Jeg var på TUL i går (6+5). Fikk både se og høre hjertet til mini, men fikk samtidig en litt mindre hyggelig beskjed. Det er tydeligvis helt normalt med små cyster i begynnelsen av graviditet pga økning i progesteron. Problemet er at min cyste har vokst til 8 cm og sitter fast på venstre eggstokk. Gyn forklarte at det kunne få følgende utfall:
- den krymper og forsvinner av seg selv. Dette vil ikke være verken vondt eller farlig.
- den kan løsne fra eggstokken og skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den kan vri seg og vrenge seg rundt eggstokken. Dette er en akutt situasjon og vil være veldig smertefullt. Jeg må legges inn og vri den tilbake ved hjelp av kikkhullsoperasjon.
- den sprekker. Dette kan være veldig smertefullt, og kan også skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den vokser og fylles med mer væske. Da bør den punkteres og fjernes gjennom kikkhullsoperasjon.
Det var noen fler mulige utfall som jeg ikke helt husker, men veldig mange av de mulige utfallene ender med kikkhullsoperasjon, noe som medfører risiko for den lille der inne
.
Er det noen som har, eller har hatt, lignende og som enten har «mistet» den eller måttet fjerne?
- den krymper og forsvinner av seg selv. Dette vil ikke være verken vondt eller farlig.
- den kan løsne fra eggstokken og skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den kan vri seg og vrenge seg rundt eggstokken. Dette er en akutt situasjon og vil være veldig smertefullt. Jeg må legges inn og vri den tilbake ved hjelp av kikkhullsoperasjon.
- den sprekker. Dette kan være veldig smertefullt, og kan også skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den vokser og fylles med mer væske. Da bør den punkteres og fjernes gjennom kikkhullsoperasjon.
Det var noen fler mulige utfall som jeg ikke helt husker, men veldig mange av de mulige utfallene ender med kikkhullsoperasjon, noe som medfører risiko for den lille der inne
. Er det noen som har, eller har hatt, lignende og som enten har «mistet» den eller måttet fjerne?
Jeg håper det! Hadde flere da jeg var 14 år, og de vokste seg til over 20 cm og endte med åpen kirurgi med snitt helt opp til navlen
Jeg vet mange cyster kan være helt ufarlige, men jeg er litt redd historien skal gjenta seg

Fikk beskjed nå om at de med pcos lettere utvikler større cyster, men jeg håper den holder seg innafor normalen og bare forsvinner
Skal på TUL neste torsdag, så da får jeg se hvilken retning det går i