Cravings og avsmak

Cam91

Flørter med forumet
Har dere cravings / avsmak på noe spesielt - og i så fall hva?

Jeg har enda ikke hatt dette, og føler meg litt unormal haha.. men det er kanskje like vanlig å ikke få det?

Har dere cravings / avsmak på noe spesielt - og i så fall hva?

Jeg har enda ikke hatt dette, og føler meg litt unormal haha.. men det er kanskje like vanlig å ikke få det?
Jeg hadde ingenting :happy: én dag var jeg litt fysen på kjeks, men ellers ingenting verken i positiv eller negativ forstand

Jeg elsker vanligvis søtsaker spesielt sjokolade, men i gravideten er sukker det verste jeg kan få servert. Blir så kvalm, og det er like gjerne greit. Det er kun ille når man ikke klarer å spise sunt som for eks frukt., pga søtsmaken

Takler ikke lam. Får jeg det i munnen må det ut med en gang

Har hatt utallige cravings og avsmaker! Dette svangerskapet takler jeg ikke kaffe, sjokolade, godteri, taco ++ Cravings er drikke med kullsyre og chips med sterk smak (som jeg aldri spiser ellers).

Næh, ikke noe vedvarende. Men jeg kan få ekstremt lyst på noe i type et par dager/en uke. Men det går over igjen. Eneste er at jeg blir veldig fysen når jeg først vil ha noe.

Cravings: lettmelk med sjokoladesmak. Spesielt på mat (både for tørste og sult). Går ca 2 liter til dagen.

Avsmak: det meste egentlig, men spesielt kaffe, kullsyre og energidrikk. Ikke spesielt lyst på søtt heller, til tross for at jeg vanligvis er fullstendig avhengig sv alle disse tingene. Gleder meg enormt til en iskald Monster etter fødsel! Akkurat nå er det utenkelig, da det ikke smaker som det skal. Er det noen som har erfaring med om/hvor fort det snur etter fødsel? Får man normal matlyst/smakssans tilbake med en gang, eller tar det tid?

Her går det i ulike ting, på forskjellige tidspunkter i svangerskapet.

I første trimester craver jeg hent sinnsyke mengder med frukt, helst grønt eple, grønne druer, alt som er den typen smak. Ellers er det kanelbolle og pølser med potetmos. Men mest frukt altså, og får helt avsmak på kunstig søtsmak som sjokolade, godteri og sukkerfri drikke.

Deretter går det helt over når kvalmen gir seg. I 2. trimester har jeg sååå lyst på fløteis. Det er altså bare SÅ godt og føler ikke at jeg kan få i meg nok av det. Husker jeg spiste en halv liter is hver kveld i en periode:angelic:

Mens i tredje trimester får jeg mye vann i kroppen og har plutselig veldig behov for salte ting og mye vann. Dessverre har jeg også sure oppstøt, så listen blir lang over ting jeg unngår helt. Som te, alle sitrusjuicer og drikker, brus med sukker i, vann smaker også rart og gir sure oppstøt. I matveien er det plutselig salt potetgull med rømmedip som tydeligvis er alt jeg drømmer om. Og før dette svangerskapet hadde jeg ikke spist rømmedip på 10+ år. Det føles veldig ulikt meg:laughing002 Drikke går mest i frus og andre sukkerfri alternativer, men med kullsyre. Kan også drikke melk, og elsker fruktig is og vannmelon. Føler egentlig kroppen min craver litt det den trenger om dagen:joyful:

Avsmak på Cola Zero, noe jeg drakk bøttevis av før. Må nå ha mengder med Farris Lime, men usikker på om det bare er en uvane, eller en craving :angelic:

Jeg har nå begynt å drikke en brus fra kolonihagen igjen. Føler det er det eneste som slukker tørsten. Det rare er at jeg ikke har likt den siden forrige svangerskap. Virkelig vittig hvordan smaksløkene på en måte stokkes om når man er gravid.

Fikk avsmak på te. Ellers er det mest konsistenser jeg sliter mest med og ikke smak. Egentlig ikke hatt noen cravings. Drikker mye cola, men det er mest fordi jeg føler det hjalp mot kvalme.

Samme avsmak nå som sist. Får nesten drapstanker av alt som lukter mint (folk som tygger tyggis er monstre :hilarious:), kaffe smaker grusomt og mesteparten av kunstige søtstoffer er vondt. Sukkerfri brus er dermed uaktuelt. Har ingen tydelige cravings; sist var det appelsiner. Kunne spise kilosvis :cool:

Det har variert en del fra svangerskap til svangerskap, men til felles har det vært en enorm avsmak på kaffe og sjokolade. Bare lukten av disse gjorde meg kvalm.
Så har jeg alle gangene vært veldig glad i TOMATER, og spist pasta med hjemmelaget tomatsaus til lunsj på daglig basis i flere uker... :bag:

Er det flere som sliter med drikke generelt? Takler ikke brus, kaffe osv. Vann smaker rart så klarer ikke slukke tørsten med det. Kald fun light går til en viss grad, men det eneste jeg føler for å slukke tørste med er lettmelk med sjokoladesmak og evnt appelsinjuice….men det blir mye sukker da. Drikker ca 2 liter melk om dagen, men tisser ikke mye så er redd jeg drikker for lite?

Er det flere som sliter med drikke generelt? Takler ikke brus, kaffe osv. Vann smaker rart så klarer ikke slukke tørsten med det. Kald fun light går til en viss grad, men det eneste jeg føler for å slukke tørste med er lettmelk med sjokoladesmak og evnt appelsinjuice….men det blir mye sukker da. Drikker ca 2 liter melk om dagen, men tisser ikke mye så er redd jeg drikker for lite?
Jeg sliter med drikke, og det eneste som går ned er vann med kullsyre, uten smak. En type te går også for en kopp eller to om dagen. Ellers har jeg overhodet ikke lyst på drikke med smak i det hele tatt.

Hvis du ikke tisse ganske normalt, så drikker du nok litt lite, ja. Kan det gå å vanne ut appelsinjuicen f.eks? Så blir det mer drikke uten økt sukker?

Jeg sliter med drikke, og det eneste som går ned er vann med kullsyre, uten smak. En type te går også for en kopp eller to om dagen. Ellers har jeg overhodet ikke lyst på drikke med smak i det hele tatt.

Hvis du ikke tisse ganske normalt, så drikker du nok litt lite, ja. Kan det gå å vanne ut appelsinjuicen f.eks? Så blir det mer drikke uten økt sukker?
Ingen dum idé! Skulle tenkt på dette tidligere. Takk for tipset!

Back
Topp