Dåke som jobbar på småbarnsavdeling i barnehage (avstemming)

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Dersom du ikkje trengte å ta hensyn til økonomi i det heile tatt: Ville du hatt din baby i barnehage frå den var 10-12 mnd gamal?

Jeg HAR jobbet på småbarnsavdeling, i den samme barnehagen som datteren min går i (hun begynte da hun var 10 mnd). Fordi vi kun har deltidsplass, og fordi jeg har mulighet til å gi henne korte dager (hun er aldri lenger enn 5 timer i barnehagen, og halvparten av denne tiden sover hun) synes jeg det er HELT greit at hun går der. Hun koser seg veldig, og venner seg til å være i barnehagen, og jeg får litt tid til å pleie en sliten, høygravid kropp.

Hvis jeg hadde måttet ha full plass, og ha henne lange dager i barnehagen (f.eks fra 8-16) hadde jeg nok grått mine modige tårer hver dag etter levering... Selv om jeg kjenner alle i personalet godt, og selv om jeg VET at det går helt fint, og at selv de minste barna trives godt... For det er jo babyen min jeg da overlater til noen andre, hele dagen, hver dag...

Hvis jeg hadde god nok økonomi til å ha ungene hjemme skulle de fått vært hjemme til de var 18-24mnd :)

Jeg har jobbet mange år på småbarnsavdeling, og jeg ser at de minste virkelig ikke lider noen nød. Likevel ville jeg hatt barna mine hjemme til halvannet år om vi ikke skulle tatt hensyn til økonomien.

Lykkeliky skrev:
Jeg har jobbet mange år på småbarnsavdeling, og jeg ser at de minste virkelig ikke lider noen nød. Likevel ville jeg hatt barna mine hjemme til halvannet år om vi ikke skulle tatt hensyn til økonomien.

signerer

Stemte ja, men synes det er vanskelig. En slik avgjørelse er sjelden helt svart-hvitt. I vårt tilfelle må det bli sånn at han begynner når han er rundt 10-11 mnd. Heldigvis har vi sjansen til å gi ham korte dager. Det er ikke noe jeg ser lett på selv om jeg jobber på småbarnsavdeling selv. Ikke fordi jeg ikke tror at han kommer til å ha det bra eller trives, men fordi jeg kunne tenke meg å være sammen med ham selv.

Når det er sagt, har jeg samtidig bestemt meg for å ikke ha ham i min egen barnehage. Jeg jobber i en liten bhg med 3 avdelinger, hvor bare en er småbarnsavdeling (den jeg jobber på). Jeg kjenner meg selv såpass at jeg vet jeg nok hadde "hauket over" hvordan han hadde det, og jeg tror på at det er bra for ham (og meg!) å få sin hverdag i bhg uten at jeg skal gå inn og ut og forvirre ham. Skulle vi vært på samme avdeling hadde det sannsynligvis blitt vanskelig for både ham, meg og det øvrige personalet. Heldigvis er det flere små barnehager i nærområdet med egne småbarnsavdelinger, satser hardt på å få ham inn i en av dem der jeg kjenner folk som både jobber og har barna sine og kan gå god for driften.

Gutten min begynte når han var 10 mnd, men da hadde jeg ikke noe valg ;)
Jenta begynte når ho var 13 mnd. Skulle ønske jeg kunne venta lengre med gutten.. Men ikke alltid det går ;)

Så nei, jeg hadde ikke sendt en unge på 10 mnd i bhg hvis jeg hadde hatt noe valg :)
Men så jobber jeg på samme avd. som dei minste, så jeg har sett barna mine hver dag :)

Lykkeliky skrev:

Helt enig!

Back
Topp