Crunch på magen

Adelheid

Blir kjent med forumet
Hei, jeg kaller det bare crunch på magen, når man er bøyd over. :shy:

Jeg hadde stor mage fra før av og nå ligger det en liten jente et sted mellom bekken og navlen, har begynt på trening med frisklivs sentralen og noen ganger har de øvelser som cruncher på magen og jeg føler det er ubehagelig og liker ikke å skape et ekstra press på livmoren, men når jeg nevner at jeg ikke er komfortabel får jeg høre at alle øvelsene kan gjøres gjennom hele svangerskapet, jeg sitter igjen og føler meg som en overengstelig gravid "hormonell" kvinne. I tillegg er jeg ikke så høy og har kort rygg og vond korsrygg så å bøye seg med strak rygg er ikke helt aktuelt.

Hvordan takler dere crunch og "folk som vet så mye bedre"?

Høres ubehagelig ut spør du meg. «Kan gjennomføres» joda, det kan de sikkert. Men om man personlig synes det skaper ubehage, hva er da poenget med å pine seg selv?

Høres ubehagelig ut spør du meg. «Kan gjennomføres» joda, det kan de sikkert. Men om man personlig synes det skaper ubehage, hva er da poenget med å pine seg selv?

Ja, jeg har ikke lyst til å gjøre det og har ikke lyst til å føle meg dum som ikke har lyst til å gjøre det heller, Kom hjem og det eneste jeg har lyst til er å trøstespise etter sånne "kommentarer/samtaler" :sorry:

Ja, jeg har ikke lyst til å gjøre det og har ikke lyst til å føle meg dum som ikke har lyst til å gjøre det heller, Kom hjem og det eneste jeg har lyst til er å trøstespise etter sånne "kommentarer/samtaler" :sorry:
Du er ikke dum som ikke vil gjøre noe du synes er ubehagelig!
Folk er forskjellig og opplever ting forskjellig tross alt.

Da tenker jeg at du må vurdere kompetansen til de som er instruktør på frisklivssentralen, men enda viktigere er å lytte til egen kropp. Gjør det vondt eller er ubehagelig, så syns jeg du skal la være de øvelsene, og det med god samvittighet. De kan heller være såpass at de gir deg alternative øvelser som trener (tilnærmet) samme muskelgruppe.

Da tenker jeg at du må vurdere kompetansen til de som er instruktør på frisklivssentralen, men enda viktigere er å lytte til egen kropp. Gjør det vondt eller er ubehagelig, så syns jeg du skal la være de øvelsene, og det med god samvittighet. De kan heller være såpass at de gir deg alternative øvelser som trener (tilnærmet) samme muskelgruppe.

Ja, skulle ønske de bare aksepterte min opplevelse og hjalp meg til å føle meg bra med treningen :/

Mest av alt ville jeg lyttet til ditt eget instinkt når du opplever det slik. Det finnes et hav av muligheter til andre øvelser du kan gjøre om denne crunch-øvelsen ikke er behagelig for deg. Jeg har over lengre periode jobbet med å tilrettelegge for trening og kosthold til andre, og første bud er å lytte til hva kundene ønsker - for så å tilpasse for nettopp de. Finn en annen øvelse som du syns er bedre, eller be noen av de til å hjelpe deg med å finne en annen :happy::happy: jeg ville ikke gjort ting som oppleves som ubehagelig i allefall..

Man skal ikke gjøre øvelser som føles ubehagelige når man er gravid. Vil anbefale å bytte ut «crunch og situps» med for eksempel sideplanke (kan gjøres med kne nedi bakken) og evt vanlig planke (også med knær nedi om det behøvs).

ville også kjørt inntrekk av magen når du står på alle 4 på gulvet og trekker pusten og magen godt inn før du puster ut og slipper ut magen :)

når man er instruktør eller PT (som meg) så SKAL man tilrettelegge for treningen om kunden føler ubehag :) i prinsippet så «kan» man gjøre det meste under ett svangerskap - MEN - kun hvis det ikke fører til vondt elle ubehag :)

Synes absolutt ikke det høres ut som du er dum, kanskje heller det motsatte: du er smart nok til å lytte til kroppen din. Det er det langt fra alle som klarer! :Heartred

Hvis du sliter med korsryggen, pass på at du retter den ut før du gjør øvelser med crunch, altså at du strammer i kjernemuskulaturen fra før øvelsen starter. Ellers kan man lett skade ryggen.

Hvis ikke dette fungerer for deg må du bare si at øvelsen er ubehagelig for deg og at du derfor velger å gjøre en alternativ øvelse. Det gjør vondt av en grunn og ingen kan tvinge deg til å gjøre det. Ingen grunn til å føle seg dum!

Back
Topp