CTG-måling

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Augustlykke 2022 ❤️
Var til vekstkontroll i går og var ikke klar over at e skulle måle babyens hjerteslag samtidig. Hun satte på båndene og forlot meg med beskjed om at jeg skulle sitte 20-30 min. Kom ikke før det var gått 50 min! Jeg fikk litt panikk også, for på et tidspunkt falt hjerterytmen veldig og jeg trodde hjertet hennes skulle stanse. Jeg svartnet av skrekk, men så tok det seg opp, og jeg fikk 3-4 kynnere underveis, det pleier jeg sjelden å ha nå lenger. Jordmor så droppet og lot meg sitte enda en ti minutters tid, men alt i alt var de ikke bekymret og jeg fikk da gå videre til vekstkontrollen. Men jeg må si at jeg syntes det var guffent. Jeg sa det også, og da skrudde hun av lyden … Andre som har opplevd noe lignende?
 
Jeg opplevde det samme to ganger med første barnet når vi var på CTG-registrering pga lite liv en gang og andre gang på overtidskontroll. Da var jordmor der inne og flyttet litt på proben. Var bare lille frøkna som snudde litt på seg.
 
Så rart at du ikke fikk bedre beskjed om ting? Jeg måtte forlenge CTG for et par dager siden jeg også, men fikk forklaring på hvorfor hver gang. Fikk du sagt i fra at du syntes dette var ekkelt? Evt. spurte du om hvorfor hjertelyden ble så lav?

Min fikk motsatt, kjempehøy, og de ville ikke la meg gå før hun var under 150 igjen.
 
Jordmor kon inn og flyttet på den ene "knappen" flere ganger forrige gang, fordi bebis flyttet såpass på seg at den ikke registrerte hjertelyd innimellom! Til meg sa de på forhånd at dette kan skje, eller at det plutselig står "- - -", men at det ikke er noe å uroe seg for, så jeg tenkte jo ikke så mye over det.. Syns det var rart at de ikke gav deg mer info! :facepalm:

Hos meg manglet hun derimot å få akselerasjon i puls når hun beveget seg, så jeg lå der i 1 time og 40 min! :hilarious::hilarious:
 
Å, takk for alle svar! :Heartred De burde nok ha gitt meg bedre beskjed, for det jeg så og hørte selv, var at hjertelyden steg og sank etter bevegelse, og noen ganger trykket hun seg innover på en måte, og da falt målingen ut. Det kom ikke noe før det fortsatte. Men de sa ingenting annet enn at det var vanlig med små dropp, men at det ene var litt langt, der hjerteslagene sank så kraftig. Så de ville bare måle litt til og jeg satt derfor i 10 min lenger, og da var jeg "good to go". De kunne jo se bevegelsene jeg registrerte også, for å se om det var samsvar.
De hadde det travelt og det var forsinkelser, men burde jo sagt mer ... Det samme gjaldt egentlig vekstkontrollen etterpå. Følte at det gikk litt over hodet på meg, for først skulle jeg tilbake om 2 uker, men så ringte de og sa jeg måtte komme om 1 uke også. Da ville de se på fostervann og gjennomstrømming i navlestreng - som var helt fint nå. Men baby er fortsatt litt liten - men hadde vokst fint på kurven siden sist på hode og lår, nå var det magemålet som lå litt under og som sist var normalt ... Gått opp ca 350 gram på 17 dager, så næring får hun jo også. Men bedre med for mange enn for få kontroller, skulle bare ønske jeg var flinkere til å spørre, men hodet koker litt når jeg er der ... Og i går var det litt mye stress.
 
Så rart at du ikke fikk bedre beskjed om ting? Jeg måtte forlenge CTG for et par dager siden jeg også, men fikk forklaring på hvorfor hver gang. Fikk du sagt i fra at du syntes dette var ekkelt? Evt. spurte du om hvorfor hjertelyden ble så lav?

Min fikk motsatt, kjempehøy, og de ville ikke la meg gå før hun var under 150 igjen.
Ja, jeg sa at jeg ble redd, så hun skrudde av lyden ... Men sa bare at droppet var litt langt og lurte på om hun skulle få legen til å se på det også, men så lot hun den gå en stund til, og da var alt OK, og da sa hun bare at det ser jo fint ut og at ellers kunne små dropp skje (men dette var litt lengre. Jeg bare hørte at hjertet slo saktere og saktere og gikk nesten i lås før det skjøt fart og da ble det veldog høyt, før det stabiliserte seg).
 
Back
Topp