Cubusbarna??

Turbomum

Betatt av forumet
På vei til jobben i dag hørte jeg om " cubusbarn " på nyhetene. Motehysteri i barnehagen altså.Hvor klær fra såkalte billigkjeder blir kalt fattigbutikker..Jeg liker å handle klær som ikke alle andre har men jeg tenker ikke på hvilket merke klærne har heller om hvor fine jeg syntes de er og jeg handler definitivt ikke bare dyre klær. 
Blir helt skremt av å tenke på at det virkelig finnes motepress i barnehager:( Det er jo helt sykt!
Er det noen av dere jenter som har opplevd dette i barnehagen ? Hvor bevisste er dere på hvilke signaler klær sender ?

Syns det er helt vilt..men det er sånn unger vokser opp i dag, med foreldre som presser mote på små barn! 

Jeg er mer opptatt av at ungene har rene og hele klær på seg, har noen dyre plagg men det er pga kvaliteten op utetøyet og ikke fordi det er bergans f.eks. Kjøper like mye på H&M osv..det er klær som skal lekes og hærjes i og som det er helt ok om går i stykker..

Ble helt sjokkert jeg... Så små barn skal vel ikke bry seg om slikt.. hva feiler det voksne som prakker slikt TULL på barna sine?!

Jeg hørte om det på vei hjem fra jobb i dag tidlig og fikk helt sjokk!!!!!

Det sier så utrolig mye om foreldrene og omgivelsene rundt barna når selv barnehagebarn kaller kjeder som f.eks Cubus for fattigbutikker!!!!!!!

I bhg til niesen og nevøen min går stort sett alle barna med merkeklær, og søstern sier hun allerde nå merker presset. De bor i Oslo, vi bor utenfor og her er det ikke noe merkehysteri. Jobber på skolen og tilogmed der er det svært lite, og godt er det =)

Å, herregud er DET mulig og!!

Liker handle klær i alle butikker jeg. Er så kresen på hva de skal gå med, så noe er name-it, cubus, hm, reflex, lindex og kappahl.

Datteren til kusinen min fikk før endel dyre klær fordi moren synes det var bedre kvalitet. Hun er rundt 10 år. Greit det i og for seg, men så kommanderte jenta moren til å handle klær på hm og cubus fordi det hadde alle de andre i klassen....

Før i tiden husker jeg det var veldig flaut å komme med en bukse som var kjøpt på lindex eller cubus, men det har heldigvis forandret seg! Ihvertfall hadde jeg inntrykk av det.
Men har det endret seg igjen?

Jenta mi har klær fra alle slags butikker. Men nå som hun begynner å bli i en jevn størrelse over litt tid så legger jeg ofte i litt mere penger i klærne siden hun kan bruke de lenger enn èn mnd :)

kjøpe sjelden å aldri klær på cubus, men ikke pga at d e cubus, d e fordi passformen på klærnå ikke passe så bra t guttane.

Lindex å hm like eg :o) å d e jo ikke dyre merkeklær d heller.

Ska og ærlig innrømma at eg kjøpe noen dyrere klær t jul/bursdag av å t feks nike, adidas osv.

Men d viktigste e at di ser fine ut :)
at klærnå sitte fint på, e heile å reine!

Jeg gir så blaffen i merker når jeg kjøper barneklær. For meg er det viktig at de er fine og rimelige. Gutten min kommer nok aldri til å gå med dyre merkeklær så lenge jeg kjøper klærne hans... ( I alle fall mens han er liten)

Tror ikke det er noe stort problem her i området. Kan se for meg at det er værre merkepress rundt storbyene.

Jeg leste artikkelen i avisa på jobb idag.
Det er ene og alene holdningene til foreldrene!!!!

Barn i 4-5års alderen finner ikke på sånt av seg selv. Dette er foreldrene sitt ansvar og de som viderefører holdningene sine!
Helt horribelt!!

Her er barna overlykkelige over å arve tøy
De får masse nytt, det har ingenting med det. Men når jeg får tøy fra ei venninne, så blir barna helt i ekstase over at h*n (barnet til min venninne) har brukt tøyet.

