Crohns

ma

Flørter med forumet
Er det noen har som har Crohns? Lurer på om dette kan virke inn på graviditeten. Spurte legen, men hun sa at hun ikke trodde det. Og at det ikke er gjort noen forskning på det punktet. Men det må jo virke inn på næringsinntaket for babyn? Ihvertfall på b12?

Jeg har ikke Crohns selv, og kjenner ingen som har det.
Men jeg har en eldre søster som var mye plaget meg magekatarr og tarmplager, kombinert med Candida-infeksjon før og under siste svangerskap.

Hun brukte bare naturlegemidler/homeopatmedisin og holdt seg unna alle meieriprodukter, hvetemel, gjær og sukker. Hun tok (og tar) også vitaminer og mineraler i flytende form (tarmsystemet hennes klarer ikke å ta opp vitaminer i pilleform), og får B12-sprøyter med jevne mellomrom. Hun er fin igjen nå, men må være forsiktig med meieriprodukter, hvetemel, gjær og sukker resten av livet. Hun må også være forsiktig med svinekjøtt og kylling (særlig kylling, fordi det er så mye antibiotika i oppdrettskylling).

Under svangerskapet hadde hun et veldig sunt kosthold, siden hun ikke spiste brød (kun litt speltbrød med minimalt med gjær), og spiste hovedsakelig grønnsaker og rent kjøtt og fisk.

Sorry at jeg spør, men hva er crohns?

Jeg har alt for lite b12 og får sprøyter annenhver uke, dritt vondt! legen skal sjekke ut etter svangerskapet om jeg ikke klarer ta opp nok b12 fordi jeg har manglet det før....

Hei!

Et spørsmål utenom svangerskapet.. Hvilken behandling får du for crohns? Jeg har en bror som har det, og han er med på et forsøksprosjekt ved Tromsø sykehus. Jeg vet ikke hva det er de får, men det funker visst! Og de har nettopp fått beskjed om at de får fortsette prosjektet i enda noen år!

Jeg står i startfasen for medisinering i første omgang, men nå vil jeg vente med det til babyn har kommet. Har hatt det hele livet (siden 5-6 års alderen, er nå 24), men det er først for 2 år siden etter mange undersøkelser at det er fastslått at det er Crohns. Så jeg får vel bare fortsette med å stresse ned, spise til faste tider og det jeg tolererer.

Crohns er en kronisk betennelse som kan finnes i hele fordøyelseskanalen. Det finnes forskjellige stadier. Men felles i alle stadiene er diare (også blodig), sterke magesmerter, feber og nedsatt allmenntilstand. Har sykdommen kommet langt har noen slags byller etset seg mellom tarmen, som må ordnes ved operasjon.

det var vanskelig når jeg var kvalm pga svangerskapet. det ble en slags dobbeleffekt. Jeg blir dårligere når jeg ikke får spist. Så jeg kastet opp fordi jeg kastet opp. Og magesmertene gjorde meg litt redd for den lille spiren.

Mange med Crohns har for lite b12. Og b vitaminer er jo viktig under graviditeten. Har tatt en del bloprøver på det, men har ikke hørt noe så da regner jeg med at alt er under kontroll.

Hm det sies jo at babyn tar det den trenger, så jeg satser på at alt går bra. Men en tenker jo.....

Hva går det forsøksprosjektet ut på?

Mangler du b12 kan det være mange grunner til det. Det tar kjempe lang tid med mange "ekle" undersøkelser (slanger og kameraer over alt...hehe) og langt sykdomsforløp før diagnosen Crohns blir satt.

B12 er ikke et kriterie for å bestemme om du har Crohns, men det kan være en slags "bivirkning".

Selv om en gjeng med mennesker har Crohns vil ikke det si at de reagerer likt. Jeg har en onkel med Crohns, vi har samme plager, men kan slå ut på forskjellige ting. Ingen vet hva Crohns kommer av. Det er jo noe dritt!!!!

De tester ut en ny medisin. Men vi fikk plutselig vite at bivirkningene av medisinen kan være farligere enn selve sykdommen! [&:] Skummelt..
Vet egentlig ikke så mye mer om det...

min kusine har chrons og hun blir veldig nøye fulgt opp og legene er redde for sykdommen da man ikke kan ta medisiner under graviditeten!!

Back
Topp