jeg ble selv døpt i den kirken, det samme ble storesøster, foreldrene mine giftet seg der, bestemor, bestefar og tante er begravet der, det er en del av oss føler jeg :) 
Mulig jeg er den eneste som mener det, besteforeldrene mine var kristne, ikke slik at man merket det på dem, men slik at det var en trøst og noe de snakket om selv de siste timene når bestemor lå for døden.
Derfor, er det viktig for meg :) 

Det er også det fysisk nærmeste jeg kommer dem igjen, og det nærmeste mine barn kommer til å komme sin mors familie... 

Vi kommer til å velge navnefest gjennom humanetisk forbund slik vi gjorde med førstemann.Sambo er ikke medlem av statskirken(heter vel ikke det nå),og er sterkt imot dåp.Jeg ønsket en seremoni så da ble det navnefest :)

Blir nok navnefest som med storesøster:)

Her blir det dåp i kirken. Det er tradisjon i både min og sambo sin familie 

Her blir d dåp i kirken..... håper å få det til i kirka jeg selv er døpt:)

Oi, det var mange som skulle ha dåp i kirken.

Her er det mulig at det ikke blir noe. Hvis det blir, blir det dåp i kirken - tradisjonen tro. Men jeg føler meg ikke heelt bekvem med å døpe barnet uten å være troende.
Selv valgte jeg å døpe meg da jeg ble ungdom (en periode jeg også var troende). Greit å gi barnet en mulighet til å velge. Og ta et bevisst valg.

Hmm.. Synes det faktisk er vanskelig. Tradisjon er jo fint, men det føles bare ikke helt riktig bestandig. Og nå er jo ikke kirka en del av staten heller lengre - merkelig nok.

Sikker bare jeg som over-tenker det... Ble bare litt forbauset da jeg så at såå mange skulle døpe. Trodde ikke det var så vanlig lengre :)

Her blir det navnefest, som storebror, Jeg er ikke døpt selv, så for meg føltes det mest naturlig..

Her blir det dåp i kirken som de tre andre.
Jeg har bestemt hvem mine to faddere skal være, og venter spent på at gubben skal komme med sine.

Skal døpes i kirka. Må bare finne ut om vi skal ha dåpen i den kirka storebror ble døpt i, eller om vi skal velge en annen..

Back
Topp