DÅPSKJOLE

Dentredje

Elsker forumet
Hva slags dåpskjole hadde nurket deres?
Hva slags farge hadde dere på sløyfebåndet?
Kjøpte dere ny, lånte dere eller har den gått i arv?

Bare nysgjerrig[;)]

Vi lånte en hvit heklet dåpskjole, med heklet lue til. Jeg valgte å ha lys lilla bånd på[:)] 
Prinsessa var så fiiiin

Vi har ikke hatt dåp ennå, men Tilde skal ha den jeg brukte da jeg ble døpt. Hvit silke med et bånd av rosa blomster under "bysten", nederst på skjøret og på ermene. Den er veldig søt og lite dillete. [:)]

Skal til Oslo oghente dåpskjole hos tanta mi i morgen. Er en kjole som de aller fleste av meg, min søster, mine søskenbarn og noen tremeninger, mor og tante og onkel er døpt i. Er brodert inn navn på alle som er døpt i kjolen nederst på den.
Skal ha lue fra gubben sin side. Ikke verdens fineste, men tradisjon fra dems side så har ikke krangla på den. Er jeg heldig passer den ikke så vi må finne noe annet.[:D][:D]

Denne hadde snuppa på seg. Mamman min som har strikket!

Skal være en sløyfe det der, men snuppa reiv opp sløyfa før jeg rakk å ta bilde! [8D]

ORIGINAL: Mari Mamma

så utrolig nydelig kjolen til Emma Madelen var da Carpus[;)]

Takk for det! [:)] Veldig fornøyd med den selv også!

William hadde ny silkekjole som jeg plukket ut og mamma kjøpte.
Den skal heretter gå i arv i familien, og navnene broderes på underkjolen.
Synes kjolen var lekker, litt glatt å bære - men helt nydelig:

vi hadde en som farmor har strikket og som det er 4 andre før som har brukt. vi kjøpte ei dåpsnål m sløyfe på gullsmeden og hadde til, syntes det blei fint. slik med inngravert navn på[;)]

Vi brukte en kjole som ble sydd til sambo og siden har vært brukt på siden hans. Den er i hvitt, med underkjole i blått eller rosa, og har blå/rosa bånd rundt håndleddene.
Til storesøsters dåp fikk svigermor noen til å brodere inn navnene til alle som har brukt den nederst på kjolen. Det ble skikkelig lite pent, så til denne dåpen brukte vi en patent tanta mi har på de kjolene hun har laget. Fikk laget to bånd som ble festet helt øverst på kjolen. På det ene båndet er guttenavnene brodert inn med blått, på det andre står jentenavnene i rosa. Det ble MEGET stilfullt i forhold. [:)]

Mange fine kjoler ute og går her![:D]

Hekla dåps kjolen selv. Synest den ble ganske fin når den ble ferdig(stålt) hehe..
Ikke de beste bilde, må nok ta den på en dag å ta litt bilder av lillemor i dåpskjolen
.

Jeg og mamma fikk sydd en dåpskjole da storesøster ble døpt som skal følge familien. Ble ganske fornøyd med den. 

Litt dårlig bilde, men det eneste jeg fant av hele jenta :o)

Litt flere detaljer på kjolen

Kjøpte den nå, og vi skal ha den som familiekjole håper vi.
Hvis de andre vil bruke den da.
Bytter ut båndet etter ønske.
Vi valgte Fuksiafarge, som var gjennomgangsfarge på navnefesten.

dåpskjolen er fra min side av slækten och luen er samboern sin, passet veldi godt ilag [:)]
sløyfebåndet kjøpte jeg selv

Hei!Vår datter ble døpt i en skjønn dåpskjole som er nesten 100 år gammel[:)]Oldemor ble døpt i den,bestemor også.Hadde vært pakket bort da min mamma fant den frem,ho skyllte den forsiktig opp og sydde ett stykke tynn,tynn blonderstoff over selve kjolen mens bryst stykket var helt perfekt.Hadde ett vinrødt bånd med stor sløyfe rundt livet og smale bånd rundt ermer.Den var og er bare helt vidunderlig skjønn[:)][:)][:)]

Litt dårlig bilde, men
Vincent hadde dåpskjole som både eg og litlasøsto mi e døypt i.
Oldemor til Vincent som har sydd den!

Har jo vist den frem før men viser den gjerne igjen:

Brunt var også tema i dåpen når vi pyntet bordet og slikt.
Jeg og mamma strikket denne til Leander, jeg var litt redd den skulle bli for varm men det gikk kjempefint han var akkurat passe. Den er strikket i alpakka ull så den er ikke så tung. Det er to deler, en dress med skjørt utenpå slik at man kan ta av skjørtet etter dåpen.

ORIGINAL: toi

Hei!Vår datter ble døpt i en skjønn dåpskjole som er nesten 100 år gammel[:)]Oldemor ble døpt i den,bestemor også.Hadde vært pakket bort da min mamma fant den frem,ho skyllte den forsiktig opp og sydde ett stykke tynn,tynn blonderstoff over selve kjolen mens bryst stykket var helt perfekt.Hadde ett vinrødt bånd med stor sløyfe rundt livet og smale bånd rundt ermer.Den var og er bare helt vidunderlig skjønn[:)][:)][:)]

oi! Det var spesielt[:)] Lyst til å dele den med oss?

Jeg har dåpskjolen som jeg ble døpt i. Den var det min oldemor som sydde til sine barn for omlag 100 år siden. Men jeg ville ikke bruke den for stoffet har blitt så tynt. Etter at diverse familie lånte den på 70 og 80 tallet da det var så populært å bruke klor til bleking. Klor har nok ødlagt stoffet i kjolen. Har foreslått at vi rammer den inn og hengre den på veggen i stedet [:)]  Derfor fikk IA ny dåpskjole. Jeg har kjøpt en fin bok som skal følge kjolen. I den skal jeg sette inn bilde og skrive div data fra dåpen. Så er tanken at familie og venner skal få låne kjolen mot at de setter inn bilde og skriver i boka [:)]  Kjolen er dansk fra lilly.dk som har utrolig mange fine og rimelige dåpskjoler. Var nesten litt vanskelig å velge [;)]

Back
Topp