Cyster og IVF-oppstart

Trulte_86

Flørter med forumet
Håper det er noen som kan dele sine erfaringer med cyster og IVF, og om cyster har satt stopper for oppstart?Har vært innom flere leger siste 2-3 ukene i forbindelse med BO, etterfulgt av 7 (!!) runder med cytotec, der alle har kommentert særlig en av cystene mine. På siste ultralyd før jeg fikk dra hjem fra sykehuset etter aborten så legen at jeg nå har cyster på begge eggstokkene, på den ene er det en cyste på ca 4-5cm og ett par ganske små, mens på den andre er det en diger cyste på 8,3cm (som forøvrig var bare 5cm for to uker siden). Legen kunne ikke svare på om slike cyster ville ha noe betydning for IVF-oppstart i august/september, hun kunne ikke noe særlig om IVF sa hun, og fertilitetsseksjonen på sykehuset er stengt i juli så får ikke ringt for å spørre hvilken betydning disse cystene vil kunne ha for IVF..

jeg har mange pcos med masse cyster på begge eggstokkene... for min del så hold de seg små under hele behandlingen... MEN ved store cyster er det vel gjerne anbefalt å fjerne cystene kirurgisk først. (det er hvertfall det logikken min sier)

Jeg har hatt kikkhulloperasjon, hadde noen vinter på eggstokkene og på livmor og endometriose i tillegg. Ble først operert før starta på ivf. Da vekk mer avklart grunn til barnløshet.

Jeg hadde en stor cyste i den ene eggstokken før sist forsøk, og den måtte være borte før vi kunne starte stimulering. De blir som regel borte med mens heldigvis, og det ble min. Men kan det være forskjell på cyster utenpå og inni eggstokken, eller befinner alle cyster seg inni eggstokken? :P Jeg har aldri helt skjønt det der, for jeg har inntrykk av at "cyster på eggstokkene" er cyster utenpå som kan skape problemer, sprekke, gjøre vondt osv, mens cyster inni pga feks PCOS blir noe annet. Mulig jeg er på jordet. Kanskje noen vet :P

Jeg hadde en stor cyste i den ene eggstokken før sist forsøk, og den måtte være borte før vi kunne starte stimulering. De blir som regel borte med mens heldigvis, og det ble min. Men kan det være forskjell på cyster utenpå og inni eggstokken, eller befinner alle cyster seg inni eggstokken? :P Jeg har aldri helt skjønt det der, for jeg har inntrykk av at "cyster på eggstokkene" er cyster utenpå som kan skape problemer, sprekke, gjøre vondt osv, mens cyster inni pga feks PCOS blir noe annet. Mulig jeg er på jordet. Kanskje noen vet :P
Er akkurat det jeg er litt bekymra for, at den må være borte men at den ikke blir det. Er så fryktelig klar til å starte opp med hele prosessen, kunne skippa hele sommern og gått rett på september for min del :P Tror jeg skal ringe fertilitetsseksjonen når de åpner i august å få dem til å se på cysten da og gjøre en vurdering. Den jeg har er utenpå om jeg forsto det rett, fikk direktenummeret til gynekologisk poliklinikk da jeg dro fra sykehuset, og beskjed om å ha lav terskel for å ringe om jeg opplever smerter, for da kunne det være at cysten tvinner seg rundt "stilken" evt sprekker. Nesten så jeg håper den sprekker og forsvinner :P

jeg har mange pcos med masse cyster på begge eggstokkene... for min del så hold de seg små under hele behandlingen... MEN ved store cyster er det vel gjerne anbefalt å fjerne cystene kirurgisk først. (det er hvertfall det logikken min sier)
Ja er det jeg også tenker, at det er jo logisk å fjerne den om den ikke går tilbake av seg selv i løpet av sommeren i alle fall. Er vel bare å smøre seg med tålmodighet, og krysse fingrene for at den forsvinner/minker såpass i str at den blir ubetydelig for oppstarten :)

Jeg ble gravid med IVF med en cyste på 4,5 cm. Den ble operert bort året etter jeg fikk min sønn.

Back
Topp