Cremembert, gravid uke 36

Kamikaze

Andre møte med forumet
Hei! I går var jeg på egon, og så fikk vi servert masse godt til forret. Bl.a fritert cremembert. De var ganske varme. Jeg tenkte overhode ikke over at jeg ikke skulle spise slike "mykoster" tenkte ikke over at det var ost engang, når de lå ved siden av løkringer etc. Nå er jeg litt etterpåklok da, og lurer på om dere tror jenta mi tok skade av den ene jeg spiste? Ifht listeria osv. Vet ikke hvor mye den var varmet opp, men den var hvertfall varm da vi fikk den. Hva tror dere?? :-((

Antar du egentlig mener camembert? Så lenge osten er varmebehandlet til over 70 grader, dør bakteriene.

Du trenger ikke bekymre deg for det! Camembert du får servert på Egon er for det første laget av pasteurisert melk, så listeriafaren er borte. En annen ting er at fritert ost er såpass varmebehandlet at det ikke er stor fare for at det er levende bakterier i den. Det er ikke farlig å spise ferske hvitmuggoster produsert i norge av pasteurisert melk, det er bare i oster laget på ubehandlet melk det er listeriafare. Egonkjeden ville aldri tatt sjansen på å servere ost av ubehandlet melk pga sykdomsfaren.

Ankila skrev:
Du trenger ikke bekymre deg for det! Camembert du får servert på Egon er for det første laget av pasteurisert melk, så listeriafaren er borte. En annen ting er at fritert ost er såpass varmebehandlet at det ikke er stor fare for at det er levende bakterier i den. Det er ikke farlig å spise ferske hvitmuggoster produsert i norge av pasteurisert melk, det er bare i oster laget på ubehandlet melk det er listeriafare. Egonkjeden ville aldri tatt sjansen på å servere ost av ubehandlet melk pga sykdomsfaren.

Det er ikke helt korrekt - også pasteuriserte mykoster og muggoster som camembert bør man holde seg unna, ifølge Mattilsynet. Det er fortsatt fare for skadelige bakterier, så skal man spise slik ost bør den være så fersk som mulig. Selvfølgelig serveres det oster av upasteurisert melk på resturanter - bakteriene vil alltid være der, poenget er at disse er farligere for gravide/foster enn alle andre hvis man først blir syk.

Imsa skrev:

Ankila skrev:

Det er ikke helt korrekt - også pasteuriserte mykoster og muggoster som camembert bør man holde seg unna, ifølge Mattilsynet. Det er fortsatt fare for skadelige bakterier, så skal man spise slik ost bør den være så fersk som mulig. Selvfølgelig serveres det oster av upasteurisert melk på resturanter - bakteriene vil alltid være der, poenget er at disse er farligere for gravide/foster enn alle andre hvis man først blir syk.

Stemmer, man skal holde seg unna mykost som gravid. selv om det er produsert i norge.
Men dersom den har vært fritert, så vil jeg tro alle bakterier som er skadelig har blitt drept.

Går nok helt fint.. Spiste mykoster litt tidlig i sv.skapet før jeg fikk med meg at jeg ikke skulle det....

Takk skal dere ha for svar! Håper at det gikk greit. Det var jo bare en liten bit, var ikke noe storspising akkurat. Har hvertfall ikke merka noe annereledes på verken meg selv eller babyen som jeg selv kan merke :-) 

Back
Topp