Det er flere leger som sier man bare kan la være, men jeg vet ikke om de har brukt det noen gang.... Jeg brukte det til uke 12 i mitt forrige svangerskap pga. habituell abort, og etter en uke eller to så fikk jeg ikke inn ny dose, for det var så mye pappmasjé av gammel Crinone. Æsj! Så da brukte jeg en ren finger, med kortklipt og ren negl, og pillet forsiktig ut litt i dusjen før jeg satte ny dose. Det er jo ikke noe farlig å ta ut den gamle dosen når du skal sette ny dose, men du skal være forsiktig med å være hardhendt eller grave oppi livmortappen eller om du har lange negler må du nesten la være. Jeg gravde ikke så fryktelig langt opp, men som sagt, var jo nødt til å fjerne noe av det som var blitt tørt - hvis ikke ville det ikke vært plass til ny dose (og medisinen må jo tross alt komme i kontakt med slimhinnene i veggene i skjeden om den skal ha noen effekt.)
Om du skal bruke det lenge så anbefaler jeg å spørre om resept på Lutinus istedenfor. Det blir mer tyntflytende og renner ut som utflod, i motsetning til Crinone som er tørr Cottage Cheese eller helt størknet pappmasjé.

Jeg liker hvert fall mye bedre Lutinus når jeg måtte bruke det såpass lenge. Crinone og Lutinus koster omtrent det samme per pakke, men det er 21 stk i hver pakke Lutinus mot 15 i hver pakke Crinone. Det er 90 mg progesteron per stk Crinone og 100 mg progesteron per stk Lutinus, så du kan bruke samme antall per dag som tidligere avtalt med legen om du skulle bytte mellom disse to. Og om du skal bruke det lenge anbefaler jeg også tøy-truseinnlegg, så slipper du å gå med ubehagelige plast-truseinnlegg i mange uker i strekk, det er ikke noe godt for miljøet der nede. (Lutinus er vaginal tabletter, og det følger med én plast-applikator per pakke, men den burde du bare kaste, for det er uhygienisk å bruke den 21 ganger og dessuten kan du få rifter o.l., så det anbefales ikke å bruke den ved graviditet. Bruk heller ren finger, med kortklipt og ren negl.)
Hvis du ikke skal bruke det lenge så spiller det kanskje ikke så stor rolle med type medisin og truseinnlegg.