Ctg I uke 35-36

• Trådstarter Trådstarter ☆ Camilla ☆
  • Opprettet Opprettet

☆ Camilla ☆

Guest
Hei. ☺ Jeg lurer bare om noen her vet hvorfor man tar ctg så tidlig?

Jeg skal ta ctg til torsdag vil da være 35+5 uker på vei, men de på Kalnes sykehus har ikke sagt noe om hvorfor de gjør det nå.

Jeg var på sjekk for vekstavvik forrige uke, og da ble jeg først satt på CTG måling. Det er standard rutine tror jeg etter så og så mange uker. Det var for å sjekke at alt var i orden med barnet mtp hjertelyden osv, pluss at jeg måtte trykke på en knapp som peip hver gang jeg kjente spark/bevegelse.

Jeg var på sjekk for vekstavvik forrige uke, og da ble jeg først satt på CTG måling. Det er standard rutine tror jeg etter så og så mange uker. Det var for å sjekke at alt var i orden med barnet mtp hjertelyden osv, pluss at jeg måtte trykke på en knapp som peip hver gang jeg kjente spark/bevegelse.

Tusen takk for svar. ☺
Fikk bare litt hetta her, for jeg var ikke mellom dette for snart 11 år siden.
Burde tydeligvis drikke noe med sukker jeg da, for jeg skal ditt når han er minst aktiv. ☺

Tusen takk for svar. ☺
Fikk bare litt hetta her, for jeg var ikke mellom dette for snart 11 år siden.
Burde tydeligvis drikke noe med sukker jeg da, for jeg skal ditt når han er minst aktiv. ☺
Har kun tatt ctg når jeg har skulle føde, så jeg fikk litt småpanikk til å begynne med, men jordmora sa det bare var standard prosedyre før sjekk hos overlege.. Lykke til ☺☺

Jeg gjorde akkurat dette i uke 35, men det var fordi jeg var så bekymret pga lite liv og ringte dermed føden. De ba meg komme inn for en sjekk, og hjertelyd + kynnere ble målt samtidig som jeg måtte trykke på en knapp hver gang jeg kjente bevegelse. Dette tilbys ikke (så vidt jeg vet) i min region (rogaland) til alle, man må ha en grunn til det..?

Jeg var på kontroll hos jordmor i dag, og både jeg og babyen hadde litt for høy puls så ble sendt på sykehuset for CTG måling. Har ikke gjort det før, selv om jeg har vært på vekstkontroll :)

Jeg har hatt ctg flere ganger allerede, så det er en ganske standard måling, selv om det føles litt voldsomt første gang! Hadde forsåvidt ctg et par ganger med første også... Alt vel :)

Sist hadde jeg ctg første gang i uke 31 :) Hadde fått et hardt støt mot magen og fikk sammentrekninger og litt blod etter det, så måtte inn å sjekke.

Jeg skal ta det på Ullevål neste uke når jeg er i uke 36, men det er kun fordi jeg har litt lite fostervann :)

Jeg tok Ctg sammen med vekstkontroll uke 36:) er rutine noen plasser:)

Jeg tok CTG på sykehuset i går. Jeg ringte føden fordi jeg hadde kjent lite liv den dagen, og fordi jeg fikk så akutt vondt i hodet på ettermiddagen. Ble da bedt om å komme inn til en sjekk. Alt stod bra til med lillegutt :-)

Back
Topp