Cyste på eggstokk

Nappy

Betatt av forumet
Jeg var på sykhuset for å skjekke mengden fostervann, fostervannet var fint men de fant en cyste på den ene eggstokken min. Jeg har heletiden trodd at det var ligamentsmerter jeg kjente, men det er altså cysten som plager meg. Cysten var 5x4 cm om jeg husker helt rett. Legen ble veldig overrasket fordi vanligvis klarer man ikke å se eggstokkene når man er gravid. Skal på kontroll rett før fødsel for å skjekke status og kanskje tømme den.

Noen som har erfaring med cyster? Hvordan kan det påvirke fødselen?

Eg hadde det i sommer, men var ikkje gravid da. Legen sa til meg at det er veldig vanlig og heilt ufarlig hos damer :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har hatt masse av det, men ikke som gravid dessverre... De jeg har hatt har stort sett sprukket av seg selv (gjør ganske vondt, som knivstikk, samme følelse om de vrir seg og) og har de ikke det har de tatt de på sykehuset. Det er kraftige eggløsninger som har forårsaket det hos meg, så hormonell prevensjon har hjulpet noe.

Har ei jeg kjenner som hadde mange, de anbefalte henne å få de barna hun skulle ha før de gikk inn og opererte. Nå har hun fått nummer 3, så da blir det vel operasjon snart :)

Jeg hadde cyster på livmoren i forrige svangerskap. Sånn jeg fant ut at jeg var gravid, for vi måtte reise på legevakten med utrolige magesmerter. Da sprakk de fordi livmoren vokste, og det var ganske vondt :/ De ble borte i løpet av svangerskapet, og nå hadde jeg visst ingen :)

Jeg har fått denne mellom to svangerskap var hos gyn rett etter jeg ble gravid med nr 1 og da fantes det ingen cyste.. Ble gravid da storebror var 4 mnd, så jeg tror jeg hadde mensen en gang før jeg ble gravid. Legen fortalte at det var normalt med cyster på eggstokkene, men det var ikke normalt å finne de når man er gravid pga den voksende livmoren. Han sa at den kunne ha "kilt seg fast" og at det var derfor vi så den. Har ikke spesielt lyst at den skal sprekke under fødselen, det er liksom vont nok :p

Jeg hele svangerskapet hatt en ufarlig cyste på den ene eggstokken som er 4,5 cm. Fikk smerter halvveis i svangerskapet, de kommer og går. Så lenge de er håndterbare ved å være i ro når de kommer vil de ikke gjøre noe. Kommer av at den vrir seg litt og blir dyttet på. Syntes d er best om jeg slipper å opererere, og det ser ut til å gå fint ( uke 32 nå). Gyn som har sjekket den for siste gang for et par uker siden og han tror d går helt fint. Har fått beskjed at den ikke påvirker fødsel. Planen er å fjerne den etter fødselen. Hvis smertene blir uutholdelige må jeg ta kontakt, for da har den vridd seg så mye at den mister blodtilførsel og "dør".

Jeg hadde det for mange år siden (rettere sagt i slutten av tenårene) mine sprakk selv, så ble innlagt på sykehus med store smerter. Fikk antibiotika intrav. Huff.. Unner ingen den opplevelsen.. Heldigvis aldri fått noe igjen.

Back
Topp