Cyste på eggstokk?

Mamma til to gullgutter

Elsker forumet
Junilykke2018
Noen som har opplevd at de oppdager cyste på den ene eggstokken på oul?
De gjorde det på meg, men jeg fikk ingen informasjon eller noe annet enn at det sikkert ikke var noe farlig?!
Får helt vondt av og gå å tenke på det hele tiden og jeg spurte ikke der og da, for jeg ble så satt ut av hele greia.. :’(

Jeg har ikke fått det påvist under svangerskapet, men fikk påvist en rett før jeg ble gravid. Fikk forklart at om jeg hadde kommet bare noen dager senere så ville den mest sannsynlig ikke ha vært der..
Var på kontroll i desember og da fant de ikke noe annet enn lillebror i magen[emoji6]
Har forstått det sånn at det egentlig er veldig vanlig med cyster som kommer og går..
Men er du bekymret ville jeg tatt kontakt med fastlegen og fått en henvisning til gyn[emoji4]

Noen som har opplevd at de oppdager cyste på den ene eggstokken på oul?
De gjorde det på meg, men jeg fikk ingen informasjon eller noe annet enn at det sikkert ikke var noe farlig?!
Får helt vondt av og gå å tenke på det hele tiden og jeg spurte ikke der og da, for jeg ble så satt ut av hele greia.. :’(

Jeg hadde masse cyster på eggstokkene. Det betød for min del at det var egg som på en måte blåste seg opp og ikke førte til eggløsning, også kalt PCO (polycystiske ovarier). Det var før jeg ble gravid første gang (måtte hormonbehandling til) . Var på sjekk igjen før jeg skulle bli gravid igjen nå, og da var det ingen cyster der! Så de kan bli borte.

Jeg hadde forøvrig ikke PCOS (jeg hadde vanlige hormon/blodverdier og var slank, så det var kun PCO, altså polycystiske overtaler, S-en i PCOS står for syndrom, og innebærer ofte mye mer, blant annet økt behåring, økt testosteron og overvekt), så kanskje det var derfor det gikk over av seg selv?

Uansett synes jeg ikke det høres ut som noe du skal bekymre deg for :) men du kan jo ringe dem og få det bekrefta av dem.

Jeg har noe som heter pcos og d er cyster på eggstokkene.. di fant en på ul nå i starten av svangerskapet å d var ikke noe å gjøre med den kunne han fortelle meg.. jeg fikk den forståelsen att d var ufarlig..
«Frykten» med PCOS er at man ikke skal kunne bli gravid. Så når du da er gravid er det liksom ikke noe poeng å gjøre noe med :) om du sliter med å bli gravid ved en evt. neste gang kan du ta UL av eggstokkene igjen og se om cystene fortsatt er der

«Frykten» med PCOS er at man ikke skal kunne bli gravid. Så når du da er gravid er det liksom ikke noe poeng å gjøre noe med :) om du sliter med å bli gravid ved en evt. neste gang kan du ta UL av eggstokkene igjen og se om cystene fortsatt er der

Jeg fikk påvist pcos for 22 år siden..

Takk for svar [emoji173]️ skal høre neste gang jeg er på ultralyd om de kan se om det fortsatt er noe der.
Jeg bekymrer meg vel for mye, er livredd for leger og sykehus og blir generelt veldig engstelig om jeg er redd for at det er noe galt..

De oppdaget den ikke på OUL til meg, men på TUL sist svangerskap. Skulle egentlig inn å fjerne den nå i oktober (dermoid cyste mest sannsynlig, som ikke forsvinner av seg selv). Som regel er de helt ufarlige, og det er veldig vanlig. :) Ville ikke bekymret meg over det i det hele tatt. Tenker ikke på min overhodet (den er ca 5x4 stor så dekker ganske mye av eggstokken). Rakk ikke å fjerne den før jeg ble gravid igjen, men den har ikke vokst på et år så tenker knapt på den. Var mer stressa over om den forstyrra evnen min til å bli gravid egentlig. :p

Da de så på den forrige svangerskap så mente de at den kom til å forsvinne, men de har oppdaget at det er nok en annen type cyste nå (det er jo vanskelig å se på UL, særlig når en er gravid). Dog, de fleste har sånne væskefylte cyster som forsvinner av seg selv. Flere jeg kjenner har hatt det, og de har forsvunnet av seg selv uten noe mer om og men. :)

Dersom de ikke gjorde noe med det så er den såpass liten og ser såpass ufarlig ut at det bare er å ikke tenke noe mer på den, og heller få sjekka opp etter svangerskapet om den fortsatt er der - og om det er en som bør fjernes eller ikke. :)

Hadde cyste på eggstokken som 16 åring. Den sprakk, så endte med sykehus innleggelse. Ikke farlig, men jææææævelig vondt.
Men veldig mange får cyster (fler enn det som blir oppdaget). De aller fleste cyste forsvinner igjen av seg selv. Veldig liten sjanse for at du vil få noe problemer med det :) prøv å senke skuldrene

Jeg fikk påvist pcos for 22 år siden..
Men det kan tydeligvis komme og gå. For meg ble det Iallefall helt borte. Veldig glad for det. Men laaange og uregelmessige sykluser har jeg fortsatt (typ 40-60 dager)

Og jeg misforsto: trodde du hadde blitt diagnostisert i graviditeten ;)

Jeg har hatt ett par cyster tidligere, da mamma har hatt kreft i eggstokkene har vi døtrene også blitt fulgt opp nøye.. mest fordi mamma er nervøs tror jeg.

