Då va d min tur t å var oppgitt og lei meg pga arbeidsgiver...

yr^

Betatt av forumet
Har fått 20% sjukemelding og blei forrige veka enige med sjefå om at eg sko få onsdagane fri sånn at eg kan henta meg inn litt midt i vekå for så å jobba et par dagar t. Men så ringe hu meg idag og klare å sei at hu trur d e bedre for meg og arbeidsplassen å heller korta ner litt på dagane, og ikkje ta den heile dagen fri.

For meg som jobbe i butikk å står heile dagen (slite med isjas når eg står for lenge) så utgjer dei 20% 6,5time i 3 veker og 7,7timar den 4.vekå. Det vil jo ikkje bli mar enn 1-1,5 time kortare dag for meg og så ska d seiast at eg har 1time og 15min reise for å komma meg på jobb.

Sukk! Eg kjenne eg bler så oppgitt! Koss ska eg klara henta meg inn nå... Kjenne eg får vodt i isjasen og hodet bare med tanken.

Off... Blei rotete dette.. Håpe dokk forstår ka eg meine. Eg lure jo på om hu har lov t å gjer dette? Legen ga meg sjukemeldingå med tanke på ein heil dag fri og ikkje bare små timar som ikkje komme t å merkast i d stora heila...

Fant ut at eg sko senda ein mail til Handel og Kontor. Så nå bler det spennande å hørra ka rettigheter eg egentlig har!

Hate å føla sånn at eg ikkje har lyst t å gå på jobb! Slite så på psyken!

Så utrolig kjipt gjort av sjefen din. Godt du har sendt en mail til handel og kontor. Bare å sette foten ned, du kjenner kroppen din best. Så om det er det å ha "fri" en dag i uken som er det beste for deg så håper jeg at jobben din legger tilrette for det, og ikke det som passe dem best.

Nå veit ikke jeg helt regla for dette men trodde arbeidsplassen var pliktige til å tilrettelegge sånn at det blir best for deg når du er gravid. Så skulle tro du kunne bestemme det litt selv???...

Håper det ordner seg :) Ikke slit deg ut ihvertfall! Da blir du jo bare enda mer sykmeldt!

Har fått snakka me HK og der seie di at hu ikkje har lov t å dela opp dei timane dersom legen har sagt dei ska brukast på ein heil dag. Så då har eg jo rettighetene på min side, men e likavel kjipt å måtta gå mot sjefen.

Grue meg t å gå på jobb imårå... Så eg får bare håpa på d besta og få legen min t å snakka me na om det sko bli skikkelig vanskeligt!

Sko vist ikkje var så enkelt dette.
Legen min hadde ikkje skrevet spesifikt at d skulle gjelde ein heil dag. Sjøl om d va d me blei enige om.
Og Arbeidsgiveren min sammenligner meg med sin datter som har vondt i ryggen og som har det bedre med kortere dager...

På toppen av alt er legen min vekkreist denne veka, men skal få snakka me ein legestudent på fredag(stengt imårå).

Selv om lege ikke skriver det, så er det legens anbefalning som gjelder. Det fikk jeg beskjed om i alle fall. Det er stoor forskjell på å korte ned på dager, og ha hele dager fri.
I starten kortet jeg ned på dagene (hadde fri litt fra morgenene av) p.g.av kvalmen/oppkast om morgenene. Da var det med hensiktsmessig.

Nå jobber jeg man, ons, fred - og har derfor to fridager til å hente meg inn. Dette fordi kroppen reagerer med oppkast/kvalme hvis jeg jobber for mye over tid (trust me - prøvd ut). Derfor er det beste å ha en pausedag i mellom hver arbeidsdag.

Du må bare prøve å forklare situasjonen overfor arbeidsgiver. Vet det er vanskelig, men så får man bare håpe han/hun forstår. Tross alt legen og du som vet hva som er best i situasjonen :) Lykke til!!

huff forstår godt at du gruer deg til jobb da ja!.. Håper du får ordnet opp i det, er jo du som vet hva som er best for deg! Lykke til!

Ser for meg at sjefå komme t å villa diskutera dette ganske møje imårå... Syns d bler så feil å sammenligna meg me datterå!

Offameg... Dette blei ein kjip dag...

Men uansett:
Takk for støtte, jenter! Håpe dagen imårå går fort og at eg får snakka med legestudenten tidlig på fredag sånn at me kanjse kan få avklart dette!

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sakt det til sjefen min at det er det du trenger for å ''overleve'' dagene på jobb, og hvis ikke hu klarer og få det til så ender det nok med at du blir 50 eller 100% sykemeldt.. Har vært butikksjef sjøl og vet det kan være en kabal og få det til og gå opp men sånn er det bare.. er ikke ditt problem at hu ikke klarer og fikse dette for deg! kan være smule skremmende og ta dette opp med sjefen men blir bedre for deg lagsiktig! 

Lykke til!

Arbeidsgiver kan ikke avgjøre om du skal korte ned på dagene eller ta en dag fri. Dere skal bli enige om en ordning sammen, og om du sier at du ikke har behov for kortere dager, men en hel dag fri istedet, så er det liten hensikt i at sjefen krangler om den saken. 

Jeg er oppi samme mølja sjøl, men jeg har større utbytte av kortere dager enn hele fridager (da jeg ikke klarer å bruke en ekstra fridag til noe produktivt, og føler at en hel dag blir sløst vekk). Veldig individuelt det der..:)
Pga for lite ansatte har jeg gått med på å ta en hel fridag istedet for mindre timer, for at det skal gå opp i opp hos mine kollegaer. Hadde jeg hatt større problemer (isjas/bekkenløsning), så hadde jeg nok vært litt mer bestemt i saken. 
Lytt til kroppen din, og forklar sjefen din hva du har behov for og hvorfor.
Lykke til! Krysser fingrene for at det går smekkgodt.:)

I morgen har jeg min fridag, og den skal brukes til plenklipping i finværet!!!! Herlig...:)

Etter litt diskusjon og masse urelevant info om hennas helsa og arbeidstimer gjekk sjefå med på å gi meg torsdagane fri. Kunne ikkje få onsdag for då har en annen kollega av meg fridag.

E jo bra eg fekk den dagen, men eg kjenne meg sjøl godt nok t at dette ende nok med litt mar sjukemelding om ei stund, for eg klarer 2 dager på rad på jobb, men kjem t å slite med den 3... jaja..

En kan vist ikkje få alt her i verden..

Kansje verdt en tur t jordmor for å få snakka om rettigheter til tilrettelegging... Like egentlig ikkje hu, men hu har vel muligens litt erfaring fra andre som har slete med d samme...

Back
Topp