Har ikke lest/hørt saken. Men når dere sier at foreldre presser mote på små barn, så er jeg ikke helt enig! Det er butikkene og klesindustrien som presser denne moten på små barn. Du kan jo bare gå inn i en kjedebutikk og se på jenteklær f.eks. Du kommer til å finne MASSE Hello Kitty f.eks. 

Om barnet selv liker Hello Kitty, hvorfor skal det da være forbudt å kjøpe klær og ting med Hello Kitty på? Det er jo nesten bare det som selges. Hvorfor skal man bevisst styre unna Hello Kitty, når det er det barnet ønsker seg?

hellt villt! 

Har ikke opplevd det enda, men jentene er så små enda, men regner nesten med at det kommer... Blir bare tidligere å tidligere, og det er jammen skremmende...

Jeg kjøper det JEG synest er fint og tøfft, og hvor det blir kjøpt er IKKE nøye! 

et er heilt latterlig at forelre skal skape slikt press blant ungane allerede når dei går i barnehagen. Og eg meinar det er forelrene, for det er ikkje merkekledene som har Hello Kitty på, dei har stort sett ein logo.
Men på den andre sida har dei berre seg sjølv og takke den dagen ungane skal ha både itt og datt som svir i lommeboka, då er det nok ikkje så lett å snu trenden nei.

Værste jeg har hørt!!

Oceania skrev:
Ble helt sjokkert jeg... Så små barn skal vel ikke bry seg om slikt.. hva feiler det voksne som prakker slikt TULL på barna sine?!

blessa skrev:
Har ikke lest/hørt saken. Men når dere sier at foreldre presser mote på små barn, så er jeg ikke helt enig! Det er butikkene og klesindustrien som presser denne moten på små barn. Du kan jo bare gå inn i en kjedebutikk og se på jenteklær f.eks. Du kommer til å finne MASSE Hello Kitty f.eks. 

Om barnet selv liker Hello Kitty, hvorfor skal det da være forbudt å kjøpe klær og ting med Hello Kitty på? Det er jo nesten bare det som selges. Hvorfor skal man bevisst styre unna Hello Kitty, når det er det barnet ønsker seg?

Nå gikk saken også på at cubusklær var billigklær.
Hvordan klarer et lite barn å skille merkebutikk fra cubusbutikk?????

Nå handler jeg lite på Cubus fordi jeg synes klærne suger analkuler, men andre billigkjeder benytter jeg mer enn gjerne. MEN, jeg mener det skal være kvalitet på yttertøy og sko. Ikke noe press, men det er viktig for OSS. 

Har ikke opplevd noe motepress her i bhg hvor barna går jeg iallefall!

Der ser jeg hele tiden at alle ungene går rundt å vandre i hello kitty, prinsesse og Cars klærne sine :p

WHAT?? :O

Det får da være grenser!! Jeg har ikke hørt noe om det, handler stort sett på cubus, lindex, kappahl eller hm.. Og litt name-it og reflex. Tenker da ikke på hvilket merke det er, synes tvert imot at det er TÅPELIG å putte småbarn i "merkeklær"!! 

har ikke hørt om det gitt.. men de sliter med mobbing i barnehagen - men det går på andre ting enn klesmerker... ungen min er en real cubusunge... men det er fordi det er der det er lettest å finne tøy UTEN lynet mcqueen på...

håper dette blir en jente så jeg kan bannlyse hello kitty om et par år også

Ikke merka noe til det i vår barnehagen hvertfall. Jeg sender frøkena vår i de klærne som er behagelige, gode og varme for henne. Og det kan være klar fra alt fra Cubus, HM, Zara, Lindex, Name it osv osv.
Når det gjelder uteklær kjøper jeg kjente merker som er kjente for kvalitet, type reima og ecco. Men, det er fordi jeg vil at jenta mi skal holde seg varm og tørr, ikke fordi jeg vil vise oss fram.

Back
Topp