Cyste på eggstokkene

siljekua

Forelsket i forumet
Hvordan behandler man det? Må man fjerne eggstokkene..?

Jeg hadde cyster på eggstokkene, men det ble ikke gjort noe med de. De sprakk. Det var dritvondt.
Aner ikke hva som gjøres med dem om de oppdages før smertene kommer.

Nei, de fjerner bare cystene.. Noen cyster forsvinner også av seg selv.. Kommer litt ann på plassering osv.. 

Jeg har en cyste på en eggstokk. Min blir ikke fjernet fordi den er "for liten". Det vil skape mer problemer for meg mtp arrvev osv enn å ha den.
Tror gynekologen min sa de fjerner ikke før den er over 5 cm eller skaper problemer/smerter.

Hemmer det sjangsen på å få barn hvis man har/hadde det? 

jeg hadde 17cyster på den ene eggstokken, og den andre eggstokken fikk han ikke telt på, den svar sprengstor, og eggstokkene var grusomt vonde! Fikk beskjed om at jeg kom nok til å slite med å få barn, men han skulle sette meg på noe som heter metformin, samt at jeg skulle "spare" eggstokkene ved å gå på en type p-piller, slik at jeg ikke fikk eggløsning en liten stund.
Da vi fant ut at vi ville begynne å prøve, tok det 3mnd før jeg ble gravid, og her sitter jeg 6,5mnd på vei, med er fin gutt i magen!
Det er veldig vanlig å få en eller flere cyster oppigjennom din fruktbare alder. Dette er egg, som ikke modnes ordentlig, som kapsler seg inn og bli værende i eggstokken din. De sprekker stort sett av seg selv.
Klem

hos meg ble det oppdaget cyster på eggstokkene da jeg var ca 16 år trur jeg, og det var da aldri snakk om noe behandling... hmmm... kjenner jeg begynner å lure nå, burde jeg kanskje fått noe oppfølging på det?? Er jo maaange år siden - men jeg har aldri hatt noe vondt, så regner med det er sånn enda

Hadde mange syster på eggstokkene når jeg var 12-13 år. De gjorde ingenting med det, men fikk beskjed om at eg mest sannsynlig ikke vill få barn, ville ihverfall slite med å få barn. Grunene til at jeg hadde syster var at jeg hadde for mye manlige hormoner i kroppen og derfor fikk jeg heller ikke mensen naturlig. Ble satt på ppiller.

Har levd med vissheten om at jeg kansje ikke kunne få barn hele ungdomstiden og starten av 20 årene.

Jeg kan skrive under på at legene tok helt feil, for jeg ble gravid på pillen og har nå en nydeig liten gutt på 18 mnd. Så selv om de sier en ting så har ikke legene altid riktig[:D] heldigvis!

Har hatt flere cyster. Sprekker av seg selv.

De kan fjernes ved kikkhulls-operasjon

Litt teit spørsmål kankje, men hvordan finne ut at mann har cyster i eggstokkene?

ORIGINAL: Gollemor

Jeg hadde cyster på eggstokkene, men det ble ikke gjort noe med de. De sprakk. Det var dritvondt.
Aner ikke hva som gjøres med dem om de oppdages før smertene kommer.

samme her..de behandler det ikke...

Fikk fjernet en eggstokk fordi man oppdaget det de troede var et fibrom (ufarlig svulst) ved tidlig ultralyd da jeg ventet nr. 2. Det visste seg å være en tvillingecyste (en cyste med fedt og håvev og sånt). Grunnen til at de opererte var at det er eneste måte å få undersøkt hva det egentlig var. Viktig å utelukke kreft.
Det er vanlig med vanncyster som kommer og går. Noen er plaget med smerter - andre ikke. Kan sees ved UL.

Min andre sønn kommer fra egg fra cyste eggstokken. Og nå venter jeg nr. 3 fra den gjenværende eggstokk. Så ingen problemer med fruktbarheten her.

Hadde en stor cyste på 16x7 cm (dette var på kontroll da jeg var 6 uker på vei, og de trodde den hadde vokst mye på 6 uker-noe de ikke kunne si for sikkert siden den var sprukket), og den sprakk da jeg var 12 uker på vei..

Fy fader, jeg trodde jeg hadde kommet til min siste time da det skjedde...

Jeg ble lagt inn på sykehuset, og operert dagen etterpå... De tok kun cysten, ikke noe av eggstokken.. Tror jeg... (Husker ikke samtalen med gyn etterpå da jeg enda var døøøsig etter narkose [8D][;)]) Med full narkose osv.. Laparoskopi...

Legen som som hadde operert meg skjønte bare ikke hvordan jeg hadde klart å leve med de smertene (den gjorde siiiinnsykt vondt da det vokste og sånn) over så lang tid.. For han sa den var huuuge, og trodde den hadde vokst mye på 6 uker, ja..

ORIGINAL: lindaen

Nei, de fjerner bare cystene.. Noen cyster forsvinner også av seg selv.. Kommer litt ann på plassering osv.. 

Noen cyster forsvinner av seg selv. Da jeg hadde en cyste så forsvant den av seg selv. Var da hos gynekolog og da sa han at de helst ikke vil operer på unge damer eller damer som ikke er ferdig med å få barn, siden det i noen tilfeller vil bli vanskeligere å få barn. Så er det ikke veldig nødvendig så opererer dem ikke.

Jeg hadde en del cyster bak livmoren - bl.a en på 9 cm. Noen sprakk (gjorde veeeeldig vondt), mens alle de andre forsvant av seg selv i løpet av et par mnd. Håper det ordner seg:-)

Back
Topp