Alle mine cyster har vært helt ufarlige, og det er helt vanlig. Det er som nevnt tidligere vondt om noen sprekker, men de fleste forsvinner bare uten at du noen gang aner de er der..:angelic:

Men jeg har jo sett hvor nervøs mamma var, å synest du kunne fått litt mer info om det fortsatt er noe du går å tenker på.. ville ringt fastlegen og lagt det fram slik..

Jeg slet veldig med cyster i vår / sommer ved hver eneste eggløsning. Og de sprakk også hver enste måned. Jeg lå å vrei meg i smerter.. nå er det borte fordi jeg naturligvis ikke vår eggløsning under graviditet. Det er veldig vanlig å få slike vanncyster, og e helt ufarlig. Ofte merker man de ikke, og man gjør ingenting med dem med mindre de er smertefulle eller er i veien for å for eksempel bli gravid.

Jeg hadde dette sist da jeg var gravid også, og den bare forsvant av seg selv. Så de er nok mer pliktig til å
Opplyse om at det er der, enn at det er farlig :)

Jeg slet veldig med cyster i vår / sommer ved hver eneste eggløsning. Og de sprakk også hver enste måned. Jeg lå å vrei meg i smerter.. nå er det borte fordi jeg naturligvis ikke vår eggløsning under graviditet. Det er veldig vanlig å få slike vanncyster, og e helt ufarlig. Ofte merker man de ikke, og man gjør ingenting med dem med mindre de er smertefulle eller er i veien for å for eksempel bli gravid.

Jeg hadde dette sist da jeg var gravid også, og den bare forsvant av seg selv. Så de er nok mer pliktig til å
Å!! Var det derfor jeg alltid fikk så SYKT vondt ved eggløsning før? Visste ikke at det var relatert til cystene! Men etter graviditeten før jeg ble gravid igjen fikk jeg ikke smerter ved eggløsning, og har ikke cyster lenger heller - så må være en sammenheng!

Å!! Var det derfor jeg alltid fikk så SYKT vondt ved eggløsning før? Visste ikke at det var relatert til cystene! Men etter graviditeten før jeg ble gravid igjen fikk jeg ikke smerter ved eggløsning, og har ikke cyster lenger heller - så må være en sammenheng!
Kan definitivt være en sammenheng!! Jeg slet skikkelig i sommer... var helt forferdelig :( men krysser fingrene for at det er borte etter graviditeten

De oppdaget den ikke på OUL til meg, men på TUL sist svangerskap. Skulle egentlig inn å fjerne den nå i oktober (dermoid cyste mest sannsynlig, som ikke forsvinner av seg selv). Som regel er de helt ufarlige, og det er veldig vanlig. :) Ville ikke bekymret meg over det i det hele tatt. Tenker ikke på min overhodet (den er ca 5x4 stor så dekker ganske mye av eggstokken). Rakk ikke å fjerne den før jeg ble gravid igjen, men den har ikke vokst på et år så tenker knapt på den. Var mer stressa over om den forstyrra evnen min til å bli gravid egentlig. :p

Da de så på den forrige svangerskap så mente de at den kom til å forsvinne, men de har oppdaget at det er nok en annen type cyste nå (det er jo vanskelig å se på UL, særlig når en er gravid). Dog, de fleste har sånne væskefylte cyster som forsvinner av seg selv. Flere jeg kjenner har hatt det, og de har forsvunnet av seg selv uten noe mer om og men. :)

Dersom de ikke gjorde noe med det så er den såpass liten og ser såpass ufarlig ut at det bare er å ikke tenke noe mer på den, og heller få sjekka opp etter svangerskapet om den fortsatt er der - og om det er en som bør fjernes eller ikke. :)

De målte den til sånn ca 5 cm eller noe, men de sa det ikke var farlig så det er jo sikkert ikke det da, men.. [emoji17] får vel bare ta en ny sjekk når svangerskapet er over og håpe at den er borte. Grøss og gru, jeg engster meg så veldig over slike ting. Må overtales til å ta celleprøve av legen hver gang også. Syns dette er så utrolig vanskelig [emoji17]

Jeg har hatt ett par cyster tidligere, da mamma har hatt kreft i eggstokkene har vi døtrene også blitt fulgt opp nøye.. mest fordi mamma er nervøs tror jeg.

Alle mine cyster har vært helt ufarlige, og det er helt vanlig. Det er som nevnt tidligere vondt om noen sprekker, men de fleste forsvinner bare uten at du noen gang aner de er der..:angelic:

Men jeg har jo sett hvor nervøs mamma var, å synest du kunne fått litt mer info om det fortsatt er noe du går å tenker på.. ville ringt fastlegen og lagt det fram slik..

Tenker at jeg skal høre med fastlegen når jeg skal dit på torsdag, syns det er vanskelig å bare ikke tenke på det [emoji17]

De så den veldig godt på ultralyd så da kan det kanskje virke som e vanncyste? De sees vel godt på ultralyd?

Back
Topp