Cyster

Fløteis

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Jeg var på TUL i går (6+5). Fikk både se og høre hjertet til mini, men fikk samtidig en litt mindre hyggelig beskjed. Det er tydeligvis helt normalt med små cyster i begynnelsen av graviditet pga økning i progesteron. Problemet er at min cyste har vokst til 8 cm og sitter fast på venstre eggstokk. Gyn forklarte at det kunne få følgende utfall:
- den krymper og forsvinner av seg selv. Dette vil ikke være verken vondt eller farlig.
- den kan løsne fra eggstokken og skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den kan vri seg og vrenge seg rundt eggstokken. Dette er en akutt situasjon og vil være veldig smertefullt. Jeg må legges inn og vri den tilbake ved hjelp av kikkhullsoperasjon.
- den sprekker. Dette kan være veldig smertefullt, og kan også skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den vokser og fylles med mer væske. Da bør den punkteres og fjernes gjennom kikkhullsoperasjon.

Det var noen fler mulige utfall som jeg ikke helt husker, men veldig mange av de mulige utfallene ender med kikkhullsoperasjon, noe som medfører risiko for den lille der inne:nailbiting:.

Er det noen som har, eller har hatt, lignende og som enten har «mistet» den eller måttet fjerne?

Ingen erfaring eller hørt om. Ikke noe hyggelig beskjed å få❤ Krysser fingrene for at den bare krymper av seg selv!

Ingen erfaring her heller, men krysser fingrene for deg! Kanskje en av grunnene til at tul burde vært et tilbud fra det offentlige på samme vis som ordinær ul?

Ingen erfaring her heller, men krysser fingrene for deg! Kanskje en av grunnene til at tul burde vært et tilbud fra det offentlige på samme vis som ordinær ul?

Takk! Ja, nå er jeg veldig glad for at jeg dro på den timen. Når det er sagt så har jeg jo fått TUL gjennom fastlegen, men det er ikke før om 2 uker.. Jeg håper virkelig tilbud om TUL blir satt i system for alle snart!

Hatt cyste men ikke når jeg var gravid da, den var borte på oppfølgingskontrollen så det kan gå bra

Har også hatt en cyste på ca samme størrelse, da i livmoren (før svangerskapet). Den forsvant av seg selv uten ubehag. Har også hatt mindre cyster som har måtte bli fjernet, men ikke under svangerskap.

Jeg hadde en 7cm stor cyste på ultralyd i forbindelse med siste spontanabort. Hadde oppfølgingstime 3mnd senere da sånne cyster ofte forsvinner av seg selv. Ble gravid i mellomtiden og på TU nå i uke 6 (6 uker etter den forrige UL), er cysten helt borte uten antydning til noe :)

Jeg har hatt en cyste i flere år, den har vært med meg gjennom to graviditeter. Ingen problem knyttet til det:) Den trenger ikke å utgjøre noe som helst, håper det går problemfritt for deg også:)

Jeg har hatt en cyste i flere år, den har vært med meg gjennom to graviditeter. Ingen problem knyttet til det:) Den trenger ikke å utgjøre noe som helst, håper det går problemfritt for deg også:)

Takk:Heartpink Jeg håper det! Hadde flere da jeg var 14 år, og de vokste seg til over 20 cm og endte med åpen kirurgi med snitt helt opp til navlen:inpain: Jeg vet mange cyster kan være helt ufarlige, men jeg er litt redd historien skal gjenta seg:(

Jeg var på TUL i går (6+5). Fikk både se og høre hjertet til mini, men fikk samtidig en litt mindre hyggelig beskjed. Det er tydeligvis helt normalt med små cyster i begynnelsen av graviditet pga økning i progesteron. Problemet er at min cyste har vokst til 8 cm og sitter fast på venstre eggstokk. Gyn forklarte at det kunne få følgende utfall:
- den krymper og forsvinner av seg selv. Dette vil ikke være verken vondt eller farlig.
- den kan løsne fra eggstokken og skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den kan vri seg og vrenge seg rundt eggstokken. Dette er en akutt situasjon og vil være veldig smertefullt. Jeg må legges inn og vri den tilbake ved hjelp av kikkhullsoperasjon.
- den sprekker. Dette kan være veldig smertefullt, og kan også skape blødning som må stansen gjennom kikkhullsoperasjon.
- den vokser og fylles med mer væske. Da bør den punkteres og fjernes gjennom kikkhullsoperasjon.

Det var noen fler mulige utfall som jeg ikke helt husker, men veldig mange av de mulige utfallene ender med kikkhullsoperasjon, noe som medfører risiko for den lille der inne:nailbiting:.

Er det noen som har, eller har hatt, lignende og som enten har «mistet» den eller måttet fjerne?
Sniker fra september. Jeg hadde en cyste på 5cm på første ultralyd (6 eller 7 uker) gynekologen sa at det er veldig vanlig med cyster i svangerskapet og mest sannsynligvis forsvinner den. Hun ba meg være obs på eventuelle sterke smerter og at jeg måtte ringe nødnummer om dette plutselig skjedde. Hun gjentok at det var veldig vanlig og det ofte forsvant av seg selv. På ultralyd i uke 12 var cysten 2cm, og på ordinær ultralyd var den helt borte. :talk017

Takk:Heartpink Jeg håper det! Hadde flere da jeg var 14 år, og de vokste seg til over 20 cm og endte med åpen kirurgi med snitt helt opp til navlen:inpain: Jeg vet mange cyster kan være helt ufarlige, men jeg er litt redd historien skal gjenta seg:(
Samme her da jeg var 15 :( håper å aldri trenge å gjøre noe sånt igjen!!

Samme her da jeg var 15 :( håper å aldri trenge å gjøre noe sånt igjen!!

Nei, det er ingen hyggelig opplevelse! Jeg var ganske så spinkel på den tiden, men så jo høygravid ut med den magen jeg hadde:meh: Fikk beskjed nå om at de med pcos lettere utvikler større cyster, men jeg håper den holder seg innafor normalen og bare forsvinner:smiley-angelic001 Skal på TUL neste torsdag, så da får jeg se hvilken retning det går i:D

Back
Topp