CYSTER PÅ EGGSTOKKEN...

x1xiza

Glad i forumet
Cyste på eggstokken DETTE HAR EG KOPIERT FRÅ KVINNELEGEN.NO

Definisjon: det er en væskeholdig dannelse på eggstokken som kan sammenlignes med en vannpose.

Det kan være ulik størrelse på cystene fra noen få cm til 10-20 cm, og de kan inneholde forskjellig type væske. Man skiller også cyster etter hvor mange rom (kammer) de inneholder, ett eller flere, og om veggene er tykke eller tynne, eller om det er ujevnt kaliber på veggene eller om det er utvekster fra veggene. Man ser også på om det er lokalisert forandring i den ene eggstokken, eller om det er på begge eggstokkene.

Bakgrunn:
Når eggstokken forbereder seg til eggløsning modnes det egg i en liten cyste ( follikkel) og den kan bli opptil 2,5 cm ved eggløsning, og den brister ved eggløsning og egget slippes løs.

Vanncyster kan oppstå i eggstokkene hele tiden. Egget modnes i en slik vanncyste. Det er ikke alltid man kjenner at de sprekker og blir borte. Væsken suges opp fra bukhinnen. Noen ganger kan det gi smerte når de sprekker, den smerten pleier å gå over etter 1-2 dager. Det kan også dannes andre cyster på eggstokken, med slim eller blod. De kan gi smerte, men trenger det ikke.

får man lettere cyster igjen når man har hatt det en gang?
Når jeg har en cyste på eggstokken som inneholder blod, vil det da si at det er egget som er kapslett inn? Kan en da ikke bli gravid og få cyster sammtidig?

Svar fra Kvinnelegen:
Noen kvinner får flere cyster enn andre, og det går an å bli gravid selv om man har en cyste.

Jeg lurer på om man har like stor sjanse til å bli gravid dersom man har en cyste på eggstokken eller om dette medfører at graviditet uteblir?

Svar fra Kvinnelegen:
Hos noen kan en cyste på eggstokken gjøre det vanskelig å bli gravid, men det er avhengig av hva slags cyste det er. Se våre sider om cyster.

NOKEN ERFARINGER??? EG ER SÅ REDD FOR AT CYSTENE EG HAR KAN FØRE TIL AT EG IKKJE BLIR GRAVID...HAR JO PRØVD LENGE, OG VERT MYKJE PLAGET MED DETTE, MEN ALDRI SÅ VONDT SOM IGÅR..DÅ EG VART HENTET AV AMBULANSEN[:(]
EG SKAL TIL NY KONTROLL 10. OKT, OG ER SINNSYKT NERVØS OG REDD...

Hei,Iza! Jeg ville bare fortelle om ei venninne av meg. Ho har cyster på eggstokkene og har alltid hatt uregelmessig syklus pga.det. Ho tok en pillekur nå i vinter/vår og ble gravid på første eggløsning-er ca 5 måneder på vei [:)] hvis jeg skjønte det rett gjorde de tablettene at det gikk hull på cystene slik at egget fikk fri bane!! Så det er håp [:D][:D]

Slapp helt av Iza.Cystene hindrer deg ikke i å bli gravid. Da jeg var "ung"(sukk...)var jeg veldig plaget av cyster.Var nesten svingdørpasient på gyn.på aker. Da var jeg 18,da jeg var 19 ble jeg gravid,men mistet desverre barnet.Da jeg var 23 fikk vi sønnen vår,og det er helt andre medisinske årsaker til at vi ikke har klart å lage en før nå.Har forresten hatt cyster hele tiden...Men de er ikke plagsomme lenger,litt smerte,og så borte.

Husk:Det går bra,det kan være at du bruker litt ekstra mnt.på å lage en baby,men husk at produksjonen skal være morsom,ikke plikt!

Hei,Iza! Jeg ville bare fortelle om ei venninne av meg. Ho har cyster på eggstokkene og har alltid hatt uregelmessig syklus pga.det. Ho tok en pillekur nå i vinter/vår og ble gravid på første eggløsning-er ca 5 måneder på vei hvis jeg skjønte det rett gjorde de tablettene at det gikk hull på cystene slik at egget fikk fri bane!! Så det er håp

signerer den,for jeg har ei vennine også som sleit litt.hun er 4 mnd på veig nå etter en hormonkur[:D]

SÅ BRA!!!! TAKK!!!! [:D] dette skal eg ta opp med gyn. 10 .okt!

Hei på deg Iza.

Jeg var også plaget av cyster da jeg var yngere, men det har ikke hindret meg. Har en sønn på 2 år og en på vei. Husker at jeg lå på gulvet og gråt, kastet opp og trodde jeg skulle dø da de sprakk. Ingen stilling var god og ligge i.

Håper at du slipper flere som sprekker. Jeg har ikke hatt noen som har sprukket på mange år. Lykke til videre.

Klemmer fra meg.

Jeg vil bare si lykke til og jeg misunner deg ikke cystene dine.... Det er urettferdig at noen får sånne ekligheter!!!

Det er da en kjedelig bursdagspresang (vet du har bursdag dagen før, men jeg har bursdag den dagen[;)]) å få det
at du skal til gynekologen... Håper h*n kommer med hyggelige nyheter da...

takk for at du husker bursdagen min[:)]

Er det fleire som har meir enn 1 egg, og ein eggløysing? trodde det kun var eit egg eg..[8|]

eg blir visst ikkje noke særlig klok på det ang eggløysinga uansett eg hehehe[:D]

Jeg har slike syster på eggstokkene og jeg har mange...jeg har aldri gått på prevansjon og heller ikke blitt gravid..samboeren min og jeg bestillte time på prøverør og den timen fikk vi i juni...jeg var på en legesjekk i mai for å skjekke at systene ikke var "farlige" og da var jeg gravid[:D][:D][:D][:D][:D]

tenk det da...så det er mulig å bli det ...jeg gikk også til soneterapi i tillegg . Har en følelse av at det også hjalp.

Den beste dagen i ditt liv kommer nok om ikke så lenge[:)] ha is i magen og lykke til[;)]

det er så godt å få sånne historier, tusen takk og GRATULERER! [:D][:D][:D]

Back
Topp